در حقیقت کتاب کارهای اکسل برای این برنامه‌ریزی شده‌اند که شما بتوانید با حجمی از اطلاعات در آن‌ها کار کنید. در واقع چه ۲۰ سلول و یا ۲۰ هزار سلول، اکسل به شما ویژگی‌هایی می‌دهد تا بهتر بتوانید اطلاعات خود را سازمان‌دهی و مرتب کنید. ما در این پست به معرفی برخی از ویژگی‌های برجسته‌تر می‌پردازیم و در آموزش‌های بعدی هر کدام را تک به تک بررسی می‌کنیم.

ثابت نگه داشتن ردیف‌ها و ستون‌ها

ممکن است زمانی حین کار لازم باشد چند ستون و یا ردیف را تمام مدت جلوی چشمتان ببینید، مخصوصا سلول‌های هدر را. شما می‌توانید با فیریز کردن ستون و یا ردیف‌های مورد نیاز، در حین کار و با پیمایش به هر جای صفحه آن‌ها را مقابل چشمان خود داشته باشید. در این مثال ما دو ردیف بالا را فریز و یا منجمد کردیم که به ما این امکان را می‌دهد تا بدون توجه به جایی که هستید بتوانید تاریخ را ببینید.

مرتب‌سازی داده‌ها

با استفاده از ویژگی بسیار مفید دسته‌بندی و سازمان‌دهی شما می‌توانید به راحتی و در آن واحد حجم زیادی از اطلاعات را مرتب کنید. این مرتب‌سازی را می‌توانید بر اساس حروف الفبا، اعداد و روش‌های متنوع دیگر انجام دهید. به عنوان مثال، شما می‌توانید لیستی از اطلاعات تماس را با نام خانوادگی سازماندهی کنید و یا مواردی از این دست.

فیلتر کردن داده‌ها

وقتی حجم اطلاعات شما در صفحه کار بالا برود به طبع کار کردن نیز با آن دشوار و دشوارتر می‌شود تا جایی که ممکن است به بالا رفتن درصد خطای شما بیانجامد. اما اکسل با پیشبینی بروز مشکلات احتمالی از ویژگی فیلتر کردن اطلاعات در صفحه کار بهره برده است. به این ترتیب شما می‌توانید داده‌ها را در دسته‌های مختلف فیلتر کنید و فقط آن‌هایی که نیاز دارید را به نمایش بگذارید. در این مثال، ما صفحه کار را فیلتر می‌کنیم تا فقط سطرهایی که حاوی کلمات لپ‌تاپ یا پروژکتور در ستون B هستند را نشان دهند.

خلاصه کردن داده‌ها

ویژگی Subtotal اجازه می‌دهد تا شما به سرعت اطلاعات خود را خلاصه کنید. در این مثال ما برای هر سایز تی‌شرت یک Subtotal ایجاد کردیم که این به ما کمک می‌کند تا ببینیم از هر سایز چقدر نیاز داریم.

قالب‌بندی داده‌ها به عنوان جدول

درست مانند قالب‌بندی عادی، جداول می‌توانند ظاهر و احساس کتاب کار شما را بهبود ببخشند، به علاوه آن‌ها به شما در سازماندهی محتویات هم کمک می‌کنند و داده‌های شما را با نظم بهتری در دسترس شما قرار می‌دهند. برای مثال، جداول با گزینه‌های مرتب‌سازی و فیلتر کردن داخلی ساخته شده‌اند. همچنین چند جدول از پیش تعیین شده وجود دارد که می‌توانند سرعت کار شما را بالا ببرند.

بصری کردن داده‌ها با چارت‌ها

چون اکسل کتاب کاری با حجم بالای اطلاعات است بنابراین با استفاده از نمودارهای رنگی و گرافیکی شما می‌توانید اطلاعات خود را بهتر به نمایش بگذارید و حتی امکان مقایسه آن‌ها را هم راحت‌تر کنید.

اضافه کردن قالب‌بندی مشروط

بگذارید بگوییم شما کتاب کاری با هزاران ردیف داده دارید. بررسی چنین حجمی از اطلاعات به شیوه همیشگی و به دست آوردن الگو کاری بی‌نهایت دشوار خواهد بود. قالب‌بندی مشروط به شما اجازه می‌دهد به صورت خودکار قالب‌بندی سلول‌ها مانند رنگ‌ها، آیکون‌ها و داده‌ها را به یک یا چند سلول بر اساس مقدار سلولی اعمال کنید.

استفاده از ویژگی Find و Replace

مطمئنا وقتی با داده‌های زیادی در صفحه کار روبرو هستید پیدا کردن محتوایی خاص دشوار خواهد بود. اما با استفاده از ویژگی Find می‌توانید به راحتی اطلاعات خود را در دسترس داشته باشید. همچنین ویژگی Replace امکان تغییر و جای‌گذاری اطلاعات را فراهم می‌آورد.

ﻣﺪﺗﻬﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﮐﺴﻞ ﺑﺮاﯼ اﻓﺮاد ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.اﻓﺮاد ﺑﺴﻴﺎرﯼ ﻣﯽ‌ﺧﻮاهند اﮐﺴﻞ را ﯾﺎد ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﺑﺮﺧﯽ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎﯼ ﺧﻮد و یادگیری ترفند‌های اکسل هستند اگر با برنامه اکسل آشنایی ندارید مقاله‌های آموزش اکسل را از دست ندهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *