گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که مجبور هستید یک سری از فایل‌ها و یا پوشه‌ها را به صورت دسته‌ای تغییر نام دهید. مثلا ویرایش دسته‌ای عکس‌هایی مربوط به آلبومی خاص می‌تواند مثال خوبی برای ما باشد. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارد که امکان تغییر نام دسته‌ای فایل‌ها را به شما می‌دهد. نگاهی بندازیم به چند نمونه از برترین برنامه‌هایی که می‌توانند در این کار کمک حال شما باشند.

۱- File Renamer Basic

اگر بیشتر فایل‌های شما را عکس‌ها و موسیقی‌ها تشکیل می‌دهند، پس File Renamer Basic برنامه مفیدی برای شما خواهد بود. ویژگی‌های قدتمند، رابط کاربری بصری کارآمد و همچنین تغییر نام پیچیده از آن ابزاری کاربردی ساخته است. شما می‌توانید پیشوند‌ها و پسوند‌ها را اضافه کرده و از عبارات یکسان استفاده کنید و قبل از ایجاد تغییر دسته‌ای از طریق پیش‌نمایش نتیجه کار را ببینید. یکی از ویژگی‌های مثبت برنامه تغییر نام فایل‌های صوتی و عکس‌ها با استفاده از اطلاعات تگ‌های آن‌هاست. اگر بخواهید از ویژگی‌های بیشتری همچون لغو تغییر نام بهره ببرید باید نسخه طلایی آن را خریداری کنید.

File Renamer Basic

مراحل تغییر نام فایل‌ها با استفاده از File Renamer Basic:

  1.  برنامه را باز کرده و فایلی که می‌خواهید تغییر نام دهید را انتخاب کنید.
  2.  زیر Prefix بر روی زبانه  Properties of File Properties کلیک کنید. تیک کنار Include را بزنید و یک پیشوند یا هر اسمی که می‌خواهید را اضافه کنید.
  3.  زیر گزینه Filename، تیک کنار Include را برداشته و اسم فایل را پایین آن اضافه کنید. سپس Custom Filename را انتخاب کنید و بعد کادر کنار Place Unique Parameter before Filename را تیک بزنید.
  4.  زیر Separator، تیک Include را برای حذف جداساز، بردارید.
  5.  حالا در این مرحله زیر Unique Parameter، گزینه Include را تیک بزنید. بعد برای اضافه کردن اعداد Numbers را انتخاب کرده و ۰۰ را به عنوان پیشوند اعداد، اضافه کنید.
  6.  زیر Extension، گزینه Include را تیک بزنید. برای تغییر نام فایل‌ها با فرمت اصلی، گزینه Leave Unchanged را انتخاب کنید.
  7.  در آخر می‌توانید با انتخاب گزینه Preview پیش‌نمایشی از اسم فایل‌ها در ستون New File Name ببینید. بعد از این که از تغییرات راضی بودید می‌توانید بر روی Apply کلیک کرده و تغییرات را اعمال کنید.

۲- Advanced Renamer

اگر به دنبال برنامه‌ای منعطف‌تر از File Renamer Basic هستید، Advanced Renamer می‌تواند گزینه مناسبی باشد. شما می‌توانید از این برنامه تغییر نام فایل‌های صوتی، ویدیویی و تصاویر استفاده کنید. به علاوه می‌توانید از ده‌ها روش تغییر نام دسته‌ای نیز استفاده نمایید. با استفاده از تگ‌های جغرافیایی می‌توانید تمام کارهایی که در ابتدا گفته شد را انجام داده و بعد آن‌ها را  کپی کنید، یا این که تغییرات را به حالت اول برگردانید. امکانات بسیاری در این برنامه گنجانده شده که شاید محبوب ترین و متفاوت ترین آن ها امکان ذخیره نوع تغییر نام برای استفاده مجدد در دسته ی دیگری از فایل ها باشد.

بیایید نگاهی به مراحل کار با نرم‌افزار Advanced Renamer بیاندازیم:

  1.  برنامه را باز کرده و بعد بر روی گزینه Add زیر Rename Files کلیک کنید. سپس از لیست کشویی، فایل‌ها را انتخاب کنید و در کادر دیالوگ فایل‌هایی که می‌خواهید تغییر نام دهید را انتخاب کنید و بعد روی دکمه Open کلیک کنید.
  2.  در قسمت پنل سمت چپ بر روی Add method کلیک کرده و New Name را انتخاب کنید و هر اسمی که می‌خواهید را تایپ کنید. زیر Default Tags، <Inc NR> Incrementing numbers را انتخاب کنید و زیر Apply To گزینه Name را انتخاب کنید.
  3.  در قسمت راست برنامه، زیر ستون New Filename، می‌توانید اسم جدیدی که برای فایل انتخاب کرده‌اید را ببینید. در آخر بررسی کنید که اسامی درست مرتب شده‌اند یا خیر.
  4.  در نهایت، روی دکمه Start Batch در سمت راست بالای پنجره کلیک کنید. Batch Mode را برای تغییر نام انتخاب کرده و سپس بر روی OK کلیک کنید.

۳- ReNamer Lite

ظاهر مینیمالیستی این برنامه ممکن است در همان ابتدا شما را گیج کند اما با پشتیبانی از PascalScript، گزینه‌های زیادی برای تغییرات در اختیار شما قرار می‌دهد. با این اوصاف شما تمامی روش‌های تغییر نام، مانند پیشوندها و پسوندها، جایگزینی متن، وتغییرات موردی و همچنین گزینه‌های پیشرفته مانند برداشتن براکت‌ها و یا تغییر پسوندها را در دسترس خواهید داشت. همچنین این نرم‌افزار از اسم‌های عادی، اسم‌های یونیک (مثل فارسی) و همچنین متا تگ‌ها برای فایل‌های چندگانه پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید در نسخه رایگان از ویژگی‌های تغییر نام استفاده کنید اما اگر به دنبال امکانات بیشتری هستید باید از نسخه ویژه استفاده نمایید. با استفاده از نسخه خریداری شده می‌توانید دستورات خودتان را با مجموعه‌ای از قوانین دلخواه برای اجرا، ویرایش، بارگیری و ذخیره ایجاد نمایید.

بیایید نحوه تغییر نام فایل‌ها را در نسخه رایگان این برنامه مرور کنیم

  •  برنامه را باز کرده و بر روی گزینه Add Files برای اضافه کردن فایل‌ها کلیک کنید.
ReNamer Lite
  •  بر روی گزینه Add کلیک کنید، حالا گزینه Add Rule را در پنجره خواهید دید.

 

ReNamer Lite
  •  در پنجره Add Rule، گزینه Insert را در قسمت سمت چپ انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات (در سمت راست)، Insert را تایپ کنید و بعد V را تایپ کنید. Prefix را انتخاب کرده و تیک skip extension را بردارید تا بتوانید مواردی که می‌خواهید را اضافه کنید.
  •  روی دکمه Add Rule در پایین کادر کلیک کنید تا بتوانید دستورتان را اضافه کنید.
  •  روی Add کلیک کنید تا پنجره Add Rule باز شود.
  •  Now select Remove on the left > in the configuration pane, under Remove update the text to “New Microsoft Word Document – Copy (*)” and check the box next to “Interpret symbols ‘?,’ ‘*,’ ‘[,’ ‘]’ as wildcards?“.
  • برای اضافه شدن دستور و یا قانون مورد نظر، بر روی دکمه Add Rule در پایین صفحه کلیک کنید.
  •  بر روی گزینه Add کلیک کنید، حالا گزینه Add Rule را در پنجره خواهید دید.
  •  Choose Serialize in left, and in the right pane, set “Index starts:“ as “۱“ > set Repeat to “۱“ > set Step: to “۱“ > set “Reset every:“ to “۱“ > check “Reset if file name changes“ > check “Pad with zeros to length:” as “۲” and select the “Numbering system:“ > under “Insert where:” choose Position: as “۲“.
  •  برای اضافه شدن قانون مورد نظر بر روی Add Rule در پایین صفحه کلیک کنید.
  •  پس از اتمام افزودن قوانین مورد نیاز، بر روی دکمه Preview در بالا کلیک کنید. حالا در ستون New Name، تغییرات ایجاد شده را خواهید دید.
  •  در نهایت برای اعمال تغییرات بر روی Rename کلیک کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *