در بخش‌های قبلی گفتیم یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌هایی که گوگل به آن اهمیت زیادی می‌دهد و دلیل آن نیز مفید بودن محتوای سایت‌ها برای کاربران است، الگوریتم مرغ مگس‌خوار یا Hummingbird است که در رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه به بررسی کامل الگوریتم مرغ مگس‌خوار خواهیم پرداخت تا بتوانید با آشنایی کامل با آن، سایت خود را به صدر نتایج جستجو گوگل منتقل کنید.

اهمیت کلمات کلیدی و بهینه‌سازی آن

در بخش قبلی به بررسی جایگاه کلمات کلیدی در هنگام تولید یک مقاله پرداختیم و گفتیم هر محتوا از سایت می‌تواند یک یا چند کلمه کلیدی اصلی و فرعی داشته باشد. بهینه‌سازی کلمات کلیدی به این معنا است که تمام متن را به یک کلمه کلیدی نگارش نکنیم؛ فرض کنید کاربران بخواهد محتوای شما را مطالعه و در محتوای شما ده‌ها بار یک کلمه کلیدی را مشاهده کند! قطعا جذابیت محتوای شما کاهش پیدا می‌کند و نمی‌تواند نقش یک محتوای مفید را ایفا کند.

بهینه‌سازی کلمات کلیدی به عبارت دیگر استفاده از چندین کلمه کلیدی هم‌‍معنی و مترادف است تا علاوه بر اینکه بتوانید در موتورهای جستجو مقاله خود را با چندین کلمه کلیدی ارتقاع ببخشید، بتوانید جذابیت مقاله را نیز افزایش دهید و به کاربران کنید تا بتوانند محتوای شما را بدون آنکه خسته شوند، مطالعه کنند.

هدف الگوریتم مرغ مگس‌خوار این است وبسایت‌هایی را که در محتوای خود چندین بار تنها از یک کلمه کلیدی مشخص استفاده می‌کنند، از نتایج جستجو حذف کند؛ عملکرد این الگوریتم به این‌گونه است که به دنبال کلمات کلیدی مترادف می‌گردد و در صورتی که آنها را در متن شما پیدا نکند، متوجه می‌شود که محتوای شما کاربرپسند و مفید نیست و تنها برای رتبه گرفتن در گوگل تهیه شده است.الگوریتم Hummingbird به نفع افرادی است که محتوای مفید در سایت تولید می‌کنند و از آن طرف دشمن افرادی است که به دنبال گرفتن رتبه در گوگل با محتوای بی‌کیفیت هستند.

لینک‌های داخلی خود را بهینه‌ ارجاع دهید!

لینک‌های داخلی یکی از مسائل بسیار مهم در سئوی سایت به شمار می‌آیند که شامل لینک‌های داخلی و خارجی می‌شوند! Anchor Textها بخش‌هایی از هر مقاله را می‌گویند که در آن به برخی از کلمات خود به صفحه‌ای دیگر لینکی را ارجاع داده باشید. گوگل چنین لینک‌هایی را بسیار مفید می‌داند و سبب افزایش تعامل میان صفحات یک سایت می‌شود.

درست است که ارجاع یک کلمه یا عبارت به صفحه دیگر اهمیت زیادی دارد، اما این صفحه باید با صفحه مطلب شما ارتباط داشته باشد؛ به عبارت دیگر اگر گوگل تشخیص بدهد که لینکی که از صفحه مطلب شما به صفحه دیگری ارجاع داده شده است، با آن صفحه مربوط نیست تاثیر مثبتی برای شما نخواهد داشت. در واقع شما در ابتدا باید به دنبال سایت‌هایی بگردید که رتبه خوبی در موتور جستجو دارند، سپس به دنبال محتوای مرتبط آن با محتوای خود باشید تا تاثیر خوبی برای شما داشته باشد.

جالب است بدانید هنگامی که به یک سایت با رتبه خوب در نتایج جستجو رای می‌دهید، گوگل به شما نیز پاداش می‌دهد و امتیاز رسیدن به رتبه‌های اول گوگل را بدست خواهید آورد. در واقع گوگل به دنبال جهانی کردن یک مقاله است که در یک سایت تولید می‌شود؛ حال فرض کنید سایت‌های دیگر از سایت‌های معتبر به عنوان مرجع و منبع مطلب ترجمه کنند و در سایت خود به همراه لینک آن سایت قرار دهند!

در این‌صورت گوگل تشخیص می‌دهد که رتبه آن مطلب بالا بوده است و باید محتوای شما در زبان مربوط به سایت شما نیز نیز در رتبه‌های اول قرار بگیرد. بنابراین گوگل بیشتر به دنبال کیفیت محتوا است و کیفیت محتوا به لینک‌های شما نیز مربوط می‌شود تا گوگل بتواند رتبه‌بندی صحیحی بر روی سایت شما قرار دهد.

یکی از پیشنهاد‌هایی که بسیاری از افراد فعال در حوزه سئو پیشنهاد می‌کنند، این است که از سایت‌های رتبه بالا به عنوان مرجع استفاده کنید و در پایان مطلب خود یک لینک مستقیم به آن سایت ارجاع دهید! در این صورت گوگل می‌داند که مطلب شما ترجمه شده از مطلب منبع است و رتبه خوبی به مطلب شما نیز اختصاص می‌دهد.

الگوریتم‌های گوگل اهمیت بسیار زیادی دارند و رعایت آنها تنها راه‌حل رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل است. صفحه‌اول گوگل تنها جای ده سایت را شامل می‌شود که اهمیت لینک اول تا لینک دهم و کلیک‌خور آنها بسیار متفاوت است! حال فرض کنید شما فروشنده یک محصول باشید؛ اگر لینک اول را از دست بدهید، قطعا فروش شما افت زیادی می‌کند. در این مقاله به بررسی برخی از موارد مربوط به الگوریتم مرغ مگس‌خوار یا Hummingbird گوگل پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل آن خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *