اتصال به اینترنت بی‌سیم رایگان اگر امنیت نداشته باشد و شخصی بتواند به اطلاعات محرمانه‌ی شما از طریق آن دسترسی پیدا کند دیگر نه تنها چندان هم رایگان محسوب نخواهد شد بلکه هزینه سنگین‌تری باید برای آن پرداخت کرد. پس شاید گاهی اوقات باید قید اینترنت رایگان مکان‌های عمومی را زد و به اینترنت سیم‌کارت شخصی اتکا کرد.

اما سوالی که ممکن است برای شما و هرکس دیگری پیش بیاید این است که خود اینترنت سیم‌کارت‌هایمان چه مقدار امن هست و آیا وقتی که از طرف اپراتورمان به اینترنت متصل می‌شویم در مقایسه با وای‌فای امن‌تر خواهد بود؟

در اتصال به یک شبکه‌ی ۴G LTE معمولی، اطلاعات شما رمزگذاری شده‌است و هویت شما مشخص و محافظت شده می‌باشد. اما در مقابل وای فای‌ها می‌توانند گوناگون باشند و از نظر امنیتی کاملا متفاوت از هم. ممکن است تا شما به وای‌فای‌ای وصل شوید که یک شبکه‌باز عمومی بوده و هرفردی که راه و چاره آن را بلد باشد بتواند به بخشی از اطلاعاتتان دست پیدا کند یا امکان دارد به مودمی وصل شوید که از طریق رمز عبور محافظت شده‌است و رمزگذاری و امکانات حفاظتی آن بسیار پیچیده‌تر طراحی گردیده باشد. این موضوع به نوع وای فای‌ای که شما به آن متصل می‌شوید بستگی دارد.

پس اگر از امنیت اینترنت بی‌سیمی که به آن وصل هستید اطمینان خاطر ندارید بهتر است به استفاده از اینترنت سیم‌کارت بپردازید.البته استفاده از داده‌های گوشی ممکن است هزینه گزافی بر روی دست ما بگذارد ولی با پیروی از نکات ساده‌ می‌توانید مصرف داده‌های گوشی را کنترل کنید.

اگر اینترنت بی‌سیمی را نمی‌شناسید سعی کنید تا به آن متصل نشوید و برای اینکه تا جایی که امکان دارید از اطلاعات خودتان محافظت کنید، از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنید. اگر که حجم اینترنت همراه شما محدودتر از نیازتان می‌باشد یا به سرعتی بیشتر احتیاج دارید و یا به هر دلیل دیگری مجبور هستید تا از اینترنت بی‌سیم در نزدیکی‌تان استفاده کنید، بهتر است تا از برنامه‌های محافظتی نظیر F-Secure’s Freedome VPN یا Private Internet Access استفاده کنید تا خیال خودتان را راحت‌تر کنید.

درحالی‌که طبق چیزی که تا به الآن گفتیم اینترنت همراه امن‌تر تلقی می‌شود، هنوز هم کاملا غیرقابل نفوذ نیست. یک تیم محقق بین‌المللی از دانشگاه رور بوخوم و NYU ابوظبی نقاط ضعفی را در تکنولوژی ۴G LTE پیدا کردند و در مقاله‌ای آن را منتشر کردند، اما توجه داشته‌باشید که از این مشکل امنیتی در جوامع مختلف به دلیل دردسر زیادی که دارد، اکثرا فقط برای هدف قرار دادن شخصیت‌‌های خیلی خاص و یا سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدا از تحقیقاتی که درباره آن صحبت کردیم، امسال محققان دانشگاه‌های آیوا و پردیو هم به تحقیقات تازه دیگری در زمینه امنیت ۴G LTE دست پیدا کرده و آن را منتشر نمودند.

علی‌رغم ضعف‌هایی که در عملکرد ۴G LTE به‌تازگی کشف شده است، امیدواریم که امنیت نسل بعدی اینترنت همراه اپراتورهای بزرگ قوی‌تر و مطمئن‌تر از نسل فعلی بشود. در سال جاری تعدادی از اپراتورهای معروف خبر از انتشار اینترنت ۵G در شهرهای خاصی را دادند، و مابقی رقبای آن‌ها هم بی‌کار ننشسته‌اند و تلاش دارند تا هرچی سریع‌تر خودشان را به تکنولوژی جدید برسانند، که طبق اخبار منتشر شده بسیار سریع‌تر از نسل جاری خواهد بود و مشخصات امنیتی تازه‌ای را خواهد داشت.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *