در گذشته اکثر مردم ترجیح می‌دادند کارهای خود را به صورت حضوری و غیرآنلاین انجام دهند؛ خرید محصول، پرداخت قبض، انتقال وجه و… از جمله کارهای روزانه مردم بود که به صورت آنلاین انجام نمی‌شد! دلایل مختلفی برای این کار وجود داشت که مهم‌ترین آن‌ها آشنا نبودن مردم با کارهایی که می‌توان از طریق فضای آنلاین انجام داد اشاره کرد. از طرف دیگر بسیاری از کاربران به فضای اینترنتی اعتماد زیادی نداشتند و همین مسئله سبب می‌شد تا آن‌ها انجام کارها را به صورت حضوری انجام دهند. با گذر زمان مردم بیشتر به فضای آنلاین روی آورده‌اند و سبب شد تا بسیاری کارها به صورت آنلاین انجام شود. یکی از مواردی که فضای آنلاین به کاربران هدیه داده، خرید محصولات به صورت آنلاین است! دیگری نیازی به مراجعه حضوری کاربران و خرید محصول نیست؛ کاربران می‌توانند در کمتر از چند دقیقه هزاران محصول را ببینند و محصول موردنظر خود را سفارش دهند. نهایتاً در کمتر از دو روز آن را تحویل بگیرند. همین مسائل سبب انتقال علم بازاریابی به بازاریابی دیجیتال شد و امروزه دیجیتال مارکتینگ در زندگی بسیاری از کاربران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

پرسونای مشتری در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

اگر وارد یک فروشگاه شوید، حتماً متوجه ویژگی مشترک میان افرادی زیادی که در فروشگاه وجود دارند، خواهید شد! مثلاً اگر وارد یک فروشگاه لباس شوید، ویژگی‌ مشترک آن‌ها این است که همه آنها به دنبال خرید یا دیدن لباس هستند. در کسب‌وکارهای اینترنتی نیز کاربران یک کسب‌کار ویژگی‌های مشترکی دارند که در هر کسب‌وکاری متفاوت است! مثلاً اگر وارد یک انجمن مربوط به بازاریابی اینترنتی شوید، شاید ویژگی بسیاری از آن‌ها دیجیتال مارکتر بودن است! برخی از آن‌ها دیجیتال مارکتر تمام وقت هستند که شغل اصلی آن‌ها همین است؛ برخی دیگر یک کسب‌وکار اینترنتی کوچک دارند که برای افزایش فروش محصول یا خدمات خود از تاپیک‌های این انجمن استفاده می‌کنند. در هر صورت ویژگی‌های مشترک زیادی بین آن‌ها دیده می‌شود که به چنین افرادی با ویژگی‌‌های مشترک، پرسونای مشتری گفته می‌شود.

در کسب‌وکارهای اینترنتی برای آن‌که بتوانید محصول یا خدمات خود را برای مصرف‌کنندگان آن تبلیغ کنید، باید با پرسونای مشتری کاملاً آشنا باشید! زیرا اگر بخواهید بدون شناخت پرسونای مشتری تبلیغات کنید، علاوه بر از بین رفتن هزینه تبلیغات، زمان خود را هم تلف کرده‌اید. مثلاً اگر بخواهید در زمینه فروش لباس مردانه تبلیغ کنید، باید دنبال صفحه‌ای باشید که مخاطبان آن افراد جوان و البته دارای جنسیت مرد هستند! اگر در یک صفحه با مخاطبان خانم تبلیغات کنید، شاید درصد بسیار پایینی از افراد حاضر به خرید محصولات (آن هم به عنوان هدیه!) باشند و هزینه تبلیغات شما از میزان سود بسیار بیشتر خواهد بود.

چگونه پرسونای مخاطبان خود را پیدا کنیم؟

اگر برای کسب‌وکار آنلاین خود یک سایت طراحی کرده‌اید، کار شما بسیار آسان‌تر است! البته توجه داشته باشید که داشتن سایت برای کسب‌وکار آنلاین یک ضرورت به حساب می‌آید و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد! با داشتن یک سایت می‌توانید محصولات و خدمات خود را برای کاربران نقد و بررسی کنید و تمام فرآیند فروش را به صورت کاملاً خودکار انجام دهید. با فرض این‌که شما یک سایت برای کسب‌وکار خود طراحی کرده‌اید، دو روش برای پیدا کردن پرسونای مخاطب را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

بسیاری از سایت‌ها بخشی برای عضویت کاربران در نظر می‌گیرند و کاربران به راحتی می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند. با استفاده از این تکنیک می‌توانید از اطلاعات لیدهایی که فرم‌های ثبت‌نام را پر کرده‌اند، جزئیات بیشتری درباره مخاطبین خود بدست آورید. در واقع، اطلاعاتی که از این فرم‌ها بدست می‌آید، نوعی مبادله است که مخاطبین برای دانلود کتاب الکترونیکی ، مقالات، پادکست‌ها، ویدئوهای آموزشی و … در اختیار شما می‌گذارند. این اطلاعات به صورت اتوماتیک در ابزار CRM ذخیره می‌شود. CRM همان پنل مدیریت کاربران است که کاربران می‌توانند در آن محصول موردنظر خود سفارش دهند، پشتیبانی دریافت کنند و در نهایت به آن‌ چه که یک کاربر برای تبدیل شدن به مشتری نیاز دارد، دسترسی داشته باشد.

  • استفاده از اطلاعات تیم فروش

تیم فروش شما برای ارسال محصول یا خدمات به کاربران نیازمند برخی اطلاعات نظیر نام، ایمیل، محل سکونت برای کالای فیزیکی و… نیاز دارد. با بررسی اطلاعات این تیم به راحتی می‌توانید پرسونای مشتری خود را پیدا کنید و به این ترتیب، برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود از آن استفاده کنید. افراد تیم فروش با مخاطبین و مشتریان به طور مستقیم تعامل دارند و می‌توانند اطلاعات بسیار مفیدی درباره نیازها و چالش‌هایی که مشتریان با آن‌ها درگیر هستند، در اختیار شما بگذارند. مثلاً اگر یک محصول دیجیتال به کاربران ارائه می‌کنید، برای ارسال لینک محصول به کاربران باید ایمیل آن‌ها را دریافت کنید. حال اگر بخواهید یک لیست خبرنامه ایجاد کنید یا پرسونای مشتری خود را مشخص کنید، کافی است نام، جنسیت، محل سکونت و… را از آن‌ها دریافت کنید و این اطلاعات را برای بخش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار دهید. بنابراین در هنگام فروش محصول، سعی کنید اطلاعات کاملی از کاربران بگیرید تا بتوانید پرسونای مشتری خود را به صورت کاملاً دقیق تعیین کنید.

امروزه دیجیتال مارکتینگ حرف اول و آخر کسب‌وکارهای آنلاین است! آن‌ها می‌خواهند به کمک دیجیتال مارکتینگ مخاطبان و در نهایت فروش خود را افزایش دهند. کسب‌وکارهای زیادی برای ایجاد کمپین‌های تبلیغات موفق، ارائه اطلاعات مفید به کاربر، معرفی محصول، تبلیغ‌نویسی خدمات و… از یک تیم دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای استفاده می‌کنند تا بتوانند به رشد و توسعه کسب‌وکار خود کمک کنند. اگر شما هم مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید و می‌خواهید فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید، این مقاله و مقالات بعدی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ بخوانید تا با اهمیت آن بیشتر آشنا شوید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *