بیایید وب سایت را با کاتالوگ مقایسه کنیم. کاتالوگ می‌تواند شامل تصاویر و متن باشد اما وب سایت می‌تواند از تصاویر، متون، فیلم، صوت و یا انیمیشن نیز بهره بگیرد؛ بنابراین امکان اطلاع‌رسانی جامع با محتوایی جذاب‌تر رابه ما و مشتریانمان می‌دهد. توجه نمایید کاتالوگ شما فقط به دست افراد محدودی میرسد و آنرا مشاهده و در اکثر مواقع از بین رفته و همیشه در دسترس نیست. در صورتیکه وب سایت همواره و در همه جا در دسترس بوده همان کاتالوگ سنتی را هم می‌توانید به صورت یک فایل دیجیتال برای استفاده عموم و بدون هیچگونه هزینه چاپ مجدد در اختیار مخاطبین بسیار بیشتر قرار دهد. تمام برندهای بزرگ، چه در ایران و چه در سطح دنیا نقطه شروع شان برای برندسازی از طریق وب سایت بوده است. اگر در زمینه کاری خود حرفه‌ای عمل می‌کنید پس باید وب سایت را داخل کسب و کارتان وارد کنید و از آن برای خود شهرت یافت کنید. وجود وب سایت علاوه بر افزایش اعتبار برای شما فروش محصولات هم به همراه دارد. این مسئله در ذهن مشتریان ماندگار خواهد بود و همچنین بزرگ تر از چیزی که هستید به چشم خواهید آمد. داشتن وب سایت برای شما موتور اعتماد سازی است. زیرا با توضیحات درباره نوع کسب و کارتان و مشخصات خود در وب سایت می‌توانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید و اعتناد بیشتری جلب خواهید کرد. اگر در راه اندازی وب سایت هم موفق باشید می‌توانید علاوه بر اعتماد به ارائه خدمات غیر حضور برای مشتریان بپردازید.شما با داشتن وب سایت می‌توانید محصولات خود را برند کنید. تصور کنید به این شکل زمانی که شما داخل مغازه مراجعه می‌کنید کاتالوگ و منو کاریشان برای شما واضح است و انتخابات شما از داخل این کاتالوگ هستند. حال در وب سایت‌ها هم با در نظر گرفتن تصاویر و اشکال مختلف برای محصولات و همین طور حتی ویدیوهای کوتاه برای شما به همین منظور است. وجود وب سایت در همه موقعیت‌ها در دسترس بوده است و برای تمامی کاربران قابل استفاده است. برند‌های بزرگ هم روزی از همین روش استفاده کرده‌اند که امروزه برای ما برندهای معروف و مشهوری یاد می‌شوند.

  • اهمیت طراحی سایت برای کسب‌وکارهای مختلف – بخش اول
  • مشتریان هدفمند: احتمال اینکه بازدیدکنندگان وب سایت شما به مشتری تبدیل شوند بسیار زیاد است چرا که آنها محصول و خدماتی را در اینترنت جست‌و‌‌جو کرده‌اند که به آن نیاز دارند و گوگل سایت شما را به آنها پیشنهاد داده است. پس اگر وب سایت شما طراحی هوشمندانه داشته باشد (فروشنده‌ی توانایی باشد) قطعا آن محصول توسط این بازدیدکننده خریداری خواهد شد.
  • کسب درآمدهای جانبی: با داشتن وب سایت می‌توانید علاوه بر معرفی خدمات خود درآمدهای جانبی دیگری مثل درآمد از طریق تبلیغات نیز داشته باشید. البته این موضوع تنها در بخش کسب‌وکارهای محتوایی می‌تواند موثر باشد و در سایتی مثل فروشگاه موبایل احتمالاً نمی‌توانید خیلی روی آن حساب باز کنید.

داشتن سایت، یک کاتالیزگر حرفه‌ای برای رشد سریع‌تر کسب‌وکارمان است! شاید تا همین چند سال پیش اکثر ما برای خرید نیازهای خود به خیابان می‌رفتیم و بعد از سپری کردن زمان زیاد، پشت سر گذاشتن ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ، گشتن چندین فروشگاه و مقایسه قیمت‌ها، در نهایت کالای مورد نظرمان را تهیه می‌کردیم، اما امروزه اکثر افراد برای صرفه جویی در وقت و هزینه همچنین امکان مقایسه کالاها و قیمتها ترجیح می دهند خریدهای خود را از فروشگاه‌های آنلاین انجام دهند، بنابراین حتی اگر قدمت چندین ساله در کسب و کار سنتی خود داشته باشیم بهتر است برای عقب نماندن از بازار تجارت مدرن هر چه سریعتر اقدام به راه اندازی سایتمان کنیم. امروزه اگر رویای راه‌اندازی شغلی را در سر داشته باشیم تحقق آن شاید بسیار سخت تر از گذشته باشد. خرید یا اجازه محلی برای راه اندازی دفتر کارمان، فروشگاه و … دیگر به سادگی گذشته نیست. شاید حتی غیر ممکن به نظر برسد، اما می‌توان با راه اندازی یک وبسایت حرفه ای قدم در راه تحقق این رویا برداشت. گرچه هزینه طراحی یک وب‌سایت بسته به نوع آن که شرکتی باشد یا خبری، شخصی باشد یا فروشگاهی، اینکه چه امکاناتی داشته باشد، مهارت و میزان دستمزد طراح چقدر باشد و ده‌ها مسئله دیگر متفاوت است اما این هزینه به هیچ وجه قابل مقایسه با هزینه راه اندازی یک دفتر کار یا فروشگاه حقیقی نیست.

بنابراین چنانچه رویای مشغول شدن به حرفه مورد علاقه مان را دارید، بهتر است هر چه سریعتر وبسایت خود را راه بیندازید. داشتن یک وبسایت حرفه ای بر اعتبار ما می افزاید! شاید شبکه های اجتماعی بتوانند سریعتر ما را به مخاطبانمان معرفی کنند اما اعتبار و امکانات کافی برای نگه داشتن مخاطبان ما را ندارند. بیایید فرض کنیم در منزل یا دفتر کارمان نشسته ایم و تصمیم می گیریم عطری را که قبلا استفاده کرده‌ایم و با آن کاملا آشنا هستیم بصورت اینترنتی خرید کنیم. دو گزینه در پیش روی ماست، خرید از طریق وبسایت و خرید از طریق اینستاگرام، کدام را ترجیج می دهیم؟ طبیعتا اولویت ما خرید از طریق وبسایت است. این‌که ما می‌توانیم اعتبار سایتی را که از آن خرید می کنیم بسنجیم، کالایی را که سفارش می دهیم پیگیری کنیم، در صورت بروز مشکل امکان انتقاد و شکایت داشته باشیم و … خرید مطمئن تری را برای ما رقم می زند. اینها تنها برخی از امکاناتی است که خرید از طریق سایت در اختیارمان قرار می دهد چیزی که هرگز توسط شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام فراهم نمی شود.

حتما برای شما یا دوستانتان پیش آمده که کالایی را از طریق شبکه‌های اجتماعی خرید کرده باشید و چیزی که دریافت کرده‌اید زمین تا آسمان با سفارش شما تفاوت داشته و دستتان هم به هیچ کجا بند نبوده است. شاید اینطور به نظر بیاید که اگر کالا یا خدماتی برای فروش نداشته باشیم دیگر نیازی به داشتن وبسایت نیست و همان شبکه های اجتماعی با تمام محدودیتهایشان برای ما کافی هستند. اما باز هم پاسخ منفی است! وبلاگ ما این امکان را فراهم می کند که خودمان را بیش از پیش به مخاطبانمان معرفی کنیم. می‌توانیم رزومه کامل خود را که شامل بیوگرافیمان، نمونه کارهایمان، راه‌های ارتباطیمان و … می‌شود را در سایتمان قرار دهیم و اعتبار بیشتری کسب کنیم. وبسایت کسب و کار ما را تبدیل به یک شغل بیست و چهارساعته می کند، گویی فروشگاه ما در تمام ساعات شبانه روز باز است! امکان خرید و سفارش در هر لحظه و از هر مکانی فراهم است و این یعنی در معرض دید مشتریان بیشتری قرار گرفتن، یعنی بیشتر دیده شدن محصولات و خدمات ما، امری که شاید در دنیای واقعی به راحتی میسر نشود.

  • اما در نهایت، داشتن سایت برای کسب‌وکار چه مزایایی دارد؟

انجام هر کاری برای کسب‌وکار، باید مزایایی داشته باشد تا مدیر آن کسب‌وکار راضی به زمان گذاشتن، پرداخت هزینه و حتی استخدام افراد جدید شود! داشتن سایت برای کسب‌وکار هم مزایایی دارد:

همیشه در دسترس کاربران هستید!

مهم‌ترین مزیت داشتن یک سایت، همیشه در دسترس بودن است! اگر شما مدیر یک شرکت هستید، محدودیت زمانی دارید و نمی‌توانید ۲۴ ساعته فعالیت داشته باشید. حتی اگر بخواهید ۲۴ ساعت را در شرکت خود بگذرانید، در ساعات پایانی روز از شما خرید نمی‌کند! اما همین مشتری ممکن است ساعت ۳ صبح هم از فروشگاه اینترنتی خرید داشته باشد و سفارش خود را ثبت کند. بنابراین اگر سایت داشته باشید، همیشه در دسترس کاربران هستید و می‌توانند محصول یا خدمات موردنظر خود را سفارش دهند! این موضوع که کاربر در هر ساعتی از شبانه‌روز بتواند سفارش خود را ثبت کند، برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم به این که کاربران به صورت شبانه‌روزی (آن هم بدون آن که شما دخالتی در فرآیند سفارش داشته باشید)، محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند، حتماً باید یک سایت داشته باشید. با در نظر گرفتن وب سایت برای کسب و کارتان فروش بسیاری بالاتری نسبت به قبل خواهید داشت. همچنین اگر فروش بالایی از وب سایت به دست آورید، برای فعالیت بیشتر مشتاق خواهید شد و تولیدات بیشتری را انجام خواهید داد.

اگر تولیدات شما افزایش پیدا کند علاوه بر افزایش فروش برای شما اعتبار هم به همراه دارد . این مسئله بسیار واضح است ، زمانی که مشتریان شاهد تولیدات انبوه شما باشند ، متوجه اعتبار بالای شما در محصولات و ارائه خدمات خواهند شد. پتانسیل درست در کسب و کار داشته باشید ، متوجه می‌شوید که مشتریان در هر صنف کاری انتظار وب سایت را دارند. زیرا به راحتی با استفاده از سرچ داخل گوگل ، محصول مورد تظر خود را بازرسی میکنند و از جزئیات کالا مطلع می‌شوند. حال برای کارگاه‌های کوچک و یا بزرگ هم این امر جریان دارد و کاربران برای بازدید از محصولات کارگاه به وب سایت مراجعه می‌کنند. کارگاه‌های تولیدی میتوانند محصولات خود را در وب سایت به نمایش در‌آیند. مزیت این کار برای مشتریان بسیار بالا می‌باشد زیرا دیگر نیازی به مراجعات حضوری با توجه به وب سایت نمی‌باشد. در مقاله بعدی به بررسی این بحث می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *