یکی از سوالات بسیار مهم برای انواع کسب‌وکارها این است که اصلاً چرا باید یک سایت داشته باشیم؟ دلیل آن‌ها برای این سوال هم این است که ما مشتریان خود را داریم و روز به روز در حال رشد هستیم! همین مسئله باعث می‌شود تا آن‌ها فکر کنند که به سایت نیاز ندارند. داشتن یک سایت در سال‌های اخیر نه تنها یک ضرورت است، بلکه باعث راحت‌تر شدن کار شما می‌شود. همه چیز در سایت به صورت خودکار انجام می‌شوند و نیاز به منابع انسانی زیادی نخواهید اشت. زمانی را یادتان هستن که شرکت‌های فروش بزرگ برای پشتیبانی مشتریان خود صدها نفر منابع انسانی را برای پاسخگویی به سوالات، فروش محصول و در نهایت رساندن محصول به مشتری استفاده می‌کردند؟ با داشتن یک سایت دیگر نیازی به این همه منابع انسانی نخواهید داشت. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت داشتن یک سایت برای کسب‌وکارها بپردازیم تا بدانید چرا به آن نیاز دارید! در این مقاله همراه ما باشید.

چرا داشتن یک سایت برای کسب‌وکارهای مختلف اهمیت دارد؟

طراحی یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیران کسب‌وکارها در سال‌های اخیر بوده است! بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها با اهمیت داشتن سایت آشنا هستند اما بسیاری دیگر از آن‌ها هنوز هم متوجه فرصت‌هایی که در حال از دست رفتن است، نیستند. شاید اساسی‌ترین مفهوم داشتن سایت برای کسب‌وکارها، در دسترس بودن همیشۀ یک کسب‌وکار است! به معنای ساده‌تر، اگر شما یک سایت شناخته‌شده داشته باشید، دیگر نیازی نیست که کاربر برای سفارش به شرکت شما مراجعه کند؛ بلکه خیلی ساده و سریع از طریق سایت سفارش خود را ثبت می‌کند. تقریباً تمام کاربران اینترنت، حداقل برای یک‌بار، محصولی را از اینترنت خریداری کرده‌اند! اکنون خودتان را جای مخاطبی قرار دهید که به محصولات کسب‌وکار شما نیاز دارد؛ اگر این کاربر اهل خرید اینترنتی باشد و برخلاف شما، رقیبان‌تان سایتی برای کسب‌وکارشان داشته باشند، از رقیب شما خرید می‌کنند. بنابراین نداشتن یک سایت به معنای از دست رفتن مشتری و خارج شدن از میدان رقابت یک حوزه کاری است.

بر اساس گزارش‌ها، استفاده از فضای اینترنت به عنوان یک ابزار جدید و مهم در تجارت امروز بسیار اهمیت دارد. حتی آن دسته از کسب و کارهایی که خود را در زمینه تجارت سنتی موفق می‌دانند باید به این امر توجه ویژه ای داشنه باشند. اینترنت یکی از بسترهای مناسب توسعه کسب و کار است که لحظه به لحظه بر کاربران آن افزوده می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در ارتباط بلندمدت بین شما و مشتریانتان ایفا کند. از همین آیتم هایی را بررسی می کنیم تا دریابیم چرا داشتن یک وب سایت خوب برای کسب و کار اهمیت دارد.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که به محصولی نیاز داشته باشید و بخواهید پیش از خرید آن محصول، اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید. بهترین ابزار برای این کار اینترنت و موتور جستجوی گوگل است! خیلی راحت می‌توانید نام محصول خود را وارد کنید و مقایسه‌ای بین برندهای مختلف آن محصول انجام دهید. حال اگر یک فروشگاه اینترنتی این محصول را ارائه کند، قیمت آن را هم می‌بینید! تا اینجای کار احتمالاً دو به شک هستید که محصول را به صورت اینترنتی خریداری کنید یا آن را به صورت حضوری از بازار بخرید. اگر خدمات و قیمتی که آن فروشگاه اینترنتی می‌دهد راضی‌کننده باشد، احتمالاً آن را خریداری می‌کند. به عنوان مثال اگر آن محصول در یک فروشگاه اینترنتی قیمت مناسب‌تری از بازار داشته باشد و آن فروشگاه تضمین اصالت کالا و بازگشت وجه در صورت وجود مشکل داشته باشد، دیگر جای شکی برای خرید آن محصول وجود ندارد.

مخاطبان کسب‌وکار شما هم دقیقاً یک کاربر مثل شما هستند که می‌خواهند محصولی را خریداری کنند. اگر شما سایتی داشته باشید و خدماتی که در آن سایت ارائه می‌دهید نظر مخاطب را جلب کند، به راحتی می‌توانید آن مخاطب را به مشتری تبدیل کنید. به عنوان مثال برخی از این خدمات می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • فروش محصولات با ضمانت اصالت کالا
  • تعویض کالا در صورت وجود مشکل یا مغایرت با محصول سفارش‌ داده‌ شده توسط کاربر
  • قیمت مناسب و رقابتی نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی یا بازار فیزیکی
  • ارسال ۲۴ ساعته محصول به سراسر کشور

این خدمات پس از فروش می‌تواند کاربر را تشویق به خرید محصول کند؛ البته باید توجه داشته باشید که تعهد به این موارد بسیار مهم است! کاربر به شما اعتماد می‌کند و محصولی را خریداری می‌کند اما اگر محصول مشکل داشته باشد و شما به تعهدات خود عمل نکنید، اعتماد کاربر از بین می‌رود و دیگر از شما خرید نمی‌کند؛ از طرفی شما را هرگز به عنوان یک کسب‌وکار مطمئن به کاربران دیگر معرفی نمی‌کند. حال فرض کنید به تمام تعهدات خود عمل کنید و کاربر از شما راضی باشد، در این صورت شما را به عنوان یک کسب‌وکار مطمئن به دوستان خود و افراد دیگر معرفی می‌کند و به همین سادگی، فروش و درآمد شما افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است داشتن یک سایت برای کسب‌وکار بسیار مهم است!

برقراری ارتباط با مشتری: در دنیای وب مشتریان به راحتی نظر خود را راجع به هر محصولی ارائه میدهند و نظراتشان را در قالب انتقاد و پیشنهاد برای شما میفرستند. شما نیز می‌توانید سلیقه‌ی مشتریان خود را بشناسید و برای جذب مشتری بیشتر گام بردارید. یکی از ابزارهای بسیار مفید و کارآمد جهت برقراری ارتباط بلند مدت بین شما و مشتریانتان، داشتن یک وب سایت خوب برای کسب و کارتان است؛ جایی که علاوه بر اطلاع رسانی از خدمات خود به مشتریان، می توان نظرسنجی کرد، مشتریان را تهییج کرد، آن ها را سر گرم کرد، پیگیری کرد و پلی ساخت جهت توسعه بانک اطلاعاتی مشتریان. یکی از مزیت‌های وب سایت، ارتباطات در فضای اینترنت در هر زمانی است. پشتیبانی های بعد از فروش محصول بسیار مهم می‌باشد این عمل برای شما اعتماد ساز می‌شود. می‌توانید نقص کار خود را با توجه به انتقادات مشتریان بیابید و به فکر رفع آن‌ها باشید. تمامی سوالات مشتریان را می‌توانید پاسخ دهید تا ابهاماتی برای مشتریان به وجود نیاورد.با وجود وب سایت فروش شما بیشتر خواهد شد و دیگر نیازی نیست تا از تبلیغات‌های مختلف استفاده کنید. امروزه گسترش بازاریابی اینترنتی بسیار چشمگیر شده است و در واقع بیشتر معاملات در بستر اینترنت انجام می‌شود. به عنوان مثال شما در نظر بگیرید در زمان قدیم ارزش پول و اسکناس بسیار بالا بوده است و برای معاملات از وجه نقد استفاده می‌کردند اما امروزه تمامی انتقالات وجه به صورت آنلاین و کارتی شکل گرفته است. وجود وب سایت این امکان را به همراه دارد تا شما راحت‌تر بتوانید بازاریابی انجام بدهید و محصولات خود را به فروش برسانید.

برندسازی: با داشتن وب سایت میتوانید خدمات خود را در بستر اینترنت به هزاران مشتری معرفی و برای خود شهرت و اعتبار کسب کنید و اعتبار تجارت خود را بالا ببرید. این‌گونه کسب و کار شما در هر مکانی که اینترنت وجود دارد دیده میشود. مهم ترین عامل جهت آغاز فرآیند خدمات رسانی به مشتریان، اعتماد سازی است؛ زیرا تا زمانی که مشتری به کسب و کارما اعتماد نداشته باشد حتی سوال هم از ما نمی‌پرسد چه برسد به اینکه از ما خرید کند. به یاد داشته باشید که مشتریان قبل از خرید محصولات و خدمات، از شما اعتماد می خرند. لذا داشتن یک وب سایت خوب بعنوان رسانه ای جهت بازتاب اعتماد مشتریان گذشته و نمایش گواهینامه ها و مجوزهای رسمی، نماد اعتماد الکترونیکی و غیره، بسیار مهم است. بسیار از مشتریان قبل از خرید وب سایت ارائه دهنده محصول یا خدمات را بررسی می کنند، نظر مشتری های قبلی را جویا می شوند، مجوزها را نگاه می کنند و بطور کلی پس از احراز اصالت کسب و کار ما اقدام به ثبت سفارش می کنند.

بدون شک هنگامی که تصمیم به راه اندازی وب سایت می‌گیرد، به این موضوع پی برده‌اید که طراحی سایت هزینه زیادی ندارد اما تاثیر زیادی روی افزایش فروش کسب‌وکارتان خواهد داشت. عمده هزینه‌ای که شما باید به آن توجه داشته باشید هزینه‌ای است که بابت طراحی سایت باید پرداخت کنید و بدون شک اگر می خواهید که در بازار رقابتی با همکاران خود در دنیای اینترنت قرار بگیرید نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشید. هزینه‌هایی که برای هاست و دامنه پرداخت می‌کنید زیاد نیست و شما می‌توانید آن ها را به صورت سالانه نیز تمدید کنید. در نظر داشته باشید که وب سایتی را که طراحی می‌کنید به گونه ای باشد که در ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس مخاطبین و مشتریان شما باشد زیرا وب سایت شما در حقیقت نماینده شما می باشد که باید این قابلیت و توانایی را داشته باشد در زمان‌هایی که شما در حال استراحت می‌باشید نیاز کاربران وب سایت را برطرف نماید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *