در گذشته اکثر مردم ترجیح می‌دادند کارهای خود را به صورت حضوری و غیرآنلاین انجام دهند اما امروزه دیگر نیازی به مراجعه حضوری کاربران و خرید محصول نیست؛ کاربران می‌توانند در کمتر از چند دقیقه هزاران محصول را ببینند و محصول موردنظر خود را سفارش دهند. نهایتاً در کمتر از دو روز آن را تحویل بگیرند. همین مسائل سبب انتقال علم بازاریابی به بازاریابی دیجیتال شد و امروزه دیجیتال مارکتینگ در زندگی بسیاری از کاربران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارهای اینترنتی در زمینه افزایش مخاطبان و در نهایت افزایش فروش کمک می‌کند. شبکه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند که کاربر و نحوه بازاریابی هریک از آن‌ها متفاوت است؛ مثلاً اینستاگرام یک شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو است اما توییتر یک شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری متن است! بنابراین نحوه بازاریابی در این دو شبکه و همچنین شبکه‌های اجتماعی دیگر کاملاً متفاوت هستند. برخی از شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

شبکه اجتماعی اینستاگرام

اینستاگرام یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس در دنیا است! در این شبکه اجتماعی که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد، کسب‌وکارهای زیادی وجود دارند که خدمات و محصولات خود را بازاریابی می‌کنند. این شبکه اجتماعی در ایران نیز نزدیک به ۲۵ میلیون کاربر دارد که شانس شما را برای افزایش فروش محصول یا خدمات افزایش می‌دهد. در مقاله بعدی به بررسی برخی اصول بازاریابی اینستاگرام می‌پردازیم تا با رعایت آن‌ها بتوانید فروش محصول یا خدمات خود را تا حد زیادی افزایش دهید. در واقع با توجه به اینکه اینستاگرام یک پلتفرم جا افتاده در ایران است و بیشترین استفاده را نسبت به فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی دارد، می خواهیم اطلاعات بیشتری را در اختیار شما بگذاریم.

شبکه اجتماعی فیسبوک

فیسبوک قوی‌ترین و پرمخاطب‌ترین شبکه‌اجتماعی در دنیا است اما باتوجه به مشکلات تحریم و فیلترینگ در ایران کسب‌وکارهای زیادی از آن استفاده نمی‌کنند! در واقع کسب‌وکارها به دنبال شبکه‌ اجتماعی هستند که اکثر کاربران به آن دسترسی داشته باشند و فیسبوک این پتانسیل را ندارد! اما چرا باید از فیسبوک در بازاریابی محصولات یا خدمات استفاده کرد؟ چند دلیل برای آن وجود دارد:

فیسبوک قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی در دنیا است که سال‌های زیادی در حال فعالیت است؛ اکنون تعداد زیادی کاربر دارد که هریک از آن‌ها امکان خرید محصول از شما را دارند. بازاریابی در بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا که بیشترین تعداد کاربران در آن فعالیت می‌کنند، شانس بسیار بزرگی برای فروش محصول یا خدمات است. شاید برخی از کاربران بگویند مهم مخاطبان هدف هستند نه تعداد کاربران؛ باید بگوییم که هرچقدر تعداد کاربران یک شبکه‌ اجتماعی بیشتر باشد، مخاطبان هدف آن هم بیشتر هستند و همین مسئله باعث می‌شود که فیسبوک یک انتخاب مناسب برای بازاریابی محصول یا خدمات کسب‌وکارهای اینترنتی به شمار بیاید.

  • قابلیت ارتباط نزدیک با کاربران

مهم‌ترین دلیل استفاده کاربران از فیسبوک، ارتباط با سایر کاربران است. در فیسبوک می‌توانید عکس، فیلم، متن، لینک و… را به اشتراک بگذارید و کاربران آن را لایک کنند یا کامنت بگذارند! از طرف دیگر فیسبوک قابلیت ایجاد ارتباط با سایر کاربران را دارد و به راحتی می‌توانید با تمام کاربران صحبت کنید. مشتریان شما به میزان اهمیت و ارزش آن‌ها برای کسب‌وکارها توجه می‌کنند و اگر بتوانند به راحتی به شما ارتباط برقرار کنند، بیشتر به شما اعتماد می‌کنند. با استفاده از قابلیت چت آنلاین در فیسبوک کاربران می‌توانند از ویژگی‌هایی نظیر سوالات و مشکلات خود را بپرسند، نسبت به خدمات یا محصولات شما پشتیبانی یا مشاوره دریافت کنند و در نهایت هر آن‌چه که نیاز به برقراری ارتباط با شما دارند، بهره‌مند شوند.

در فیسبوک تعداد زیادی از پست‌ها و مطالب به اشتراک گذاشته می‌شود و اگر بتوانید محتوای خوب تولید کنید، شانس شما برای اشتراک‌گذاری مطالب توسط کاربران تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. هر کاربر که محتوای صفحه شما را به اشتراک بگذارد،چندین دنبال‌کننده دارد که آن دنبال‌کننده‌ها هم ممکن است صفحه شما را به اشتراک بگذارند. بنابراین با این راه‌کار می‌توانید از تبلیغات رایگان بهره‌مند شوید و بدون هزینه، صفحه خود را به میلیون‌ها کاربر نمایش دهید.

فیسبوک مزایای بسیار زیاد دیگری هم دارد اما باتوجه به این ۳ ویژگی‌ احتمالاً تصمیم به استفاده از آن گرفته باشید. هرچند فیسبوک فیلتر است اما بازهم مخاطبان خاص خود را دارد و فعالیت در آن بی‌ارزش نیست!

چگونه بازاریابی موفقی در اینستاگرام داشته باشیم؟

یکی از بخش‌های بسیار مهم در بازاریابی اینترنتی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است! از طرفی اینستاگرام بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شبکه اجتماعی در ایران به شمار می‌آید که پتانسیل جذب مشتری در آن بسیار زیادی است. این شبکه اجتماعی ماهانه بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال دارد که از این تعداد، ۸ میلیون صفحه آن مربوط به کسب‌وکارها است! مهم‌ترین دلیل اهمیت این شبکه اجتماعی این است که بخش بزرگی از کاربران آن را جوانان تشکیل می‌دهند و می‌توان برای کسب‌وکارها، روی آن سرمایه‌گذاری کرد. باتوجه به اینکه این شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم است، شاید نتوانید تنها با پست کردن تصاویر جذاب کاربران زیادی بدست آورد و لازم است تا برخی اصول بازاریابی اینستاگرام را رعایت کنید. داشتن یک استراتژی قدرتمند برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی اینستاگرام، اولین قدم به شمار می‌آید.

برای موفقیت در این شبکه اجتماعی باید برخی از  اصول را رعایت کنید تا بتوانید کاربران صفحه اینستاگرام خود را به مشتری تبدیل کنید. برخی از این اصول را در مقاله بعدی بررسی خواهیم کرد.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *