دنیای آی‌تی و کامپیوترهای شخصی آنقد گسترده و گاهی پیچیده است که حتی متخصصان این حوزه در برخی از مشکلاتی که در ادامه مسیر رخ می‌دهد، به راه‌حلی برای رفع آن نمی‌رسند. یکی از مشکلاتی که تقریبا هرکاربری چندین بار با آن مواجه شده است، مشکل بدافزار یا ویروس‌های رایانه‌ای است که از روش‌های مختلفی به کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ ما نفوذ می‌کنند؛ نفوذ چنین بدافزارهایی سبب بروز مشکلاتی می‌شوند که کاربران را با مشکلات زیادی مواجه می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بدافزارها، مشکلاتی که بوجود می‌‌آورند و همچنین راه‌کارهایی برای رفع آنها بپردازیم.

بدافزار یا Malware چیست؟

بدافزارها برنامه‌های کامپیوتری هستند که سبب مختل شدن عملکرد صحیح و عادی سیستم می‌شوند و گاهی منجر به آسیب زدن به سیستم کاربران می‌شود ، این آسیب زدن ممکن است شامل آلوده شدن اطلاعات کاربران یا از بین رفتن آنها باشد که در هر صورت منجر به نارضایتی کاربران می‌شود. گاهی ضرر بدافزار منجر به آسیب دیدن سخت‌افزار کامپیوتر کاربران می‌شود که در اینصورت هزینه‌های جبران آن بسیار بیشتر از نرم‌افزاری می‌شود؛ البته ناگفته نماند گاهی اطلاعات کاربران اهمیت بسیار بیشتری دارند که ممکن است ضرر و زیان آن بسیار بیشتر از خطراتی باشد که برای سخت‌افزار شما بوجود می‌آید! حتی گاهی چنین آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر خواهند بود که برای جبران آن باید زمان و هزینه‌های زیادی صرف شوند.

چگونه بفهمیم کامپیوتر شخصی‌مان به بدافزارها آلوده شده‌اند؟

شناسایی بدافزارها گاهی از روی ظاهر کار و عملیات‌های انجام شده در سیستم به راحتی قابل شناسایی هستند اما گاهی نمی‌توان به سادگی آنها را تشخیص داد. برخی از کاربران در هنگام آلوده شدن کامپیوترهای شخصی‌شان به بدافزارها، با کندی سرعت مواجه می‌شوند که اولین نشانه آلودگی کامپیوتر به بسیاری از بدافزارها همین مورد است. از طرفی گاهی بسیاری از کاربران با پنجره‌های تبلیغاتی پاپ‌آپ مواجه می‌شوند که در صورت زیاد بودن آنها می‌توان گفت سیستم کاربر به بدافزار آلوده شده است؛ البته اگر بخواهیم کمی بدبینانه‌تر به این موضوع نگاهی بیندازیم، می‌توان گفت احتمال وجود نرم‌افزار جاسوسی بر روی سیستم شخصی شما وجود دارد! برخی اوقات چنین بدافزارهایی به قدری حرفه‌ای بر روی سیستم شما قرار می‌گیرند که حتی نرم‌افزارهای شناسایی ویروس و بدافزار قادر به شناسایی آنها نیستند. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه شناسایی بدافزارها و ویروس‌ها بپردازیم تا بتوانید بفهمید کامپیوتر ویروسی شده است و سیستم خود را از این نظر بررسی کنید.

در گام نخست باید حالت Safe mode را در ویندوز خود فعال کنید!

برای از بین بردن بدافزارها در سیستم خود، ابتدا لازم است اتصال کامپیوتر خود به اینترنت را غیرفعال کنید. پس از غیرفعال‌سازی اتصال اینترنت، حالت Safe Mode را بر روی سیستم خود فعال کنید! دلیل فعال‌سازی این حالت، غیرفعال بودن بدافزارها در حالت Safe Mode است که کمک زیادی به از بین بردن سریع‌تر بدافزارها می‌کند؛ برای فعال‌سازی این حالت در ویندوز ۱۰ وارد محیط Start در سیستم عامل ویندوز شوید. سپس به سراغ دکمه Power بروید و با فشار دادن کلید Shift روی کیبورد دکمه Reboot را کلیک کنید. زمانی که صفحه کامپیوتر تغییر کرد، گزینه Troubleshooting و سپس Advanced Options و Startup Settings را انتخاب کنید. در پنجره بعدی روی دکمه Restrat کلیک کنید و منتظر باشید تا صفحه دیگری نمایش داده شود. در این صفحه منویی را مشاهده خواهید کرد که از چندین گزینه تشکیل شده است. گزینه شماره ۴ را که مربوط به Safe Mode است انتخاب کنید. لازم به ذکر است که اگر بخواهید به یک اسکنر آنلاین متصل شوید باید گزینه پنجم که Safe Mode with Networking است را انتخاب کنید. اگر به فعال‌سازی این حالت سرعت سیستم شخصی شما به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت، باید بگوییم می‌توانید از وجود بدافزارها بر روی سیستم خود اطمینان حاصل کنید.

در گام بعدی اقدام به حذف فایل‌های موقت خود کنید

یکی از انواع فایل‌هایی که احتمال آلوده شدن سیستم شما به بدافزار وجود دارد، فایل‌های موقت شما هستند که در این بخش باید اقدام به حذف فایل‌های موقت موجود بر روی سیستم خود کنید. این امر بدلیل کاهش حجم دیسک کامپیوتر خود و نیز از بین رفتن برخی از بدافزارهای احتمالی کمک می‌کند تا بتوانید سرعت اسکن فایل‌های آلوده شده را افزایش دهید. برای اسکن فایل‌های آلوده خود کافی است وارد Disk Cleanup از طریق بخش استارت ویندوز خود شوید. در این بخش اقدام به جستجوی فایل‌های موقت خود در تمامی فایل‌ها یا حداقل درایو ویندوز خود کنید تا فایل‌های موقت خود را یافت و حذف کنید.

در گام بعد نیاز به یک نرم‌افزار اسکن بدافزار خواهید داشت

اولین موردی که باید به بیان آن بپردازیم، این است که استفاده از آنتی‌ویروس‌ نمی‌تواند برای بررسی بدافزارها کافی باشد! زیرا چنین ابزاری از ابتدا بر روی سیستم شما فعال بوده‌اند اما هیچ‌گاه نتوانسته بودند فایل‌های آلوده به بدافزار را شناسایی کنند. بنابراین نیاز به استفاده از یک اسکنر بدافزار خواهید داشت تا بتواند تمامی بدافزارهای شم را شناسایی کنند؛ جالب است بدانید تا کنون بیش از یک میلیون بدافزار در دنیای کامپیوتر شناسایی شده است که ممکن است چندین نوع از آنها بر روی سیستم شما در حال آلوده‌سازی فایل‌هایتان باشند. چندین نوع اسکنر و آنتی ویروس وجود دارد که شما به دو نوع از آنها احتیاج خواهید داشت! آنتی ویروس‌ها به دو دسته Real-time و on-demand وجود دارد که نوع اول آن در حال جستجوی همیشگی بدافزارها هستند و نوع دوم آن تنها با اجرا و درخواست کاربران چنین کاری را انجام می‌دهند. برای اینکار شما ابتدا باید توسط یک آنتی‌ویروس  on-demand به بررسی بدافزارها بپردازید و در مرحله بعد از آنتی‌ویروس on-demand استفاده کنید. جالب است بدانید اگر یک نوع از آنتی‌ویروس نتواند فایل‌های آلوده شما را شناسایی کند، حتما نوع دیگر آن یاری‌گر شما خواهد بود. از میان نرم‌افزارهای حرفه‌ای می‌توان به BitDefender Free Edition ،Kaspersky Virus Removal Tool ،Malwarebytes، مایکروسافت Malicious Software Removal Tool ،Avast و SuperAntiSpyware اشاره کرد.

در بخش دوم مقاله به بررسی بدافزارها و معرفی چندین راه کار برای پاک سازی آنها می پردازیم .

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون من یه هارد اکسترنال داشتم که ویروسی بود ولی با کامند هایی که پیدا کرده بودم از حالت شرتکات در اوردمش و ویروسش رو پاک کردم و سیستمم رو هم اسکن کردم ولی باز که اردم رو به کامپیوتر زدم شرتکات رو نشون داد باز همون کامند رو زدم تمام فایل هام هاید شد هر چقدر هم که روش های مختلف رو تست کردم فقط یک سری از فایل هامو نشون میده الان دارم ریکاوری میکنم ولی یک عالمه $Recycle.Bin توشه که ظاهرا هم ویروسه هاردمم ۲ تراست و چند روزه دارم ریکاوری میکنم اگر کمکم کنین ممنون میشم

  2. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون من یه هارد اکسترنال داشتم که ویروسی بود ولی با کامند هایی که پیدا کرده بودم از حالت شرتکات در اوردمش و ویروسش رو پاک کردم و سیستمم رو هم اسکن کردم ولی باز که اردم رو به کامپیوتر زدم شرتکات رو نشون داد باز همون کامند رو زدم تمام فایل هام هاید شد هر چقدر هم که روش های مختلف رو تست کردم فقط یک سری از فایل هامو نشون میده الان دارم ریکاوری میکنم ولی یک عالمه $Recycle.Bin توشه که ظاهرا هم ویروسه هاردمم ۲ تراست و چند روزه دارم ریکاوری میکنم اگر کمکم کنین ممنون میشم

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *