گاهی شرایطی پیش می‌آید که نیاز به اطلاعات دقیق نرم‌افزار و یا سخت‌افزاری کامپیوترتان دارید. در این مقاله به معرفی بخش مورد نظر و چند نرم‌افزار که می‌توانند اطلاعات دقیقی راجب سیستم‌تان به شما بدهند می‌پردازیم.

برای بررسی اطلاعات اساسی از برنامه تنظیمات استفاده کنید

اگر فقط نیاز به یک مرور کلی روی سیستم خود دارید می‌توانید از برنامه تنظیمات در ویندوز ۸ یا ویندوز ۱۰ استفاده کنید. برای باز کردن برنامه تنظیمات Windows+I را فشار دهید. سپس روی آیکون System کلیک کنید.

در صفحه سیستم، About را به سمت چپ سوییچ کنید.

در سمت راست دو قسمت مربوط به آن را پیدا خواهید کرد. بخش Device Specifications به شما اطلاعاتی راجب سخت‌افزار سیستم نظیر پردازنده، مقدار RAM، دستگاه و شناسه محصول، و نوع سیستم (۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی) که شما از آن استفاده می‌کنید خواهد داد.

بخش Windows Specifications اطلاعاتی مثل ویرایش نسخه، نسخه اصلی سیستم عامل ویندوز و اطلاعات ساخت ویندوزی که اجرا می‌کنید را نشان می‌دهد.

اطلاعات دقیق‌تر را در msinfo32 بیابید

برنامه اطلاعات سیستم قبل از ویندوز xp در این سیستم‌عامل گنجانده شده بود. این برنامه اطلاعات دقیق‌تری از سیستم به شما می‌دهد که تنها از همین روش می‌توانید به دست بیاورید. برای باز کردن اطلاعات سیستم، روی Windows + R ضربه بزنید، سپس msinfo32 را در فیلد Open تایپ کنید و سپس Enter را بزنید.

صفحه System Summary که باز شد خواهید دید اطلاعات خیلی بیشتری نسبت به آنچه که در برنامه تنظیمات به شما ارائه شده است در این جا نمایش داده می‌شود. می‌توانید جزئیات مربوط به نسخه ویندوز و سازنده کامپیوتر خود را همراه با جزئیات سخت‌افزاری مانند نسخه BIOS، مدل مادربرد، RAM نصب شده و موارد دیگر مشاهده کنید.

این بخشی است که اگر به سمت چپ حرکت کنید می‌توانید به سطح دیگری از اطلاعات دست پیدا کنید. بسیاری از اطلاعاتی که زیر Hardware Resources می‌بینید مخفی و محرمانه هستند.

برای مثال روی Display کلیک کنید و خیلی ساده به اطلاعاتی نظیر ساخت و مدل کارت گرافیک، نسخه درایور آن و وضوح فعلی خود را ببینید.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه برنامه System Information، گرفتن خروجی از این اطلاعات سیستمی به صورت یک فایل متنی است. این ویژگی زمانی به دردتان می‌خورد که بخواهید اطلاعات را برای شخص دیگری بفرستید یا یک نسخه چاپ شده را نگه دارید برای زمانی که می‌خواهید مشکل دستگاه را حل کنید اما نمی‌توانید آن را بوت کنید.

اول اطلاعاتی که قصد دارید خارج کنید را انتخاب کنید. اگر گزینه System Summary را انتخاب کردید، فایلی که دریافت می‌کنید حاوی جزئیات کامل موجود در برنامه اطلاعات سیستم خواهد بود. بعد انتخاب هر دسته‌ایی که در نظر داشتید، منوی File را باز کنید و روی فرمانExport  کلیک کنید.

پس از ایجاد فایل متنی، آدرس یک مکان را برای ذخیره‌سازی داده و سپس دکمه Save را بزنید.

هر زمان که نیاز داشتید فایل متنی خود را باز کرده و اطلاعات موجود در آن را ببینید.

از Speccy برای جزئیات بیشتر سخت افزاری استفاده کنید

با این که System Information اطلاعات زیادی راجب جزئیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به شما می‌دهد اما شاید بخواهید از یک برنامه شخص ثالث استفاده کنید. ما Speccy را به عنوان یک گزینه مناسب اغلب مردم معرفی می‌کنیم. بخش‌هایی از این برنامه به صورت رایگان و خیلی خوب خدمات ارائه می‌دهد اما برای استفاده از تمام امکانات آن باید ۱۹٫۹۵ دلار بپردازید.
Speccy یک رابط یک کاربری تمیزتر نسبت به برنامه System Information ایجاد کرده و با تمرکز روی مشخصات سخت‌افزاری سیستم شما، اطلاعات اضافی را در اختیارتان قرار می‌دهد که برنامه اطلاعات سیستم ارائه نمی‌دهد. حتی در صفحه Summary در Speccy اطلاعات اضافی مانند شماره مدل مادربرد را به نمایش می‌گذارد که اطلاعات سیستم در اختیارتان قرار نمی‌دهد.

و البته، می‌توانید با کلیک کردن بر روی هر یک از دسته‌های سخت افزاری خاص در سمت چپ، اطلاعات جزئی‌تری بدست آورید. با کلیک بر روی RAM، اطلاعات بیشتری درباره حافظه نصب شده‌تان، از جمله تعداد کل بخش‌های حافظه‌ای که دارید و تعدادی از آنها که در حال استفاده است، به شما می دهد.

با سوییچ کردن روی کانال Motherboard، می‌توانید جزئیات مربوط به تولید‌کننده مادربرد ، شماره مدل، چیپ‌های در حال استفاده، جزئیات ولتاژ و دما را برای اجزای مختلف مشاهده کنید.

استفاده از Command Prompt زمانی که شما نمیتوانید بطور معمول در ویندوز بوت کنید

ویندوز همچنین دارای یک فرمان برای مشاهده کمی اطلاعات عادی سیستم درست در command prompt است و شامل جزئیاتی که نرم‌افزار اطلاعات سیستم در اختیار می‌گذاشت نیست.

دستور زیر را تایپ کرده و سپس وارد کنید:

Systeminfo

شما مقداری اطلاعات راجب ساخت سیستم‌عامل و ورژن آن، پردازنده، نسخه BIOS، درایو بوت، حافظه و جزئیات شبکه دریافت خواهید کرد.

البته، شما می‌توانید سایر ابزار شخص ثالث را در اختیار داشته باشید که اطلاعات بیشتری (یا بهتر هدفمند) را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، HWMonitor یک ابزار عالی برای نظارت بر جنبه‌های مختلف سیستم مانند درجه حرارت و ولتاژ CPU و GPU است. Sysinternals Suite ازMark Russinovich  (متعلق به مایکروسافت) مجموعه ای از بیش از ۶۰ ابزار منحصر به فرد دارد که می‌تواند مقدار قابل توجهی اطلاعات به شما دهد.

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام خسته نباشید چجوری میشه اسم رم فهمید و شرکت سازندشو اگر روی رم ننوشته شده باشه ؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *