در طراحی و کدنویسی یک سایت موارد زیادی هستند که حائز اهمیت هستند و می‌توان گفت هریک از مراحل مربوط به طراحی سایت اهمیت خود را دارد و شاید نتوان برتریت خاصی به یکی از مراحل طراحی اختصاص داد. از طراحی گرافیکی وب‌سایت تا مراحل پایانی طراحی سایت هریک دارای اهمیت خاصی هستند که طراحان سایت باید به آن اهمیت ویژه‌ای بدهند.

یکی از مراحل طراحی وب‌سایت، مرحله کدنویسی و برنامه‌نویسی سایت و قالب آن است که در این مرحله طراح اقدام به تبدیل فایل گرافیکی وب‌سایت به کدهای استاندارد می‌کند تا مرورگر بتوانند آن را نمایش دهند. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل از نظر موتورجستجو است و همچنین کاربران نیز از نتیجه کار باید رضایت کافی داشته باشند.

رضایت کاربران در این مرحله به معنای بررسی کدها توسط آنها نیست و از لحاظ سرعت بارگذاری و نحوه نمایش سایت برای آنها اهمیت دارد. به طور مثال خود را به عنوان کاربری در نظر بگیرید که قصد دارد از سایت شما بازدید کند! اگر سایت شما سرعت بارگذاری پایینی داشته باشد ممکن است برای کاربر کمی آزاردهنده و خسته کنند باشد و او را به بازدید از سایت دیگری با موضوع موردنظر خود ترغیب کند.

تمامی مراحل مربوط به فرآیند سرعت لود سایت و از بین بردن کدهای اضافی در مرحله بهینه‌سازی کدهای سایت قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به طراحی قالب سایت است. در این مرحله طراح یا کدنویس اقدام به از بین بردن کد‌های اضافی، سبک‌سازی آنها و همچنین حذف فاصله‌های اضافی در میان کدها می‌کند و این کار می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر سرعت بارگذاری سایت داشته باشید.

در این مقاله قصد معرفی افزونه‌ای برای وردپرس را داریم که توسط آن قادر به بهینه‌سازی کدهای سایت وردپرسی خود به صورت کاملا خودکار و تنها با چند کلیک ساده خواهید بود.

افزونه وردپرس Autoptimize

افزونه Autoptimize یک افزونه حرفه‌ای و کاربردی برای وردپرس است که با استفاده از آن قادر به بهینه‌سازی و سبک‌ کردن کدهای مورد استفاده در قالب سایت وردپرسی خود به صورت کاملا خودکار خواهید بود. این افزونه توانسته است از میان +۴۰۰,۰۰۰ نصب خود امتیازی معادل ۴/۶ از ۵ را به خود اختصاص دهد که نشان از رضایت کاربران از عملکرد افزونه است.

ویژگی‌های افزونه وردپرس Autoptimize

  • قابلیت افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت
  • قابلیت بهینه‌سازی کدهای قالب وردپرس
  • قابلیت بهینه‌سازی کدهای افزونه‌های مورد استفاده در نمایش سایت
  • قابلیت ذخیره‌سازی فایل‌های js و CSS در یک فایل
  • قابلیت جمع‌آوری و فراخوانی کدهای سایت در فوتر
  • قابلیت فشرده‌سازی کدهای جاوا اسکریپت
  • قابلیت ارسال ارسال درخواست بررسی HTTP تنها از یک فایل به سرور
  • و…

نصب و راه‌اندازی افزونه وردپرس Autoptimize

برای استفاده از این افزونه وردپرس ابتدا از طریق مخزن وردپرس و یا بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس اقدام به نصب و فعال‌سازی آن کنید. پس از نصب بخشی به نام Autoptimize در منوی پیشخوان ظاهر می‌شود که از طریق بخش تنظیمات در دسترس خواهد بود. در بخش اول افزونه برخی از ویژگی‌های مربوط به افزونه به شما نمایش داده می‌شود.

تنظیمات HTML

این بخش تنظیمات مربوط به کدهای HTML مورد استفاده در قالب سایت و سایر بخش‌های وردپرس را شامل می‌شود.

بهینه سازی کد HTML: با استفاده از این گزینه و تیک زدن آن، قادر به بهینه‌سازی و سبک‌ کردن کدهای HTML سایت خود خواهید بود.

تنظیمات Javascript

این بخش تنظیمات مربوط به کدهای جاوا اسکریپت مورد استفاده در قالب سایت و برخی از افزونه‌های وردپرس را شامل می‌شود.

بهینه سازی کد Javascript: کدهای جاوا اسکریپت یکی از سنگین‌ترین کدهای مورد استفاده در قالب سایت هستند. با بهینه‌سازی این کدها می‌توانید سرعت سایت وردپرسی خود را تا چندین برابر افزایش دهید و پیشنهاد می‌کنیم حتما این گزینه را فعال کنید.

تنظیمات CSS

این بخش مربوط به استایل مورد استفاده در قالب وردپرس و همچنین CSSهای قالب است.

بهینه سازی کد CSS: اگرچه کدهای CSS تاثیر زیادی بر روی سرعت سایت ندارند، اما گاهی در برخی از قالب‌ها کدهای استایل سنگین هستند که با انتخاب این گزینه می‌توانید اقدام به بهینه سازی کدهای استایل قالب وردپرسی خود کنید.

تنظیمات CDN

یکی از راه‌های بسیار مفید که کاربران زیادی برای افزایش سرعت بارگذاری سرعت سایت خود از آن استفاده می‌کنند، استفاده از CDN در وردپرس است. با استفاده از این امکان می‌توانید فراخوانی اطلاعات مربوط به وب‌سایت خود را از طریق یک هاست یا سیستم ارائه فضا به صورت آنلاین پرسرعت استفاده کنید و با اینکار سرعت وب‌سایت خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهید.

ریشه CDN: اگر از CDN دیگری استفاده می‌کنید کافی است آدرس مربوط به آن را در این بخش وارد کنید. به طور مثال اگر بر روی دامین خود CDN را به صورت CDN.site.com ذخیره کرده باشید، باید آدرس آن را در این بخش وارد کنید.

تنظیمات پیشرفته افزونه وردپرس Autoptimize

در این بخش برخی از تنظیمات پیشرفته مربوط به این افزونه است.

نگه داشتن کامنت های HTML: در بخش قبلی یکی از موارد مهم در بهینه‌سازی سایت، بهینه‌سازی کدهای HTML بود که خدمت شما معرفی کردیم. اما گاهی استفاده از این بهینه‌سازی می‌تواند برای بخش نظرات مشکلاتی را بوجود آورد که با استفاده از این بخش می‌توانید از بهینه‌سازی کدهای مربوط به بخش نظرات در سایت وردپرسی خود جلوگیری کنید.

بارگذاری Javascript در تگ <head>: یکی از مواردی که در بهینه‌سازی و افزایش سرعت بارگذاری سایت تاثیر به سزایی دارد، فراخوانی کدهای سنگین در بخش‌های سبک سایت است. در سایت‌های وردپرس معمولا هدر سایت سبک‌تر از بخش Body و Content است و به همین دلیل فراخوانی فایل‌های جاوا اسکریپت در بخش هدر می‌تواند به سایت شما کمک کند.

در این مقاله به آموزش برخی از تنظیمات مربوط به افزونه Autoptimize نمودیم که به شما در زمینه سبک‌سازی کدهای وردپرس و افزایش سرعت بارگذاری سایت کمک می‌کند. در بخش بعدی  تنظیمات مربوط به افزونه وردپرس Autoptimize را شرح می دهیم تا با استفاده از آن کدهای اضافی سایت خود را بهینه کنید.

 

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

6 Comments

    1. سلام
      افزونه به صورت کلی سایت رو بهینه‌سازی می‌کنه و قابلیت تنظیمات جداگانه برای صفحه دلخواه وجود نداره.
      موفق باشید.

    1. سلام
      افزونه‌ها قبل از قرار گرفتن در مخزن وردپرس معمولا آنالیز امنیتی میشن تا مشکلی برای سایت‌ها بوجود نیارن. از مخزن وردپرس دانلود کنید مشکلی بوجود نمیاد.
      موفق باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *