در ظاهر چاپ عکس نباید با چاپ دیگر چیزها خیلی تفاوتی داشته باشد، اما واقعیت این است که این کار آنقدرها هم ساده نیست و با اشتباه در تنظیم DPI، شما ممکن است با عکسی مواجه شوید که کیفیت مناسبی ندارد، یا اینکه پوستری چاپ کنید که تنها اندازه یک تمبر در آن تصویر چاپ شده است. اگر طراح یا عکاس هستید، یا اینکه به طور کلی برای چاپ عکس می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید، باید حتما کمی در مورد چیستی و چگونگی تنظیم DPI بدانید.

DPI چیست؟

DPI مخفف عبارت “تعداد نقطه‌ها در هر اینچ” است. هر صفحه چاپی متشکل شده از میلیون‌ها نقطه رنگ که به روی کاغذ ریخته می‌شوند. تنظیمات DPI در واقع به شما کمک می‌کند تا این تعداد را در اندازه مورد نظر خود مدیریت کنید، اما باید بدانید که DPI چطور کار می‌کند.

  • کیفیت چاپ: در یک تعریف کلی، هر چقدر میزان DPI بیشتر باشد، کیفیت کار بالاتر می‌رود. مثلا چاپگرهای خانگی خوب، عموما کیفیتی معادل ۳۰۰ DPI دارند در صورتی که چاپگرهای حرفه‌ای کیفیت بسیار بالاتری دارند.
  • اندازه چاپ: هر پیکس در عکس‌های دیجیتال، نسبتی با میزان DPI دارد. برای مثال یک عکس ۱۸۰۰ پیکسلی با کیفیت ۳۰۰ DPI به اندازه ۶ اینچ چاپ می‌شود و درکیفیت ۱۸۰ DPI، اندازه‌ای معادل ۱۰ اینچ خواهد داشت.

DPI چطور روی چاپ شما تاثیر می‌گذارد

در نمونه‌ای که پایین‌تر به شما نمایش می‌دهیم، شما خطی از یک گرادیانت را می‌بینید که در یک اندازه و دقیقا با رنگی مشابه اما با مقدار DPI متفاوت پرینت گرفته شده‌اند.

همانطور که می‌بینید، در خط اول شما در سایه‌ی رنگی خطوط عمودی مشاهده می‌کنید که به نوعی پله‌های تغییر رنگ را از هم جدا می‌کنند و همچنین می‌بینید که طول خط بسیار بلندتر می‌شود. اما در نمونه‌ی با DPI پایین می‌بینید که طول خط کوتاه‌تر و از طرفی پله‌های سیر تغییر بین دو رنگ، تقریبا از هم قابل باز شناساندن نبوده و بسیار روان و عالی به نظر می‌رسد.

همین نمونه به شما نشان می‌‌دهد که برای گرفتن نسخه چاپی، شما باید تعادل مناسبی بین اندازه تصویر خروجی و همچنین میزان DPI داشته باشید، تا بتوانید کیفیتی بهتر تحویل بگیرید.

از چه میزان DPI برای عکس‌هایمان باید استفاده کنیم؟

استاندارد که در میان عکاسان مطرح است، ۳۰۰ DPI در نظر گرفته شده که در آن می‌توانید جزییات را به خوبی مشاهده کنید، تا حدی که چشم انسان به راحتی نمی‌‌تواند پیکسل‌های تصویر و پله‌های خاکستری را از هم باز شناسد. البته اگر عکس شما خیلی بزرگ نیست، عدد ۲۵۰ نیز کاملا نیاز شما را مرتفع می‌کند. حتی برای چاپ در اندازه یک پوستر نیز شما با عدد ۲۰۰ نیز در نهایت نتیجه‌ای مطلوب خواهید داشت. اما در اندازه‌های بزرگ برای گرافیست‌ها، اوضاع پیچیده‌تر و البته متفاوت می‌شود. اگر چه در مورد کارهای هنری بزرگ شما به DPI بعضا خیلی بالا احتیاج دارید، اما مثلا در مورد بیلبوردهای بزرگ خیابانی، گاهی تنها از ۲۰ DPI برای انجام چاپ استفاده می‌شود.

فایل شما چند‌ DPI است؟

در سیستم عامل ویندوز اگر روی عکس کلیک راست کنید و به Properties و سپس Details بروید، در بخش Image، میزان DPI را مشاهده خواهید کرد. در سیستم عامل مک هم، ابتدا عکس را باز کرده سپس به Tools، بعد به Adjust Size بروید تا اطلاعات کامل عکس را مشاهده کنید.

چطور میزان DPI را تغییر دهیم؟

Photoshop

یکی از راحت‌ترین کارها استفاده از فتوشاپ است. برای این منظور تصویر را باز کرده از منو به مسیر Image و سپس Image Size بروید. حالا تیک گزینه Resample Image را بردارید تا بتوانید در جزییات تصویر تغییر ایجاد کنید. حالا درست بد از Resolution، در بخش Pixels/inch، میزان DPI مورد نظر خود را وارد کنید.

GIMP

در GIMP شما باید از منو به Image و سپس Print Size بروید. بعد از گزینه X Resolution، شم می‌توانید عدد مورد نظر خود را کنار pixels/in بنویسید.

Convert Town

برای آن دسته کسانی که برنامه‌های گفته شده را روی دستگاه ندارند و می‌خواهند از یک سرویس آنلاین رایگان استفاده کنند، پیشنهاد می‌کنیم به این صفحه از سایت بسیار کاربردی Convert Town مراجعه کنند، عکس خود را آپلود کرده و اطلاعات آن را در همان صفحه‌ی بعد از آپلود تغییر دهند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *