در مطلب قبل گفتیم که چگونه یک گزارش گوگل آنالیتیکس را سفارشی کنیم وبه اشتراک بگذاریم با گذر زمان و مرور کردن مداوم گزارش‌ها، احتمالاً دیر یا زود درخواهید یافت که برخی از شاخص‌ها در قیاس با سایرین برای کسب و کار آنلاین حائز اهمیت‌تر هستند. در برخی مواقع حتی شاید لازم باشد برای اطمینان حاصل کردن از سلامت کسب و کار خود یا یک کمپین مرتبط به آن مرتباً شاخصی معین را چک کنید. برای چنین مسائلی می‌توانید از داشبوردها و ویجت‌ها بهره بگیرید تا هر بار ملزم نباشید برای چک کردن یک شاخص مسیری طولانی را در گوگل آنالیتیکس طی کنید.

داشبوردها

در همین ابتدای کار باید بگوئیم داشبوردها بسیار منعطف هستند و می‌توان از آنها برای مقاصد مختلفی استفاده کرد. برای مثال، قادر هستید در یک داشبورد ویجت‌هایی از خلاصه کلی گزارش‌های گوناگون را قرار دهید و سپس با هر بار رجوع به این داشبورد می‌توانید به سرعت یک بررسی اجمالی روی عملکرد سایت‌تان داشته باشید.

ضمناً شاید بد نباشد یک داشبورد را به قیاس میان دو گزارش تخصیص دهید و از داشبوردی دیگر برای مرور چندین شاخص مختلف تنها در یک نگاه استفاده کنید.برای آشنایی بیشتر با گزارش ها در گوگل آنالیتیکس حتما مطالب موجود در پرشین تولز را مطالعه کنید.

گفتنی است نباید از خاطر ببرید که داشتن توانایی در ایجاد و سفارشی‌سازی کردن داشبوردها گاه یک امر ضروری محسوب شده و می‌تواند سبب صرفه‌جویی در زمان گشته و راحتی شما در استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکس را موجب گردد.

داشبوردها می‌توانند شامل یک یا چندین ویجت باشند (در هر داشبورد می‌توانید ۱۲ ویجت را جای دهید) و همانطور که قبلاً‌ هم اشاره شد به شما فرصت بررسی اجمالی یک بُعد یا شاخصی را بدهند که برایتان بیشتر اهمیت دارد.

ایجاد یک داشبورد

برای ساختن یک داشبورد لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا به گوگل آنالیتیکس وارد شوید.
  • به «نما» یا همان «View» مورد نظر خود بروید.
  • از ستون پیمایش سمت چپ گزینه‌ی Customization و سپس Dashboards را انتخاب کنید.
  • برای ایجاد یک داشبورد جدید روی گزینه‌ی +New Dashboard کلیک کنید.
  • با کلیک روی گزینه‌ای که در مرحله‌ی قبلی گفتیم کادر ایجاد یک داشبوردِ تازه باز می‌شود، که در آن می‌توانید از میان دو گزینه‌ی Blank Canvas (ساخت یک داشبورد فاقد هر نوع ویجتی) و Starter Dashboard (ایجاد داشبوردی حاوی مجموعه‌ای از ویجت‌های پیش‌فرض) یکی را انتخاب کنید.

  • برای داشبورد خود یک نام مناسب انتخاب کرده و سپس روی گزینه‌ی «Create Dashboard» -به معنی ایجاد داشبورد- کلیک کنید.

ویجت‌های داشبورد چه هستند؟

یک ویجت در اصل شامل یک گزارش خلاصه شده است جزئیات مربوط به گزارش‌ها در گوگل آنالیتیکس را با هم مرور کردیم و می‌تواند انواع مختلفی از داده‌ها را به شیوه‌هایی گوناگون مانند جداول، نمودارها، شاخص‌های عددی و… به کاربر ارائه کند. بدیهی است که کاربر می‌تواند در درون یک داشبورد به تعریف و افزودن ویجتی جدید بپردازد و در عین حال هر ویجت قادر است لینکی را جهت اتصال و انتقال به یک گزارش استاندارد یا سفارشی دارا باشد.

افزودن ویجت‌ها به یک داشبورد

یک داشبورد می‌تواند یک یا چندین عدد از انواع مختلف ویجت‌هایی که در ادامه آمده است را در خود جای دهد:

Metric: این نوع از ویجت به ارائه‌ی ساده و عددی اطلاعات در رابطه با شاخص انتخابی می‌پردازد.

Timeline: نموداری از شاخص انتخابی را در طول زمان به نمایش در خواهد آورد. ضمناً اگر بخواهید می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی «Compare with» یک نمودار مقایسه‌ای به وجود آورده و دو شاخص را به شکلی سریع با یکدیگر قیاس کنید.

Geomap: نقشه‌ای را بر مبنای منطقه‌ی جغرافیایی که برگزیده‌اید نمایش خواهد داد، و روی هر یک از اجزای نقشه می‌توانید اطلاعات مرتبط به شاخص انتخابی را نیز ببینید. برای اینکه اعداد دقیق مرتبط به شاخصی که برگزیده‌اید را ملاحظه کنید کافی است نشانگر ماوس‌تان را روی نقشه حرکت دهید.

Table: می‌تواند دو شاخص مختلف را برای یک بُعد در نمایی جدول مانند به نمایش دربیارود.

Pie: قادر است ترکیبی از یک شاخص و بُعد را در نموداری دایره‌ای نشان دهد. ضمناً با بردن ماوس روی هر یک از تکه‌های نمودار اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری را مشاهده خواهید کرد.

Bar: نمودار میله‌ای از یک شاخص و دو بُعد مربوط به آن را به نمایش می‌گذارد. بردن ماوس روی هر یک از میله‌ها داده‌های ریزتر و دقیق‌تری را به شما نشان خواهد داد.

ویجت‌های استاندارد در قیاس با ویجت‌های زنده (Real-Time)

برخی از ویجت‌ها می‌توانند داده‌های خودشان را به صورت زنده –یا Real-Time- نمایش دهند. اینگونه از ویجت‌ها اطلاعات مرتبط به شاخص‌هایشان را به صورت خودکار و در لحظه به روز رسانی می‌کنند. در مقام مقایسه نیز باید بگوئیم که ویجت‌های استاندارد هر بار که صفحه را رفرش یا بارگذاری می‌کنید اطلاعات‌شان آپدیت می‌شود.

ویجت‌های زنده (Real-time) بر حسب نوع ویجت، تنها می‌توانند شاخص‌هایی مانند کاربران فعال و تعداد بازدید از صفحات (Pageviews) را به نمایش درآورند. اگر به کادر ساخت یک ویجت جدید بازگردیم، می‌بینید که امکان ایجاد ۴ نوع ویجت زنده وجود دارد. این ۴ نوع عبارتند از:

Counter: تعداد کاربران فعال در سایت‌تان را به صورت زنده نشان خواهد داد. شما می‌توانید این کاربران را بر مبنای بُعد‌های انتخابی گروه‌بندی کنید.

Timeline: یک نمودار مبتنی بر زمان از صفحات بازدید شده در طول ۳۰ الی ۶۰ دقیقه گذشته به نمایش می‌گذارد.

Geomap: با نمایش یک نقشه نشان می‌دهد که کاربران فعال سایت شما در هر لحظه مرتبط به کدام مناطق جغرافیایی هستند.

Table: جدولی از کاربران فعال در هر لحظه ایجاد کرده و در آن حداکثر سه بُعد مختلف را برای هر کاربر نشان می‌دهد.

افزودن یک ویجت به یک داشبورد

برای افزودن یک ویجت به یک داشبورد لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • یک داشبورد جدید ایجاد کرده (ساخت داشبورد جدید را کمی بالاتر توضیح داده‌ایم) و گزینه‌ی Black Canvas را انتخاب کنید، یا اینکه به یکی از داشبوردهایی که قبلاً‌ ساخته‌اید رفته و روی گزینه‌ی +Add Widget کلیک نمایید.
  • نوع ویجتی که قصد دارید به داشبورد اضافه کنید را برگزینید.
  • گزینه‌های مختلف ویجت همانند ابعاد، شاخص‌ها و… را بر حسب نیازتان تنظیم کنید. می‌بایست خاطر نشان سازیم که گزینه‌ها و آپشن‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرند بر اساس نوع ویجت انتخابی متفاوت هستند. در عین حال منوی هر یک از این گزینه‌ها را که باز می‌کنید با فهرستی طولانی از آیتم‌ها روبه‌رو خواهید شد و برای دسترسی سریع‌تر به آیتم دلخواه بهتر است از نوار جستجوی حاضر در بالای منو کمک بگیرید.
  • می‌توانید داده‌هایی که یک ویجت نشان می‌دهد را با تعریف یک فیلتر بهینه‌سازی کنید. برای اینکار لازم است از گزینه‌ی Add a filter یا «افزودن یک فیلتر» کمک بگیرید. فیلترها کاربر را قادر می‌سازند تا اطلاعاتی خاص مانند داده‌های یک بُعد را از یک ویجت حذف کند و البته برعکس این مسئله هم امکان‌پذیر است. برای هر ویجت می‌توان چندین و چند فیلتر در ردیف‌های مختلف تعریف کرد تا در نهایت اطلاعات آن ویجت کاملاً‌ مطابق آن چیزی باشد که انتظار داریم.
  • کاربران می‌توانند از طریق کادر «Link to Report or URL» یک ویجت را به یک گزارش یا آدرس اینترنتی مشخص لینک کنند. اگر چنین کاری را انجام دادید باید بدانید که از این به بعد با کلیک روی عنوان ویجت به آدرس یا گزارش مربوطه هدایت خواهید شد. برای متصل کردن ویجت به یک گزارش کافیست هنگام ایجادش شروع به تایپ نام آن گزارش در کادر پیش‌تر ذکر شده کنید، خود آنالیتیکس سعی می‌نماید نامی که در حال تایپش هستید را حدس زده و آن را کامل کند. همچنین کپی و یا وارد کردن یک آدرس اینترنتی در کادر Link to Report or URL هم ویجت را به صفحه‌ی مربوط به آن URL لینک می‌کند.
  • اگر برای ویجتی که در حال ساختش هستید نام دلخواهی را مدنظر دارید بهتر است آن را در کادر «عنوان ویجت» -یا همان Widget Title- وارد کنید.
  • برای ساخته شدن ویجت روی دکمه‌ی Save –یا همان ذخیره- کلیک کنید.

ویرایش یک ویجت

برای ویرایش کردن جزئیات و تنظیمات ویجت‌هایی که قبلاً ایجاد کرده‌اید کافیست ماوس خود را روی نوار عنوان‌ آنها برده و آیکونی که شکل یک مداد دارد را کلیک کنید. در کنار این آیکون یک ضربدر هم ظاهر می‌شود که با کلیک روی آن می‌توانید ویجت مرتبطش را حذف کنید.

توجه داشته باشید که پس از حذف یک ویجت به هیچ عنوان قادر نیستید آن را بازیابی کنید. پس تنها زمانی دست به اینکار بزنید که مطمئن باشید دیگر به ویجت خود نیازی ندارید.

کپی کردن یک ویجت

وقتی کادر ایجاد یک ویجت جدید را باز می‌کنید با کلیک کردنِ لینکِ «Clone a widget» می‌توانید تنظیمات یکی از ویجت‌هایی که قبلاً ایجاد کرده‌اید را بازخوانی نموده و در اصل به این طریق یکی از ویجت‌های پیشین‌تان را کپی نمایید؛ سپس با ایجاد تغییر در این تنظیمات قادر هستید بر حسب نیاز خود یک ویجت جدید بسازید.

افزودن یک بخش (Segment) به داشبورد

همانند گزارش‌ها در داشبوردها نیز «انتخاب‌گر بخش» را در اختیار دارید و می‌توانید با کلیک روی Add Segment یک بخش تازه را به داشبوردتان اضافه کنید.

در مورد بخش‌ها و خود ابزار انتخاب‌گر بخش بعداً مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد.

سفارشی سازی یک داشبورد

کاربران می‌توانند به سادگی هر چه تمام‌تر مطابق میل خود چیدمان و ابعاد ویجت‌ها در یک داشبورد را سفارشی کنند. برای شخصی‌سازی داشبوردها کافیست در بالای سمت راست صفحه هر داشبورد روی «Customize Dashboard» کلیک کنید و سپس یکی از جانمایی‌ها -یا همان Layout های- پیشنهادی را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب Layout عنوان ویجت‌ها را کلیک کرده و با کشیدن و رها کردن جای هر یک را تغییر دهید تا مطلوب‌ترین نما برای داشبوردتان به دست آید.

حذف یک داشبورد

برای حذف یک داشبورد در بالای سمت راست صفحه و درست در کنار لینک Customize Dashboard روی لینک Delete Dashboard کلیک کنید تا آن داشبورد برای همیشه حذف شود.

منابع: Google Analytics Academy، Google Analytics Support، Google Analytics Support

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *