جدا از جدی بودن رقبا در کسب‌وکارهای اینترنتی، می‌توانید میزان تقاضای حوزه فعالیتی خود را هم ببینید. یعنی اگر در موضوعی سایتی وجود دارد که رتبه زیر هزار ایران دارد، یعنی تقاضا مردم و اشتیاق به دنبال کردن آن وجود دارد اما اگر در یک موضوع برای مثال بهترین سایتی که مشاهده کردید رتبه‌ای برای مثال ۱۵ هزار ایران داشت، می‌توان متوجه شد که میزان تقاضا برای آن موضوع خیلی هم زیاد نیست که البته شاید فرهنگ‌سازی نشده باشد! در هر صورت راه سختی را در پیش دارد و پیش از جدی شدن کسب‌وکارتان می‌توانید به موضوع دیگری فکر کنید. در این مقاله که ادامه مقاله قبل است، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید در مورد کسب‌وکار اینترنتی درک درستی داشته باشید و موفقیت خود را تضمین کنید.

چگونه برای سایت مربوط به کسب‌وکارمان ترافیک جذب کنیم؟

درست است که طراحی یک سایت برای کسب‌وکار ارزشمند است اما تا زمانی که سایت شما ترافیک خوبی نداشته باشد نمی‌توانید از سایت کسب‌وکارتان درآمد داشته باشید! با وجود روش‌های مختلف و زیادی که برای افزایش بازدید سایت در فضای آنلاین وجود دارد، بسیاری از افراد به دنبال تهیه سرمایه برای تبلیغات و سایر روش‌های افزایش بازدید به صورت تجاری هستند! جالب است بدانید که در اکثر موارد نیازی به تبلیغات و هزینه‌های اضافی نخواهید داشت؛ زیرا ما به شما گفتیم که قرار است یک کسب‌وکار با کمترین هزینه را راه‌اندازی کنیم! شما اصلا در ابتدای کار نیازی به تبلیغات تجاری برای سایت خود نخواهید داشت.

روش‌های مختلف و  زیادی برای افزایش ترافیک سایت وجود دارد که یکی از بهترین های آن ها جذب ترافیک از طریق موتورهای جستجو یا SEO است. زمانی که سایت شما در کلمات کلیدی مربوط به حوزه فعالیتی خود در صفحه اول گوگل و البته لینک‌های اول باشد، به راحتی می‌توانید ترافیک زیادی را از طریق گوگل جذب کنید.

ترافیکی هم که از گوگل دریافت شود برای هر سایتی ارزشمند و هدفمند است. مشخص است که هر کسی که در گوگل به دنبال چیزی می گردد، احتمال خیلی زیاد دارد که به مشتری تبدیل شود و خرید انجام دهد. البته این مورد بستگی به سایت شما، بازاریابی محتوا و همچنین خدماتی که به همراه محصول ارائه می‌کنید، باشد! مثلاً اگر کاربری یک محصول را جستجو کند و چند سایت آن محصول را داشته باشد، در قدم اول کاربر وارد سایتی می‌شود که عنوان جذابی داشته باشد. سپس اطلاعات محصول را می‌خواند و اگر این محصول بتواند نیاز کاربر را رفع کند و البته در این زمینه تضمین بدهد (مانند تضمین بازگشت وجه یا گارانتی اصالت کالا)، کاربر محصول را می‌خرد.

همچنین برای اینکه نزد گوگل دوست داشتنی باشید و سایت شما را به صفحه اول نتایج جست‌وجو ارتقا دهد، باید یک سری مواردی را رعایت کنید. مثلا سرعت سایتتان باید بالا باشد که این مورد را در بخش‌های قبلی این مقاله بررسی کردیم.

بهبود سرعت سایت علاوه بر افزایش رضایت بازدید‌کنندگان موجب بالا رفتن رتبه سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌شود. در واقع سرعت بارگذاری سایت یکی از عوامل رتبه‌بندی است که خود گوگل نیز آن را بسیار مهم می‌داند. یکی از چیزهای مهمی که امسال یاد گرفتیم این بود که سرعت بارگذاری واقعی سایت ممکن است به مهمی اولین اطلاعاتی که بارگذاری می‌شوند، نباشد. اولین اطلاعات (که در حد Byte است) بارگذاری شونده همان زمانی است که طول می کشد تا سرور به اولین درخواست بارگذاری پاسخ دهد. هرچند سرعت بارگذاری صفحات سایت در کامپیوترهای شخصی، لپتاپ و در حالت کلی دسکتاپ مهم است، اما گوگل اهمیت بیشتری به سرعت لود شدن سایت در موبایل و تبلت می‌دهد؛ زیرا تعداد بسیار زیادی از کاربران از موبایل‌ها برای جستجو در گوگل استفاده می‌کنند! فرض کنید که روی صفحه گوشی خود با سرعت اینترنت ضعیف منتظر بارگذاری یک سایت باشید! اگر زمان بارگذاری کمی زیاد باشد، قطعا حوصله شما سر می‌رود و آن را را می‌بندید و به سایت رقیبان همان سایت مراجعه می‌کنید؛ این یعنی از دست دادن کاربران بخاطر سرعت پایین بارگذاری یک سایت!

بهینه‌سازی صفحات سایت برای بارگذاری سریع‌تر در موبایل‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و موجب بهبود رتبه گوگل و جستجوی سایت می شود. می توانید از کرنر توسعه‌دهندگان وب گوگل برای راهنمایی و آموزش بهینه سازی وبسایت برای دستگاه های موبایل استفاده کنید. همچنین نسخه AMP وب هم می‌تواند مفید باشد! البته اگر قالب شما ریسپانسیو است (که پیشنهاد می‌کنم حتماً باشد تا گوگل رتبه منفی به شما ندهد!) استفاده از این ابزار شاید کار درستی نباشد. اما اگر نسخه AMP سایت شما دیر لود می‌شود، می‌توانید به راحتی از این ابزار استفاده کنید و به جای رتبه منفی، از گوگل رتبه مثبت بگیرید. به غیر از سرعت سایت، اگر وبسایت بخوبی برای گوشی های هوشمند پیکربندی نشده باشد، موجب می شود که گوگل رتبه پایینی در جستجوی موبایل به آن اختصاص دهد. گوگل تاکید کرده است که خطای بارگذاری سایت در موبایل، می‌تواند موجب پایین رفتن رتبه موبایل سایت شود. همچنین محتوای سایت شما باید کاملاً بهینه با اصطلاحاً سئوشده باشد تا محبوبیت سایت شما در بین دیگر سایت‌ها افزایش پیدا کند.

چه روش‌هایی برای افزایش بازدید سایت وجود دارد؟

برای افزایش ترافیک سایت روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر پولی هستند! بستگی به نوع کسب‌وکار، باید از روش‌های مختلفی استفاده کنید و گاهی از چندین روش به صورت هم‌زمان استفاده کنید. در مقاله بعدی به بررسی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *