شاید برای بسیاری از ما جالب باشد که از طریق اینترنت درآمد کسب‌ کنیم و از آن جالب‌تر این است که کسب‌وکار خودمان را داشته باشیم! داشتن یک کسب‌وکار اینترنتی به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند، خودشان فعالیت کنند، کارمند استخدام کنند و در نهایت با کسب‌ درآمد از فضای آنلاین لذت ببرند. در این میان برخی اشتباهات رایج برای کسب‌ درآمد از کسب‌وکار اینترنتی وجود دارد که گاهی منجر به شکست کسب‌وکارها می‌شود! در این مجموعه مقالات اشتباهات رایج در بخش درآمدزایی کسب‌وکارهای اینترنتی قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید!

کسب‌وکار اینترنتی چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

به هر نوع کسب درآمد از طریق اینترنت و هر نوع فعالیت در اینترنت که منجر به کسب درآمد (کم یا زیاد!) شود کسب و کار اینترنتی گفته می شود. البته باید توجه داشته باشید که به هر روش درآمدزایی از اینترنت کسب و کار اینترنتی گفته نمی‌شود. در واقع کسب و کار اینترنتی کسب‌و‌کاری است که صاحب اصلی آن خودتان هستید و از طریق آن درآمد پایدار و ثابتی داشته باشید! یعنی تمام فعالیت‌ها یا حداقل تصمیم‌گیری برای سایر افراد بر عهده شما است. یک مسئله مهم این است که در زمان فعلی دیگر مدیر کسب‌وکار نمی‌تواند هر تصیمی را که بخواهد بگیرد! زیرا یک تصمیم اشتباه و نادانسته ممکن است نه تنها منجر به شکست کسب‌وکار شود، بلکه خسارت‌های بسیار زیادی را برای کسب‌وکارها ایجاد کند. در حال حاضر در یک شرکت متخصصان زیادی هستند که هر یک وظیفه‌ای را برعهده دارند و مسئول هر بخش از کسب‌وکار باید تصمیم نهایی را برای همان بخش بگیرد. همکاری مهم‌ترین عامل موفقیت یک کسب‌وکار اینترنتی است و نمی‌توان بدون همکاری با سایر افراد موفق شد.

توجه داشته باشید که حتی اگر شما محصول یا خدماتی برای فروش نداشته باشید اما محصولات شرکت یا شخص دیگری را بفروشید و از طریق آن درآمد مناسبی داشته باشید، باز هم شما مدیر یک کسب‌وکار اینترنتی هستید.

چگونه یک کسب‌وکار اینترنتی داشته باشیم؟

احتمالاً سوال بسیاری از کاربران این است که اصلاً چگونه می‌توانیم یک کسب‌وکار اینترنتی داشته باشیم و به کسب درآمد از فضای آنلاین بپردازیم؟ اولین قدم برای داشتن کسب‌وکار اینترنتی، داشتن ایده است. ایده‌ای که بتوانید برای آن یک سایت طراحی کنید، محصول یا خدماتی را ارائه دهید و از فروش آن درآمد قابل قبولی کسب کنید. ایده‌های زیادی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار وجود دارند که احتمالاً با رقیبان زیادی هم مواجه می‌شوید. مثلاً ممکن است به فکر راه‌اندازی یک سایت برای فروش لوازم جانبی موبایل بیفتید اما پس از کمی جستجو در گوگل، متوجه می‌شود که افراد زیادی پیش از شما این ایده را پیاده‌سازی کرده‌اند و اکنون در حال فروش محصولات خود از طریق اینترنت هستند. جای نگرانی نیست! اگر حس می‌کنید رقابت در این محیط کم است، کسب‌وکارتان را شروع کنید و به دنبال راه‌هایی برای رقابت با چنین سایت‌هایی باشید.

اگر مدیریت یک کسب‌وکار فیزیک و آفلاین را برعهده دارید، به شما تبریک می‌گوییم! زیرا شما یک قدم جلوتر از بقیه هستید. مثلاً فرض کنید یک فروشگاه لباس دارید که می‌خواهید محصولات فروشگاه خود را به صورت آنلاین به کاربران عرضه کنید؛ مهم‌ترین مسئله برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین چیست؟ قطعاً داشتن محصول یا خدمات! محصول شما آماده است و تنها کافی است یک سایت برای ارائه محصولات خود طراحی کنید. البته داشتن کسب‌وکار اینترنتی تنها به داشتن محصول و سایت ختم نمی‌شود و مسائلی نظیر بازاریابی اینترنتی هم مهم هستند. در واقع اینترنت جامعه آماری بسیار بالایی از مخاطبان هدف کسب‌وکارتان را در خود جای داده است اما باید راه‌هایی را برای جذب آن‌ها پیدا کنید. مثلاً می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید و مشتریان زیادی را جذب کنید.

انواع کسب‌وکار اینترنتی

فضای اینترنت یک فضای نامحدود و بزرگ است! هر چقدر بیشتر در این فضا فعالیت کنید، تازه متوجه می‌شوید که این فضا پتانسیل‌های زیادی برای رشد و افزایش درآمد دارد. به طوری که بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی در ابتدا حاضر به فروش آنلاین نبودند اما الان حاضرند فروشگاه فیزیکی خود را تعطیل کنند و محصولات خود را تنها در فضای آنلاین بفروشند؛ زیرا فضای آنلاین به مخاطبان بسیار زیادی دسترسی دارد و شما می‌توانید محصولات خود را روزانه به چندین میلیون نفر از طریق تبلیغات یا حتی روش‌های رایگان نمایش دهید. بسیاری از کاربران از شکست کسب‌وکار اینترنتی می‌ترسند و حق هم دارند! تعداد زیادی از کسب‌وکارهای اینترنتی خیلی سریع شکست خورده‌اند و بسیاری دیگر پس از چندین سال فعالیت مجبور به تعطیل کردن کسب‌وکار خود شده‌اند. اما برای داشتن یک کسب‌وکار پرسود باید ریسک‌پذیر باشید! نمی‌توان بدون ریسک کردن کسب‌وکاری داشت؛ زیرا هر لحظه ممکن است درآمد شما تا چندین میلیون افزایش پیدا کند و حتی ممکن است خسارت سنگینی به شما وارد شود. همه چیز بستگی به اهداف و استراتژی کسب‌وکارتان دارد که موفقیت شما را رقم بزند یا شکستتان را.

کسب‌وکار اینترنتی انواع مختلفی دارد؛ مردم در فضای آنلاین به دنبال چیزهای مختلفی هستند و همین امر موجب بوجود آمدن ایده‌های مختلفی در زمینه کسب‌وکار آنلاین شده است. شما دست روی هر چیزی که بگذارید، یک ایده مناسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین است اما مهم‌تر از ایده، تخصص در آن و نحوه مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی است.

کالاها یا محصولات خود را بفروشید!

در این نوع کسب‌وکار اینترنتی می‌توانید کالا یا محصول موردنظر را به صورت مستقیم یا واسطه به مشتری خود بفروشید. تاکنون به سیستم فروش فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ دقت کرده‌اید؟ این فروشگاه‌ها علاوه بر اینکه محصولات خود را برای فروش ارائه می کند، بلکه سیستمی برای فروشندگان دیگر فراهم کرده‌اند و از آن‌ها محصولاتی را گرفته، انبار کرده و در نهایت به مشتری می‌فروشد.

خدمات خود را بفروشید!

اگر به سایت‌های کسب‌وکاری سری بزنید، حتماً می‌بینید که خدماتی برای ارائه دارند که این خدمات گاهی به صورت فیزیکی هستند و گاهی به صورت آنلاین ارائه می‌شوند! شاید تاکنون سایت‌هایی مثل قالی‌شویی یا خشک‌شویی را دیده باشید؛ چنین سایت‌هایی سفارش می‌گیرند و پس از سفارش مشتری، به آدرسی که مشتری داده است مراجعه می‌کنند. قالی‌ها را به محل شستشو منتقل می‌کنند و پس از شستشو مجدداً به مشتری تحویل می‌دهند. در این فرآیند کارهایی مانند سفارش، پرداخت و… به صورت اینترنتی انجام می‌شود اما فرآیند جمع‌آوری و شستشوی قالی به صورت حضوری انجام می‌شود. در این مدل کسب و کار اینترنتی هم خدماتی به صورت مستقیم و واسطه به مشتریان ارائه می شود. مثل سایت های فروش هاست و فروش دامین که هم خودشان سرور برای ارائه خدمات هاست دارند و هم اینکه از شرکت های خارجی به صورت واسطه ای خدمات هاستینگ به مشتریان ارائه می کنند. برخی دیگر از خدمات کاملاً به صورت آنلاین انجام می‌شوند؛ مثلاً اگر به گروه‌های طراحی سایت سری بزنید، حتماً می‌بینید که تمام فرآیند به صورت آنلاین است. مثلاً یک مشتری از یک نقطه دنیا سفارش کاری به گروهی در نقطه‌ای دیگر از دنیا می‌دهد. این در حالی است که شاید مشتری حتی یک‌بار هم مجری کار را نبیند اما کار خود را به صورت کامل به مجری سپرده و مجری آن را انجام می‌دهد.

محتوای ارزشمند تولید کنید و از طریق آن به کسب درآمد بپردازید!

تاکنون فکر کرده‌اید که محتوا چقدر مهم است؟ محتوای یک سایت آن را ارزشمند می‌سازد! اصلاً همین الان که شما در حال خواندن این مقاله هستید، بخاطر وجود محتوا است. محتوا یعنی چیزی که به کاربر اطلاعاتی منتقل کند. همین متن‌ها و کلمات نوعی محتوا هستند که به آن محتوای متنی گفته می‌شوند! یکی از راه‌های بسیار عالی برای کسب‌ درآمد از اینترنت تولید محتوا است. بهترین و کم دردسر ترین مدل کسب و کار اینترنتی که هدف اصلی ما هم استفاده از این مدل درآمد زایی است تولید محتوا و فروش آموزش است. این آموزش می‌تواند به صورت متنی یا ویدیویی باشد! اگر محتوای متنی در سایت خود ایجاد می‌کنید و آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهید، باید ایده‌ای برای کسب درآمد از سایت خود داشته باشید. مثلاً می‌توانید یک کتاب الکترونیکی تولید کنید و آن را به کاربران خود بفروشید!

در حالت کلی یکی از بهترین مدل های کسب و کار اینترنتی این است که تولید محتوا کنید و آن را به پول تبدیل کنید. هم می توانید به صورت مستقیم محتوا را به پول تبدیل کنید و هم به صورت غیر مستقیم! به صورت مستقیم به این صورت است که می‌توانید برای دسترسی کامل به محتوای ارزشمند سایت خود، بخش کاربران ویژه را ایجاد کنید تا اگر کاربران نیاز به خواندن مطالب شما دارند، به صورت ماهانه‌ یا سالانه‌ هزینه‌ای پرداخت کنند. همچنین به صورت غیرمستقیم می‌توانید تبلیغات بگیرید یا حتی تبلیغات محصول خود را کنید تا کاربران آن را بخرند و بتوانید درآمد خوبی کسب کنید. در نهایت لازم است بدانید محتوا همه چیز است! با محتوا می‌توانید کسب‌وکار خود را با ارزش چند صد میلیون تومانی تبدیل کنید و درآمد عالی داشته باشید. هدف از کسب‌وکار آنلاین در مرحله اول کسب درآمد برای سرپا نگه داشتن کسب‌وکار است و در مراحل بعدی می‌توانید اهداف دیگری داشته باشید. مثلاً می‌توانید هدفی برای کمک کردن به فریلنسرهای کشور را داشته باشید و بخواهید در فرهنگ‌سازی فریلنسرینگ کمک کنید!

هدف شما بسیار ارزشمند است اما باید بدانید که هر کسب‌وکاری هزینه‌هایی دارد و مدیران کسب‌وکارها هم برای زندگی نیاز به تامین هزینه‌های خود دارند. بنابراین شما درآمدی از کسب‌وکارتان داشته باشید که حداقل هزینه‌های کسب‌وکار و افرادی که در کسب‌وکارتان فعالیت می‌کنند را بدهد. مثلاً می‌توانید در همین زمینه یک کتاب در مورد اصول فریلنسرینگ بنویسید و آن را به کاربران ارائه کنید. در این صورت می‌توانید علاوه بر درآمدزایی، به هدف خود هم برسید!

در این مقاله به بررسی کسب‌وکار آنلاین و بخش‌های مختلف آن پرداختیم تا اگر قصد درآمدزایی از طریق اینترنت را داشتید، بتوانید جنبه‌های مختلف آن را ببینید. در مقاله بعدی به بررسی بخش‌های مختلف دیگر کسب‌وکار آنلاین می‌پردازیم تا بتوانید کسب‌وکار خود را به موفق‌ترین شکل ممکن راه‌اندازی کنید و اشتباهات دیگران را تکرار نکنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *