دستگاه‌های حرفه‌ای الان چه مشخصاتی دارند؟ ۱۶ گیگ رم، پردازشگر ۸ هسته‌ای و یک ترابایت هارد؟ به نظر این‌ها برای کسانی که با ساخت آثار دیجیتال سر و کار دارند یا گیمر حرفه‌ای هستند کافی باشد اما برای آن دست حرفه‌ای‌هایی که سراغ ساخت تصاویر واقعیت مجازی یا ویدیوهای ۳۶۰ درجه می‌روند، شاید این هم کفاف ندهد. به همین خاطر شرکت HP نسل چهارم از دستکتاپ‌های سری Z خود معرفی کرده که قرار است کار این جماعت را راه بیاندازد.

کامپیوترهای سری Z

مستقیم به سراغ بهترین دستگاه این نسل برویم: Z8 که می‌توان آن را با ویندوز ۱۰ پرو تحویل گرفت یا لینوکس. ابعاد این دستگاه ۲۱٫۵۹ در ۵۵٫۱۲ در ۴۴٫۴۵ سانتی‌متر است و حدود ۲۲٫۵ کیلو وزن دارد. این دستگاهی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت وقتی طبق ادعای سازندگان توانایی شبیه‌‌سازی سه بعدی همزمان دارد و کاربر می‌تواند به راحتی با آن ویدیوهایی با کیفیت ۸K ویرایش کند.

در واقع کافیست به پردازگشر این دستگاه نگاهی بندازید، یک Intel Xeon 56هسته‌ای! البته در مدل‌های پایین‌تر این سری CPU 6هسته‌ای ۱٫۷ GHz Xeon هم می‌توانید تحویل بگیرید.

کیس Z4

این دستگاه قابلیت ارتقا تا سقف ۳ ترابایت (درست خوانده‌اید)  رم دارد که در ۲۴ اسلات متفاوت DDR4 جا داده می‌شود و به این‌ها می‌توانید ۴ ترابایت هارد معمولی یا SSD را نیز اضافه کنید! انتخاب‌های مربوط به کارت گرافیک هم متنوع هستند. Nvidia Quadro P400، Radeon Pro WX 9100 و … که هر کدامشان در سطح بالایی قرار دارند و به منظور استفاده، باید انتخاب شوند.

پورت‌ها

مادربرد این دستگاه حاوی ۶ اسلات PCIe است و ۱۰ USB نسخه ۳٫۱ برای کاربر مهیا شده. دو پرت USB C و Thunderbolt 3 را هم به این جمع اضافه کنید و مطمئنا باید یک پاور ۱,۷۰۰w غول پیکر در کنار این دستگاه گذاشته می‌شد تا بتوان این امکانات را در حال اجرا نگه داشت.

کیس Z6

Z8 قدرتمندترین انتخاب در بین دستگاه‌های این نسل سری Z محسوب می‌شود و دستگاه‌های دیگر به مرور از قطعات ضعیف‌تری بهره می‌برند. با نگاه به Z8 می‌توان به نسبت فهمید که با چه کامپیوترهایی سروکار داریم.  اما بد نیست قیمت این دستگاه‌ها را هم نگاهی بندازیم که به نسبت خیلی زیاد نیستند. قیمت پایه Z8 که در نوامبر عرضه می‌شود حدود ۲٫۴۳۹ دلار خواهد بود، البته اگر بعضی از موارد به دستگاه اضافه شود(مخصوصا در بخش رم) قیمت نهایی تغییراتی به خود خواهد دید. این قیمت پایه برای Z6 برابر با ۱۹۱۹ دلار خواهد بود و Z4 نیز با قیمت ۱۲۳۹ دلار عرضه می‌شود.

کیس Z8 و مونیتور منهنی HP

در این بین HP هفت مدل مونیتور هم برای این دستگاه‌ها معرفی کرده که برای نمونه یکی از آن‌ها قابلیت پخش تصاویر ۴K در نمایشگر ۳۷٫۵ اینچی منحنی خود است و با قیمت ۱۱۹۹ دلار عرضه می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *