بسیاری از ما که بازی‌خورهای حرفه‌ای هستیم با کلاینت بازی معروف PC یعنی استیم آشنایی داریم، اما آن دسته از کسانی که عادت به بازی‌های کنسولی دارند یا به طور کلی آشنایی کاملی با این برنامه ندارند، احتمالا با ساز و کارهای آن کمی غربه باشند. به همین منظور درمطلب پیش رو نگاهی کلی به این برنامه و کاربری آن خواهیم انداخت.

آمار استفاده از استیم به چه صورت است؟

استیم ابتدا پلت‌فرمی برای بازی‌هایی از قبیل Counter-Strike و Half-Life 2 بود و این بازی‌ها برای اجرا نیاز به      Steam داشتند تا کاربران بتوانند به صورت آنلاین با دیگر بازیکن‌ها به رقابت بپردازند. در نهایت این برنامه حالا به جایی رسیده که عملا ۷۰ درصد بازار بازی‌های دیجیتال بر روی PC از طریق آن انجام می‌شود و حدود ۱۲۵ میلیون کاربر عضو آن دسترسی به بیش از ۳۵۰۰ بازی (تا این لحظه) را دارند. حتی اگر با این برنامه آشنایی نداشته باشید هم احتمالا برای اجرای بازی خاصی مجبور به نصب آن شده‌اید، اما باید در نظر بگیرید که برای بازی‌ آنلاین، حالا نیاز به نسخه‌ی رسمی از بازی‌هاست و استیم بهترین راه‌ حل‌ برای انجام این کار است.

اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنید و نبود بازی از مشکلات اصلی شما با لینوکس است، حتما باید استیم را در نظر داشته باشید. برای اطلاع از بازی‌های موجود برای لینوکس، وارد استیم شده و در Library اکانت خود Linux Games را انتخاب کنید.

صندوقچه‌ی امن بازی‌های شما

Steam قبل از هر چیزی یک فروشگاه بزرگ بازی‌های دیجیتال است. در این پلت‌فرم بازی‌هایی که خریداری می‌کنید، بر خلاف نسخه‌های فیزیکی برای همیشه مال شما هستند و در صورت پاک شدن از روی سیستم، می‌توانید هر چند بار دیگر که بخواهید می‌توانید آن عنوان خریداری شده را دوباره نصب کنید. حتی می‌توانید از بازی‌های خود روی سیستم یا نسخه پشتیبان بگیرید تا در صورت بروز مشکل بدون دانلود دوباره آن را باز آوری کنید.

عناوین تمام نشدنی

بخش اعظمی از بازی‌های PC در استیم عرضه می‌شوند، پس اگر بخواهید نسخه قانونی بازی را تهیه کنید، بهترین راه حل سر زدن به Steam است. عناوین پر تعداد، دسته بندی عالی، نظرات کاربران در مورد بازی و تریلرها و اطلاعات تکمیلی به شما این امکان را می‌دهد تا بازی مورد نظر را خریداری کنید. نکته مهم دیگر صرفه‌ جویی در هزینه‌های شماست. اولین نکته قیمت پایین‌تر نسخه دیجیتال نسبت به نسخه فیزیکی است، سپس می‌توانید از تخفیف‌های استیم استفاده کنید. بسیاری از تخفیف‌های دوره‌ای باعث می شوند تا بعضی بازی‌ها را تا ۹۰ درصد تخفیف هم بتوانید خریاری کنید، مخصوصا بازی‌هایی که قدیمی‌تر شده‌اند.

اجتماع بازی‌خورها

تمام کسانی که اهل بازی‌های آنلاین باشند می‌دانند داشتن رفیق‌های این کاره چه موهبتی است. اما همیشه نیستند دوستان نزدیکی که بتوان با آن‌ها بازی مورد علاقه خود را بازی کنید، به همین خاطر باید در اینترنت به دنبال دوست‌هایی بگردید که با بازی مورد نظر شما جور باشند و چه جایی بهتر از اجتماع بزرگی از بازی‌خورها که در استیم؟ بسیاری از کانتربازهای حرفه‌ای می‌دانند این جمع چه قدر می‌تواند در کیفیت کسانی که با آن‌ها بازی می‌کنید تاثیر گذار باشد.

خرید و فروش آیتم‌های بازی‌های مختلف

اگر چه فروش آیتم‌ها برای بازیکن‌های ایرانی تقریبا غیر ممکن است، اما خرید این آیتم‌ها از طریق دسترسی به کارت‌های اعتباری امکان پذیر است. برای مثال در بازی تیم فورترس ۲ که خیلی هم این روزها محبوب شده، آیتم‌های بسیار کم‌یابی هستند که بازیکن‌های دیگر آن را به دست آورده و از آدرس Menu Bar > View > Inventory در استیم آن را به فروش می‌رسانند. امکانی ارزشمند که در کنار دسترسی راحت به آیتم‌های بسیار زیاد از بازی‌های مختلف، امنیت خرید اینچنینی را نیز برای شما تضمین می‌کند.

هدیه و به اشتراک‌گذاری با دوستانتان

صحبت از خرید و فروش شد، اما غیر از این شما می‌توانید داشته‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید یا اینکه چیزی را به دوستانتان هدیه بدهید.در نظر بگیرید که به دوستی مجازی و اهل بازی در روز تولدش یکی از آیتم‌های جذاب بازی مورد علاقه‌اش را هدیه بدهید!

غیر از این گزینه، در آدرس Steam > Settings > Account in the Steam Client. Then enable the sharing feature via Settings، شما می‌توانید داشته‌های خود در بازی را بدون اینکه آن را به کسی بدهید، با دوستان یا خانواده در لیست استیم به اشتراک بگذارید تا هر کدام بتوانید از آیتمی خاص به نوبت استفاده کنید.

ذخیره سازی ابری و حالت تصویر بزرگ

یکی از نکات کلیدی در استیم این است که دیگر فایل‌های ذخیره بازی شما بعد از نصب دوباره سیستم عامل ویندوز از دست نمی‌رود، چون این فایل‌ها بر روی سرویس ذخیره سازی ابری استیم ذخیره شده و برای همیشه در اکانت شما باقی خواهد ماند. کافی است بعد از نصب دوباره ویندوز، یا ورود به استیم در دستگاهی دیگر به راحتی آن را بازآوری کنید.

از امکانات دیگر استیم، حالت Big Picture است که آن را به صورت تمام تصویر در آورده، امکاناتی برای استفاده از دسته‌های مختلف در اختیارش قرار می‌دهد و با استفاده از بعضی میانبرها امکاناتی کاربردی برای حرفه‌ای‌ها، در اختیار می‌گذارد.

Join the Conversation

58 Comments

  1. سلام من یه بازی دارم وقتی میرم تو بازی به جاش میره تو استیم باید چیکار کنم که وارد بازی بشم ؟

  2. سلام دوستان
    می خواستم بپرسم زمانی که استیم رو نصب کنیم چقدر حجم می خواد تا cs:go رو دانلود کنیم

    1. سلام
      حدودا 10 گیگ روی هارد اشغال می شه و یه مقدار کم تر دانلود داره

  3. سلام من میخواستم استیم رو دانلود کنم ولی یه نسخه نوشته انلاین یکی دیگه افلاین کدومو بگیرم ؟؟؟؟؟؟؟ لطفا بگین

    1. حتما از آنلاین استفاده کنید تا بتونید بازی هایی مثل فورتنایت رو بازی کنید. بهتره که برنامه رو از سایت اصلی تهیه کنید

  4. سلام، من تمام مراحل اجرای بازی (فیفا 21)رو انجام دادم و بازی اوکی شد بعد که استیم رو افلاین کردم موقع اجرای بازی اوریجین میاد و ازم اکانت و پسورد میخواد. باید چیکار کنم؟

  5. من نصخه ی بدون سانسور و اصل بازی هارو میخوام میشه از استیم اوناروپیدا کرد یا اوناهم مثل سی دی های شرکتی سانسورشده هستش؟ 🤔

  6. سلام من کال اف دیوتی مدرن وارفار سه رو از استیم دانلود کردم بعد از دانلود نصبش کردم و یه گزینه ی لانچ اورد میزنم لانچ فقط اسم سرور میاد تو روخدا بگین به من نت حروم نشه میشه افلاین بازی کرد؟

    1. سلام آقای ایمان.آیا شما نسخه dedicated server را دانلود کرده اید .اگر دانلود کرده اید ؛ فقط میتوانید وارد آنلاین بشوید.من هم میخواهم بازی را دانلود کنم شما برای بازی پولی پرداخت کرده اید که میتوانید آنلاین بازی کنید چون من میخوام آنلاین بازی کنم.

  7. سلام.
    ببخشید میخواستم بدونم که چجوری بازی FIFA21رو برای خودم از استیم دانلود کنم
    چون نه لینکی هس نه چیز دیگه ایی میشه راهنمایی کنید؟؟

    1. شما ابتدا باید خریداری کنید بازی رو پیشنهاد میدم بهتون از سایت های معتبر داخلی خرید کنید چون به دلیل تحریم ها خرید از خارج کشور امکان پذیز نیست و سخت است بعد از خرید بازی میتونید از بخش library که بازی بهش اضافه میشه بازی رو دانلود کنید اگر در مورد استیم هم نمیدونید باید بگم استیم را باید داخل سایت خود steam بشید بخش دانلود اپ را انتخاب کنید برنامه را دانلود کنید و در صفحه ای که بعد از نصب آن میاد گزینه ساخت اکانت را بزنید و یک اکانت با ایمیل و شماره تلفن ایجاد کنید و سپس اقدام به خرید بازی کنید با اکانت خود پیشنهاد میدم حتما یوزرنیم و پسورد قابل یادآوری داشته باشید چون اجرا بازی بدون اکانتتون صورت نمیگیره خوشحال میشم بازم کمک کنم بهتون

      1. منgtav گرفتم ریجن ترکیه هم اکانت هم بازی بدون فیلترش برم بانت ایران مشکلی پیش نمیاد بعدها؟؟؟؟؟؟

  8. با سلام
    من از استیم میخوام بازی دانلود کنم و بلدم چطور و فقط میخواستم بدونم از کجا میشه سیستم مورد نیاز بازی ها رو در استیم مشاهده کرد؟؟؟
    من در صندوقچه ی امن چند تا بازی دارم که هنوز دانلودشون نکردم
    میشه بگین چطور سیستم عامل بازی ها رو ببینم؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز کار شما راحت است تنها باید بعد از وارد شدن به صندوق وارد آیکون بازی بشید و از بخش هایی که زیر گزینه دانلود هستن گزینه store page را انتخاب کند در این صفحه با یک یا دو اسکرول به پایین میتونید سیستم مورد نیاز بازی را مشاهده کنید

  9. سلام
    در استیم چگونه stronghold crusader 2رو آنلاین بازی کنم اگه یشه توضیح بدین

  10. سلام استیم رو تازه نصب کردم سه تا از بازیا رو ریختم کسایی که با استیم گیم پلی میدن میشه بگید از فیلتر شکن خاصی یا چیزی استفاده میکنید برای گیم اگه فیلتر شکن میخواد یه خوبشو بگید دانلود کنم ممنون

  11. سلام ببخشید یه سوال برنامه ی استیم به بازی های دیگر باگ میده؟ چون داداشم یه بازی آنلاین داره که به من میگه که استیم به بازیش باگ میده

    1. خیر برنامه استیم ایجاد باگ نمیکنه و صرفا یک برنامه لانچر بازی ایمن برای تقابل بازی بین سازنده و گیمر است

  12. سلام آقا من کالاف دیوتی موبایل بازی میکنم و چند روز پیش یه ایمیلی اومد که یه نفر به یه اسمی از طریق STEAM اکانت شما رو سیو کرده و الان نمیتونم برم تو اکانت لطف میکنید بگید باید چیکار کنم

    1. سلام
      از طریق ایمیل یک دور پسورد خودتون رو ریست کنید
      بعد از ورود به اکانتتون حتما ورود دو مرحله ای رو فعال کنید تا دیگه از این مشکلات براتون پیش نیاد

  13. سلام . من ٣ تا بازي رو خريداري كردم با اكانت ريجن آمريكا و الان در قيمت library استيم هست ، خواستم بدونم براي دانلود بازي ها هم حتما بايد فيلتر شكن وصل باشه يا بدون فيلتر شكن هم ميشه دانلود كرد ، مشكلي پيش نمياد ؟

  14. سلام من pes2017 نصب کردم وقتی میخوام اجراش کنم ارور میده میگ استیم نصب کن ولی استیم انلاین دارم باید چکار کنم؟

  15. سلام :ایااستیم فقط با کامپیوتر میشه استفاده کرد یا باگوشی موبایل هم میشه استفاده کنیم

    1. سلام
      استیم برای موبایل هم ارائه شده ولی بیشتر برای مدیریت اکانت هست تا این که بخواید به وسیله ی اون برای موبایل بازی نصب کنید

  16. سلام ببخشید من تازه steam رو نصب کردم وقتی‌میرم بازی نصب کنم گزینه installesh حالت غیر فعال داره و کار نمیکنه

    1. سلام
      اگر بازی رایگان هست، احتمالا به خاطر اینه که ایمیلتون رو تایید نکردید، یه سری به ایمیلتون بزنید ببینید از استیم چیزی براتون اومده، اگر آره، روی لینکی که فرستاده شده کلیک کنید

  17. سلام من می خوام rainbow six sige رو بخرم برای اکانتم . اکانتم هم ریجن ایرانه می تونم نسخه ریجن ترکیه ی بازی رو بخرم و اجرا کنم ؟

  18. سلام من یورو تراک نصب کردم وقتی پلی میزنم داخل بازی میره اما صحفه کامل سیاهه چیکار کنم بنظرتون

  19. سلام
    وقتی استیم رو برای موبایلم نصب میکنم چه بازی هایی میتونم روی موبایل باهاش بکنم؟
    توروخدا زود تر جواب بدید

  20. درود بر دوستان عزیز من یک مشکلی پیدا کردم لطفا اگر کسی میتونه کمکم کنه ایمل و آیدی تلگرام رو میزارم اگر کسی تونست یا دوستان ادمین یه کمکی به من بکنن
    موضوع از این قرار هست بنده سی چهار سال سن دارم الان میخوام استیم رو فعال کنم متاسفانه پیغام میده که شما زیر 14سال هستین من الان چطوری این مشکل رو حل کنم
    @Nima136687 آیدی تلگرام
    Nimasalemi87@gmail.com ایمیلم

  21. سلام فرق استیم انلاین با افلاین چیه ؟ چرا افلاینش 500مگ ولی انلاینش ۲ مگ ؟
    واسه نصب استیم افلاین نیاز به اتصال به اینترنت نیست ؟

    1. استیم در همه لحاظ آنلاین است
      فایل دانلود دو مگی رو وقتی اجرا می کنید، برای نصب تمام اون 500 مگ دوباره روی دستگاه شما دانلود می شه
      استیم یه مود آفلاین تنها برای اجرای بازی های آفلاین داره و فایل نصبی کلا یه دونه ست. این نسخه های آفلاین هم در واقع اون 500 مگ از قبل دانلود شده و در قالب یک بسته برای دانلود گذاشته شده

    1. متاسفانه راهی وجود نداره، هر چقدر هم که آپدیت بالاتری برای این برنامه ها می یاد، دستگاه های ضعیف تر بیشتر به مشکل می خورن

  22. سلام داداش من وقتی میخوام تو استیم لاگین بشم اون گذینه من ربات نیستم رو میزنم ولی دوباره رفرش میشه و از اول میاد باید چیکار کنم.

  23. سلام من میخام یه بازی دانلود کنم
    ایا بعد از دانلود بازی میتونم همون بازی رو افلاین بازی کنم یعنی اینترنت وصل نباشه
    فایل

    1. وقتی قانونی دانلود می کنید، به خاطر این که از سرویس آنلاین استیم استفاده می کنه بعیده بشه این کار رو کرد، البته یه راه حل اینه که از فایروال کلا دسترسی به اینترنتش رو محدود کنید

  24. سلام برای ویندوز 11 پرو هم میاد؟ و برای دانلودش سیستم خیلی قوی میخواد؟ یا ssd میخواد؟ لطفا بگین حداقل سیستم مورد نیاز چقدره

  25. اقا سلام من استیم رو دانلود کردم اما هرچه داخلش میرم عکس بازی ها را نشون نمیده دوروزیه هست که دانلودش کردم

  26. بازی e football 2023 رو دانلود کرده بودم یه هفته داشتم بازی میکردم الان امروز میخواستم وارد بشم دوباره رفت تو استیم میگه دوباره باید دانلود بشه

  27. سلام من هم نسخه انلاین استیم رو نصب کردم هم افلاین ولی داخل هر کدوم که میره میزنه باید اپدیت بشه با اینکه اینترنتم وصله ولی اپدیت نمیشه و میزنه اینترنت قطه

  28. سلام میشه از استیم بدون نصب روی کامپیوتر استفاده کرد؟ مثلا فقط داخل سایتش اکانت ساخت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *