وقتی اینترنت ضعیف است شما می‌دانید باید روتر یا مودم خود را قطع کرده و ۱۰ ثانیه صبر کنید سپس آن را دوباره وصل کنید. اما در واقع چرا این کار را می‌کنیم؟ آیا چیز جادویی در این ۱۰ ثانیه نهفته است؟ یا یک سوال مهم‌تر آیا راهی هست که این کار را نکنیم؟ روترها برخلاف آنچه به نظر می‌رسد مرموز نیستند، و اگر بدانید مشکلشان کجاست می‌توانید به راحتی آن را حل کنید.

روتر شما یک کامپیوتر است

شاید شما این را در نظر نگیرید اما روتر شما یک کامپیوتر است. داخل این جعبه پلاستیکی یک پردازنده، حافظه و ذخیره‌سازی محلی وجود دارد که همه آنها با هم یک سیستم عامل را اجرا می‌کنند. و مانند یک کامپیوتر ممکن است زمانی مشکلاتی به وجود بیاید. شاید این اشکال از حافظه باشد و یا CPU بیش از حد گرم شده باشد. و یا شاید یک اختلال در هسته کل سیستم را مختل کرده باشد. اما ساده‌ترین راه برای حل این مشکل چیست؟ آن را خاموش و روشن کنید.

هر دلیلی که باشد راه‌اندازی مجدد می‌تواند مشکل شما را حل کند. درست مانند کامپیوتر، با راه‌اندازی مجدد هیچ مشکلی که باعث ناکارایی سیستم شده حل نمی‌شود اما دست کم باعث می‌شود بتوانید دوباره از آن استفاده کنید. مطمئنا این کار مشکلات سیستمی را رفع نمی‌کند اما برای یک مدت کوتاهی از دست آنها خلاص می‌شوید.

آیا واقعا ۱۰ ثانیه نیاز است؟

این که چرا قطع کردن به حل مشکل روتر یا مودم کمک می‌کند روشن است اما آیا واقعا ۱۰ یا ۳۰ ثانیه لازم است؟ آیا تا به حال یک دستگاه را قطع کرده‌اید تا ببینید چراغ روشن خاموش آن تا چند ثانیه نور دارد؟ جواب این به سوال ما هم ربط دارد. اکثر وسیله‌های الکترونیکی از تعداد زیادی خازن استفاده می‌کنند که اساسا باتری‌های کوچکی هستند. احتمالا آنها را در یک دستگاه از هم جدا شده دیده‌اید.

با اینکه آن‌ها انرژی زیادی ذخیره نمی‌کنند اما می‌توانند تا چند ثانیه حافظه را فعال نگه دارند، ۱۰ ثانیه صبر کردن این اطمینان را حاصل می‌کند که تمام آنها از انرژی تخلیه شده‌اند و بنابراین هر بیت حافظه پاک می‌شود. در واقع تمام تنظیمات روتر شما، از جمله هر چیزی که باعث ایجاد مشکل شده بود تنظیم مجدد می‌شود.

همانطور که گفته شد احتمال دارد مشکلات متعددی برای تنظیم مجدد روتر شما وجود داشته باشد که همه آن‌ها نیاز به ۱۰ ثانیه صبر کردن ندارند و می‌توان بی معطلی آن‌ها را حل کرد. اگر شما در حال عیب‌زدایی یک مشکل جدید باشید ۱۰ ثانیه صبر کردن می‌تواند تفاوت بین کار کردن یا کار نکردن دستگاه باشد.

چه دلایلی باعث اختلال در روتر می‌شود؟

با توجه به قطعات مختلفی که وجود دارد، دلایل احتمالی مختلفی هم پیش می‌آید که نیاز است روتر خود را مجددا راه‌اندازی کنید. در اینجا به مهم‌ترینشان اشاره می‌کنیم:

  •  ناکارایی اجرا در کل دستگاه: مانند کامپیوتر، روتر شما هم ممکن است به علت استفاده بیش از حد حافظه، هسته را دچار از کار افتادگی کند.
  •  تضاد آدرس IP: روتر شما هر دو آدرس IP خصوصی و عمومی را مدیریت می‌کند، و گاهی اوقات باعث خرابی در آن‌ها می‌شود. اگر دو دستگاه با آدرس IP مشابه به یک شبکه متصل شوند و یا اگر روتر شما آدرس IP عمومی به روز نداشته باشد، ممکن است اتصال شما قطع شود. و راه‌اندازی مجددا روتر باعث می‌شود مجوزهای IP بازنشانی شده و دوباره کار کند.
  •  گرم شدن: مانند هر کامپیوتری، ممکن است روتر شما هم بیش از حد گرم شود، مخصوصا اگر آن را در یک فضای محصور نگه دارید تا آن را از نظر پنهان بماند، که موجب قطع شدن می‌شود.

نرم‌افزار خود را به روز کنید

وقتی کامپیوتر شما مرتبا دچار مشکل است با به روز کردن نرم‌افزار می‌تواند مشکلات آن را رفع کند. روتر نیز به همین ترتیب نیاز به بروزرسانی دارد.

برای این کار تنها باید مرورگر خود را باز کنید و آدرس IP روتر خود را تایپ کرده و دکمه Update را پیدا کنید. اگر روتر شما مرتبا قطع شود یک بروزرسانی احتمالا مشکل را حل کند.

بررسی گرمای بیش از حد

روترها نیز مانند کامپیوتر بعد از گرم شدن بیش از حد از کار می‌افتند. اگر هنگام قطع شدن متوجه گرمای زیاد آن شدید، بررسی کنید که منافظ آن پوشیده نباشد و مسیر هوایی باز باشد و یا مانند کامپیوتر پر از گرد و غبار نشده باشد. خیلی بهتر است که آن‌ها را در محیط باز قرار دهید و در جایی دور از دید مخفی نکنید. اگر آن‌ها در محیط باز باشند مدیریت گرمایی بهتری خواهند داشت و دامنه سیگنال بهتری نیز به شما خواهند داد.

راه‌اندازی مجدد خودکار روتر به عنوان راه‌حل موقت

در حالی که شما در تلاشید تا عیب کار را بیابید، می‌توانید برخی از مشکلات راه‌اندازی مجدد را از طریق برنامه پیش ببرید که در این صورت کمتر نیاز به راه‌اندازی دستی خواهید داشت.
شما در اینجا چند گزینه دارید. می‌توانید روتر خود را طبق برنامه تنظیم کنید که در زمان‌هایی متوقف شده و مجددا راه‌اندازی شود. به این ترتیب می‌توانید روتر خود را یکی دوبار در روز راه‌اندازی مجدد کنید.

اگر از هیچ روشی جواب نگرفتید یک روتر جدید تهیه کنید

اگر از هیچ روشی مشکل حل نشد وقت آن رسیده یک روتر جدید تهیه کنید. مخصوصا با پیشرفت شبکه وایرلس در سال‌های اخیر اگر از یک مدل قدیمی استفاده می‌کنید بهتر است آن را با یک روتر مدرن و جدید جایگزین کنید.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *