در این مطلب قصد داریم به موتور‌های جستجو و کسب‌و‌کار‌های محلی بپردازیم. احتمالاً همین حالا نیز در جریان هستید که موتور‌های جستجو ابزار‌های قدرتمندی برای ارتباط دادن مشتریان بالقوه و کسب‌و‌کار‌ها به شمار می‌روند. اما آیا می‌دانستید اگر کاربر جستجو کننده نزدیک شما باشد یا بخواهد گزینه‌هایی که در محدوده‌ی شما قرار دارند را ببیند، موتور‌های جستجو می‌توانند در میان نتایج به کسب‌و‌کار شما اولویت بیشتری بدهند؟

اجازه دهید برای توضیح بیشتر این موضوع، بازگردیم به سراغ همان مثال دوچرخه فروشی. فرض کنیم شما وب‌سایتی دارید که کاربران آن می‌توانند محصولات مورد نظرشان را به صورت آنلاین سفارش دهند. اما در اغلب موارد نیاز دارند لوازم تعویضی مورد نیاز خود را «هرچه سریع‌تر» در اختیار داشته باشند؛ این یعنی منتظر دریافت آنها نخواهند ماند. شما باید اطمینان حاصل کنید این مشتریان فروشگاه شما را پیدا می‌کنند تا بتوانند بلافاصله اقلام مورد نیازشان را خریداری کنند.

با این تفاسیر، چگونه می‌توانید به ظاهر شدن وب‌سایت فروشگاه دوچرخه‌ی خود در نتایج جستجو‌های محلی کمک کنید؟ اول از همه باید به موتور‌ جستجو اجازه دهید بفهمند «محل» شما کجاست.

ثبت اطلاعات و موقعیت مکانی روی وب‌سایت

با مفاهیم پایه شروع کنید و مطمئن شوید اطلاعاتی نظیر نام کسب‌و‌کار، نشانی یا محدوده‌ی سرویس‌دهی، بهره‌مندی یا عدم بهره‌مندی از خدمات در محل مشتری، شماره‌ی تماس و ساعات کاری شما روی وب‌سایت‌تان موجود است.

تولید محتوای محلی

یک راه مفید دیگر برای کمک به این فرایند این است: محتوای مرتبطی روی وب‌سایت خود قرار دهید که به پیدا کردن موقعیت جغرافیایی شما نیز کمک کند.

تولید محتوا در کمک به مشتریان بالقوه و بالفعل برای ارتباط گرفتن با کسب‌و‌کار شما نقش بسیار پر‌رنگی ایفا می‌کند. یک وبلاگ پیرامون تعمیرات و نگهداری دوچرخه و جزییاتی در مورد تعمیر دوچرخه در فروشگاه شما می‌تواند برای این کسب‌و‌کار آنلاین محتوای مناسبی تلقی شود.

محتوای یاد‌شده می‌تواند توصیفات، تصاویر و ویدیو‌هایی از مسابقات دوچرخه سواری محلی یا گردهمایی‌های پرطرفدار دوچرخه سواران محدوده‌ی شما را نیز شامل شود.

مقالات کاربردی در مورد انتخاب دوچرخه‌ی مناسب از لحاظ اندازه‌ی فریم با پیشنهاد تخفیف برای مشتریان محلی که به فروشگاه شما مراجعه کنند نیز می‌تواند گزینه‌ی مفیدی باشد.

هرچه اطلاعات محلی بیشتری به وب‌سایت خود بیافزایید و موتور‌های جستجو نیز ارتباط این محتوا با جستجو‌های محلی را بیشتر درک کنند، احتمال ظاهر شدن وب‌سایت شما در میان نتایج این جستجو‌ها نیز می‌تواند افزایش یابد.

به یاد داشته باشید: نقش موتور جستجو ارائه‌ی نتیجه‌ی درست، در زمان درست و در مکان درست به کاربر است. موتور‌های جستجو برای انجام این کار یا از نزدیکی موقعیت جستجو‌کننده به کسب‌و‌کار شما استفاده می‌کنند، یا منطقه‌ی جغرافیایی که کاربر به عنوان بخشی از جستجوی خود در جویشگر وارد کرده. بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید فروشگاه آنلاین شما در میان نتایج جستجوی کسی ظاهر شود که می‌خواهد فروشگاهی در یک کشور دیگر را پیدا کند.

کارکشته‌ها بیشتر دیده می‌شوند

میزان شناخته‌شده بودن (یا نبودن) کسب‌و‌کار شما نیز می‌تواند به عنوان یک عامل در به نمایش درآمدن آن در صفحه‌ی نتایج جستجو‌های محلی دخیل باشد. درست مثل دنیای واقعی، سابقه و اعتبار برخی کسب‌و‌کار‌ها از دیگران بیشتر است. در دنیای آنلاین، کسب‌و‌کار‌هایی که مدت طولانی‌تری وب‌سایت داشته‌اند یا در طول زمان، رفرنس‌ها و محتوای بیشتری تولید کرده‌اند ممکن است در صفحه‌ی نتایج از سوی موتور‌های جستجو بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

قابلیت‌های محلی موتور‌های جستجو

بهره‌گیری از قابلیت‌های محلی خود موتور‌های جستجو را نیز فراموش نکنید. حصول اطمینان از به‌کارگیری سرویس هایی نظیر Yahoo! Local، Google My Business یا Bing Local به موتور‌های جستجو کمک خواهد کرد در مورد کسب‌و‌کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند تا راحت‌تر بتوانند شما را در زمان مناسب در میان نتایج جستجو فهرست کنند.

وقتی کسب‌و‌کار شما در این فهرست‌ها به ثبت رسید و موقعیت فیزیکی یا محدوده‌ی خدمات‌رسانی شما تایید شد، همین فهرست‌های محلی به یکی دیگر از راه‌هایی بدل خواهند شد که مشتری از طریق آنها می‌تواند شما را در دنیای آنلاین پیدا کند.

به عنوان جمع‌بندی به این سوال پاسخ دهید: فکر می‌کنید نتیجه‌ی جستجویی با عنوان دوچرخه فروشی در شهر شما شامل چه مواردی خواهد بود؟

اگر پاسخ شما نیز چیزی شبیه این است، درست گفته‌اید: «فهرستی از فروشگاه‌هایی در شهر شما که دوچرخه می‌فروشند».

حال اگر نگاهی به کسب کار‌هایی بیاندازید که در میان نتایج آمده‌اند، احتمالاً متوجه این موضوع خواهید شد که دایرکتوری‌های آنلاین و وبسایت‌های متعددی با محتوای مرتبط و نیز اطلاعات مبسوطی پیرامون موقعیت فیزیکی آنها روی اینترنت وجود دارد.

سازگاری با موبایل

به عنوان آخرین نکته، فراموش نکنید بسیاری از جستجو‌کنندگان در حین جابجایی و از روی گوشی هوشمند خود به دنبال کسب‌و‌کاری مثل شما می‌گردند. یکی از مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط با مشتریان این است که وبسایت شما روی جستجوی موبایل نیز دیده شود.

بنابراین، از سازگاری وب‌سایت خود با دستگاه‌های موبایل و سرعت بالای لود آن با اینترنت همراه اطمینان حاصل کنید. وبسایت شما باید به گونه‌ای باشد که از سوی موتور‌های جستجو درک شود و بازدیدکنندگان نیز آن را دوست داشته باشند.

جمع‌بندی

این تمام آن چیزی بود که باید در خصوص اصول مقدماتی سئوی محلی بدانید. به یاد داشته باشید دنبال کردن این قدم‌ها می‌تواند به موتور‌های جستجو کمک کند از ماهیت محلی کسب‌و‌کار شما آگاه شوند:

  • افزودن جزییات موقعیت مکانی خود به وب‌سایت
  • افزودن مداوم محتوای با کیفیت که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و در عین حال باعث برجسته‌تر شدن موقعیت فیزیکی کسب‌و‌کار شما شود
  • بازبینی جایگاه کسب‌و‌کار خود روی موتور‌های جستجو و دایرکتوری‌های محلی
  • حصول اطمینان از سازگاری وبسایت خود با دستگاه‌های موبایل و قابل درک بودن آن هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتور‌های جستجو

دیده شدن در نتایج محلی ممکن است کمی زمان‌بر باشد، به ویژه برای کسب‌و‌کار‌های نوپا. اما اگر برای وارد کردن اطلاعات کسب‌و‌کاری خود به شکلی شفاف، تولید محتوای قدرتمند و با اصالت، و تبلیغ و معرفی وبسایت‌تان در دایرکتوری‌های آنلاین زمان بگذارید، مشتریان‌تان کم‌کم شما را در سوی دیگر جستجو‌های محلی خود پیدا خواهند کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *