در دنیای امروزی کسب‌و‌کار، وبسایت داشتن دیگر به تنهایی کافی نیست. امروز مردم از طریق موبایل بیشتر از رایانه به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند. کمترین نتیجه‌ای که می‌توان از این دو جمله گرفت این است که وبسایت کسب‌و‌کار شما باید با موبایل سازگاری داشته باشد؛ یعنی روی نمایشگر‌های کوچک‌تر نیز به درستی کار کند.

در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که موتور‌های جستجو چگونه خود را با شیوه‌ی امروزی استفاده از موبایل وفق داده‌اند. سپس به این مبحث می‌پردازیم که چطور می‌توانید وبسایت خود را با موبایل سازگار کنید. در نهایت، برخی نکات مهمی که باید در مورد سئوی موبایل بدانید را با هم مرور خواهیم کرد.

یک سناریوی فرضی؛ یک امکان واقعی

تصور کنید در حال خارج شدن از منزل هستید که به یکباره متوجه می‌شوید سینک آشپزخانه دچار گرفتگی شده است. اوضاع خوب نیست. ظرف چند ساعت آینده دوستانتان قرار است به دیدن شما بیایند؛ بنابراین باید همین امروز لوله‌کش بیاورید تا سینک را درست کند. اما تاکسی بیرون منتظر است شما را به ایستگاه قطار برساند و باید همین حالا منزل را ترک کنید.

به این ترتیب موبایل خود را برمی‌دارید، سوار تاکسی می‌شوید و در محدوده‌ی اطراف خود به دنبال لوله‌کش می‌گردید. نتایج جستجو گزینه‌هایی پیش رویتان می‌گذارد، از جمله چند کسب‌و‌کاری که تنها چند خیابان با آپارتمان شما فاصله دارند.

شماره تلفن یکی از این گزینه‌ها قابل کلیک کردن است. به زودی به ایستگاه قطار می‌رسید، بنابراین فوراً روی آن کلیک می‌کنید تا تماس برقرار شود. لوله‌کش مورد نظر نیز قول می‌دهد تا ساعت ۵ به منزل شما بیاید. همه‌ی این قرار و مدار‌ها به لطف موبایل امکان‌پذیر شد.

این سناریو نمونه‌ی کاملی است از مشتریانی که از موبایل استفاده می‌کنند. این دسته از مشتریان معمولاً در حال رفت و آمد هستند، زمان زیادی ندارند و به دنبال پاسخی فوری، از موتور‌های جستجو استفاده می‌کنند.

موتور‌های جستجو نتایجی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که با عبارات جستجو شده، و البته موقعیت مکانی کاربر همخوانی دارند. از طرف دیگر متوجه سازگاری یا عدم سازگاری وبسایت‌ها با موبایل می‌شوند.

با این تفاسیر، سازگاری با موبایل دقیقاً به چه معناست؟

اجازه دهید با فناوری به‌کار گرفته شده برای ساخت وبسایتتان شروع کنیم. گزینه‌های متعددی برای این کار در دسترس هستند، اما اغلب جویشگر‌ها فناوری خاصی را ترجیح می‌دهند که به آن «طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive Design) گفته می‌شود.

طراحی واکنش‌گرا

یک وبسایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو خود را با اندازه‌ی نمایشگر بازدیدکننده وفق می‌دهد. وقتی وبسایت شما واکنش‌گرا باشد، لازم نیست برای رایانه و موبایل دو وبسایت مختلف طراحی کنید. بنابراین از بار زحماتتان نیز کاسته می‌شود.

وبسایتی که خوب طراحی شده باشد، حتی روی کوچکترین نمایشگر موبایل نیز قابل استفاده خواهد بود.

فونت‌ها و کلید‌ها باید به راحتی قابل خواندن و کلیک کردن باشند. مسیریابی سایت نیز باید واضح و استفاده از آن ساده باشد. بازدیدکنندگان باید بلافاصله قدم‌های بعدی خود و نحوه‌ی اجرایی کردن آنها را شناسایی کنند. برای مثال، در سناریوی لوله‌کش، یک شماره تلفن قابل کلیک وجود داشت که تکلیف را مشخص می‌کرد.

بازدیدکنندگان وبسایت جدای از اینکه اندازه‌ی نمایشگرشان چقدر است، باید بتوانند کار‌های مهم و معمولی که می‌توان روی یک وبسایت انجام داد را انجام دهند.

سئوی موبایل

وقتی وبسایت سازگار با موبایل خود را راه‌اندازی کردید، باید به موتور‌های جستجو کمک کنید آن را پیدا کنند، درک کنند و در فرصت مناسب در صفحه‌ی نتایج خود بگنجانند. این چیزی نیست جز بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو، با تمرکز روی موبایل.

سئوی موبایل همان فاکتور‌هایی را شامل می‌شود که در حالت استاندارد وبسایت‌ها مد نظر قرار می‌گیرند؛ مواردی مثل محتوای مرتبط. اما چیزی که برای سئوی موبایل اهمیت حیاتی دارد عملکرد (Performance) و کاربردپذیری (Usability) است.

  • عملکرد یعنی سرعت لود شدن وبسایت مورد نظر چقدر است که این، تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد؛ از جمله تصاویر و فایل‌های بیش از حد سنگین و حجیم.
  • کاربردپذیری نیز به تجربه‌ی بازدیدکننده‌ای گفته می‌شود که از سایت مورد نظر استفاده می‌کند. در حالت کلی، اگر سایت شما روی موبایل تجربه‌ی کاربری خوبی داشته باشد، احتمال اینکه در صفحه‌ی نتایج جستجوی موبایل دیده شود بیشتر خواهد بود.

اجازه دهید مثال بزنیم. برخی ویدیو‌ها و فرمت‌های محتوایی روی موبایل باز نمی‌شوند. بنابراین اگر در ساخت سایت شما از چنین فرمت‌هایی استفاده شده، روی موبایل تجربه‌ی چندان جذابی به کاربر ارائه نخواهد کرد؛ اینطور نیست؟

شما می‌توانید با مراجعه به «آزمون سازگاری با موبایل» گوگل (Google’s Mobile Friendly Test) سازگاری وبسایت خود با دستگاه‌های موبایل را ارزیابی کنید.

جمع‌بندی

حصول اطمینان از عملکرد صحیح وبسایت کسب‌و‌کار شما روی دستگاه‌های موبایل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یک وبسایت سازگار با موبایل می تواند بازدیدکنندگان بیشتری برای شما بیاورد، تجربه‌ی بهتری در اختیارشان قرار دهد و در نهایت سود بیشتری به کسب‌و‌کارتان برساند.

 

Join the Conversation

2 Comments

  1. حسن پورقدیمی.حدودا دوماهی است که برنامه اینستاروبازمیکنم.کامنت هارومیخوام نگاه کنم.مینویسه شما مسدود هستید.لطفا راهنمایی کنید.

  2. حسن پورقدیمی.حدودا دوماهی است که برنامه اینستاروبازمیکنم.کامنت هارومیخوام نگاه کنم.مینویسه شما مسدود هستید.لطفا راهنمایی کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *