هیچ‌کس از اهمیت صفحه‌ی تنظیمات و کنترل‌پنل غافل نیست؛ اما بسیاری از افراد نمی‌خواهند که کسی جز خودشان به این دو بخش دسترسی داشته‌باشد.

برای مثال ممکن است شما برای کودک خود پروفایلی مخصوص با یک‌سری محدودیت‌ها در نظر گرفته باشید و نخواهید که قدرت تغییر آن‌ها را داشته‌باشد. و یا ممکن است صاحب سیستمی باشید که افراد زیادی به آن دسترسی دارند و نخواهید که هرکسی بتواند در تنظیمات آن دست ببرد.

در این مطلب ما به صورت کامل غیرفعال کردن این دو بخش را آموزش می‌دهیم.

گام نخست، تغییر نوع اکانت کاربر

برای غیرفعال مردن این دو بخش، شما باید با اکانت ادمین لاگین کنید. اگر اکانت شما یک اکانت معمولی است، باید آن را به صورت موقتی ادمین کنید و پس از اتمام کار مجددا آن را به حالت اول برگردانید.

روش اول: استفاده از رجیستری

این راه بر روی تمامی نسخه‌های ویندوز ۱۰ کار می‌کند. از آن‌جایی که دست بردن در رجیستری می‌تواند خطرناک باشد بهتر است در ابتدا از رجیستری و اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کنید و یک ریستور پوینت هم بسازید. سپس کافیست این مراحل ساده را دنبال کنید تا به هیچ مشکلی برنخورید.

در این روش ابتدا دکمه‌ی ویندوز و R را همزمان بفشارید و regedit را در صفحه‌ی Run تایپ کنید. سپس مسیر زیر را در رجیستری دنبال کنید:

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer

حال در سمت راست صفحه کلیک‌راست کرده و از بخش New، DWORD(32-bit) Value را برگزینید و اسم فایل ایجاد شده را NoControlPanel بگذارید و آن را باز کنید.

در قسمت Value data عدد ۱ را وارد کنید و Ok را بزنید. اکنون یک ری استارت کافیست تا این تغییر اعمال شده و کار شما به اتمام برسد. برای فعال کردن مجدد هم تنها نیاز است که به این مسیر بازگشته و به جای ۱ عدد  ۰ را وارد کنید و یا NoControlPanel را به کل پاک کنید.

اگر به هر دلیلی ترجیح می‌دهید که وارد رجیستری نشوید، این فایل را دانلود کرده و آن را اجرا کنید تا این کار به صورت خودکار انجام شود.

روش دوم: استفاده از Group Policy Editor

این روش بر روی ویندوز ۱۰ Pro و Enterprise کار می‌کند. مجددا وارد Run شده و این بار gpedit.msc را تایپ کنید. حال مسیر زیر را در صفحه‌ی جدید دنبال کنید:

User Configuration > Administrative Templates > Control Panel

اکنون در سمت راست صفحه Prohibit access to Control Panel and PC settings را باز کنید و Enabled را در بالای Prohibit access to Control Panel and PC settings انتخاب کنید.

برای فعال کردن مجدد تنظیمات و کنترل‌پنل هم کافیست که مجددا به این بخش آمده و به جای Enabled، Disabled یا Not Configured را انتخاب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *