یکی از اصول بسیار مهم در فروشگاه‌های اینترنتی این است که اگر بتوانید به مشتریان خود خدمات خوبی ارائه کنید و محصولی که به آنها تحویل می‌دهید رضایتشان را جلب کند، در خرید‌های بعدی نیز به سراغ شما می‌آیند و همین امر موجب افزایش اعتماد مشتریان و درآمد صاحبان کسب‌وکار می‌شود.

برگزاری کارگاه‌های مختلف و افزایش توانمندی کارکنان فروشگاه اینترنتی

کارمندان و پشتیبان‌های سایت قطعا توانایی‌ها و مهارت‌هایی در زمینه کاری شما یا در زمینه مدیریت و پشتیبانی سایت داشته‌اند که شما حاضر به قبول کردن آنها شده‌اید! بنابراین تمامی کارمندان شما پایه آموزش‌ها برای کار در فروشگاه اینترنتی را دارا هستند اما افزایش توانایی‌ها و مهارت‌ها آنها می‌تواند به پیشرفت فروشگاه اینترنتی شما کمک زیادی کند؛ به طور مثال برای پشتیبان‌های تلفنی خود می‌توانید کارگاه‌های مهارت و فنون سخن را برگزار کنید تا آنها بتوانند مهارت خود را در زمینه پاسخ‌گویی به مشتریان فروشگاه که نیاز به پشتیبانی دارند، بیشتر فراهم کنند. همچنین برای پشتیبان‌های سایت خود کارگاه‌هایی در زمینه‌های معرفی محصولات خود برگزار کنید تا در صورتی که کاربران شما به صورت تلفنی یا سیستمی از آنها سوالات تخصصی بپرسند، بتوانند پاسخگوی آنها باشند و با اینکار به افزایش اعتبار فروشگاه اینترنتی شما کمک کنند. همچنین می‌توانید اختیارات کارمندان خود در فروشگاه و سطح دسترسی آنها را افزایش دهید و ابزارهای دیگری را جهت افزایش دانش و توانایی‌های آنها در اختیارشان قرار دهید و با اینکار به پیشرفت فروشگاه اینترنتی خود کمک کنید.

ایجاد بخش مجله آموزشی برای پاسخگویی به مشکلات احتمالی کاربران

بخش اصلی فروشگاه‌های اینترنتی معمولا تنها شامل محصولات اصلی می‌شود که کاربران قرار است آن سفارش دهند و آن را تحویل بگیرند. در هر فروشگاهی کاربران معمولا با مشکلات و سوالاتی روبرو می‌شوند که برای پاسخ‌گرفتن از شما یا موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. بسیاری از سوالاتی که توسط یک فرد مطرح می‌شود، معمولا سوال کاربران دیگر نیز است و اگر بخواهید به همه‌ی آنها پاسخ بدهید، وقت زیادی از شما تلف می‌شود. از طرفی ممکن است در آن لحظه نتوانید به یک کاربر به گونه‌ای که به کاربران دیگر توضیح داده‌اید، پاسخ دهید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهترین راه‌کار ایجاد بخش مجله آموزشی در فروشگاه‌ اینترنتی خود است تا بتوانید به سوالات و مشکلات احتمالی کاربران و مشتریان خود پاسخ بدهید؛ البته ناگفته نماند گاهی اوقات سوالات کاربران ممکن است کمی تخصصی‌تر باشد و تنها مختص به همان کاربر باشد که در اینصورت ممکن است از این طریق نتوانید به کاربران خود پاسخ دهید.

البته ایجاد بخش مجله آموزشی در فروشگاه اینترنتی خود می‌توانید بسیار مفید باشد و به سوالات اکثریت کاربران خود پاسخ دهید. این بخش علاوه بر پاسخ به مشتریان فروشگاه خود، می‌تواند جهت ارتقا رتبه خود در موتورهای جستجو نیز مفید باشد و سبب افزایش ترافیک می‌شود. همچنین طبق اصل بازاریابی محتوا می‌توانید در میان آموزش‌های خود به معرفی محصولات فروشگاه اینترنتی خود بپردازید و با استفاده از مقالات این بخش از سایت به افزایش فروش محصولات فروشگاه اینترنتی خود نیز کمک کنید. در این بخش می‌توانید از سوالات رایجی که کاربران از پشتیبانان سایت شما می‌پرسند نیز استفاده کنید و با استفاده از آن بتوانید مقالات خود را بر اساس نیازهای مشتریان نگارش کنید و در بخش مجله سایت خود درج کنید.

ایجاد راه‌های ارتباط با کاربران

بسیاری از کاربران فروشگاه‌های اینترنتی نیازمند دسترسی به راه‌های ارتباط با پشتیبانان سایت هستند که روش‌های مختلفی برای ایجاد چنین ارتباطای با کاربران وجود دارد. یکی از رایج‌ترین راه‌های استفاده از پشتیبانی تیکتی میان کاربران و پشتیبانان سایت است؛ در این روش یک سیستم تیکت وجود دارد که کاربران می‌توانند مشکلات خود را به صورت متنی در واحد مربوطه ثبت کنند و پشتیبانان به آن رسیدگی کنند! البته این روش معمولا در فروشگاه‌هایی که تعداد کاربران آنها زیاد است ممکن است بسیار زمان‌گیر باشد. در برخی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی پشتیبانی آنلاین کاربران به چشم می‌خورد که کاربران می‌توانند سوالات خود را به صورت آنلاین از کارشناسان بپرسند و پاسخ خود را دریافت کنند. البته روش پشتیبانی تلفنی تاکنون برتر روش شناخته‌شده برای فروشگاه‌های اینترنتی است و باعث می‌شود تا مشتریان در کمترین زمان ممکن بهترین پاسخ را دریافت کنند و در صورت بروز مشکل بتوانید در کوتاه‌ترین زمان آن را رفع کنید.

ایجاد صفحه سوالات متداول مشتریان

در فروشگاه‌های اینترنتی یکی از صفحاتی که بسیار مهم است، صفحه سوالات متداول مشتریان است. در این صفحه معمولا سوالاتی که مربوط به تمامی کاربران است و در سال‌های مختلف تجربتان از شما پرسیده شده است، درج می‌شود. سوالات این بخش معمولا عمومی هستند و درباره خود فروشگاه، نحوه پرداخت، تضمین‌های ارائه‌شده و… است و سوالات تخصصی درباره محصولات درج نمی‌شوند. این صفحه را در فروشگاه خود ایجاد کنید تا کاربران شما بتوانند با مراجعه به این صفحه پاسخ سوالات عمومی خود را دریافت کنند.

درج کاتالوگ معرفی برند تجاری خود بسته‌بندی محصولات

اگر شما مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را بر عهده دارید و در حال حاضر از آن کسب‌ درآمد می‌کنید، باید بگوییم که شما صاحب یک برند تجاری (حتی اگر ثبت نشده باشد!) هستید و باید برند خود را بیشتر به کاربران معرفی کنید. یک کاتالوگ جذاب و حرفه‌ای برای برند خود طراحی کنید و در تمامی سفارشات خود آن را درج کنید؛ حتی اگر توانایی تهیه کاتالوگ را ندارید، کافی است یک صفحه معرفی از برند خود در بسته‌بندی محصولات کاربران درج کنید.

انجام برخی امور در فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند اعتماد کاربران را در قدم اول نسبت به محصولات شما در قدم دوم نسبت به برند تجاری و کسب‌وکار شما افزایش دهد. با افزایش اعتماد کاربران نسبت به محصولات و برند تجاری خود می‌توانید فروش محصولات خود را تا چند برابر افزایش دهید که این‌کار علاوه بر شما، به نفع کاربران نیز است. در این مقاله به بررسی برخی از روش‌های جلب رضایت مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی که با چند نکته و اصل ساده و مناسب فروشگاه‎های اینترنتی پرداختیم و در مقالات بعدی به ادامه این مبحث خواهیم پرداخت.

نتیجه‌گیری: انجام برخی امور در فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند اعتماد کاربران را در قدم اول نسبت به محصولات شما در قدم دوم نسبت به برند تجاری و کسب‌وکار شما افزایش دهد. با افزایش اعتماد کاربران نسبت به محصولات و برند تجاری خود می‌توانید فروش محصولات خود را تا چند برابر افزایش دهید که این‌کار علاوه بر شما، به نفع کاربران نیز است. در این مقاله به بررسی برخی از روش‌های جلب رضایت مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی که با چند نکته و اصل ساده و مناسب فروشگاه‎های اینترنتی پرداختیم و امیدواریم بتوانید با استفاده از مطالب مطرح‌شده در این بخش، برندسازی و اعتماد کاربران نسبت به فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *