سئو و بهینه‌سازی پس از طراحی سایت مهم‌ترین مسئله در موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود! به طوری‌ که اگر روی سئوی سایت خود کار نکنید، در آینده نه چندان دور از میدان رقابت خارج می‌شوید. در این مسیر اشتباهاتی وجود دارد که توسط سئوکاران و وبمستران انجام می‌شود؛ در مجموعه مقالات اشتباهات رایج سئو قصد داریم به بررسی این اشتباهات بپردازیم! همراه ما باشید.

چگونه سرعت سایت را برای بهبود سئو افزایش دهیم؟

روش‌های مختلفی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد؛ برخی از این روش‌های مربوط به بک‌اند سایت (نظیر سرور و سرویس میزبانی) و فرانت‌اند (کدهای سایت) است. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

AMP که توسط گوگل ارائه شده اگر چه در لیست رسمی فاکتورهای رتبه بندی گوگل نیست اما تاثیر آن غیر قابل انکار است. پروژه گوگل AMP یک فریم ورک جدید و متن باز است که به طور کامل از فناوری های موجود در وب ساخته شده است. این پروژه که به وسیله گوگل و توییتر انجام شده است، به برنامه نویسان کمک می کند صفحات HTML با حجم کم ایجاد کنند. این کد ها به راحتی در صفحات موبایل لود می شوند، تا با لود سریع محتوای صفحات وب به راحتی برای کاربران قابل مشاهده باشد. هنگامی که شما در وب سایت خود AMP را فعال می‌کنید، به صورت خودکار گوگل در کنار وب سایت شما نماد AMP را نمایش می‌دهد که به معنای فعال بودن AMP در وب سایت می‌باشد، این را هم توجه کنید که برای تست باید از موبایل استفاده کنید. البته شما می‌توانید از شبیه ‌ساز‌های ابزار توسعه دهنده گوگل کروم نیز استفاده کنید. نشانه‌گذاری‌های ساختاری گوگل در نتایج جستجو باعث می‌شود که وب سایت شما برجسته تر نمایش یابد.

چرا AMP موجب افزایش سرعت لود صفحات موبایل می شود؟

همان طور که گفته شد AMP یک فریم ورک متن باز است که موجب بهینه سازی کد های HTML می شود. کد های AMP سرعت لود بسیار بالایی دارند و باعث بارگذاری سریع صفحات وب می شوند و خواندن صفحات وب را برای کاربران سهولت می بخشند.

شما به عنوان یک برنامه نویس فقط تگ های خاصی از HTML را می توانید استفاده کنید و مجاز به استفاده از همه تگ ها نیستید. همچنین شما فقط می توانید کد های ساده CSS و آن هایی که دارای کاربرد بسیار هستند را استفاده کنید. استفاده از کد های جاوا اسکریپ نیز در همه جا مجاز نمی باشد. در واقع AMP استایل خاصی را برای کد های شما در نظر می گیرند و کد های CSS شما را نادیده می گیرد و آن کد هایی که حجم صفحات شما را افزایش می دهد را به عنوان عامل غیر مجاز در نظر می گیرد. کل پلت فرم AMP با هدف افزایش خوانایی و سرعت بارگذاری صفحات وب در موبایل پایه گذاری شده است.

AMP چه تاثیری بر روی سرعت سایت دارد؟

در سال ۲۰۱۷ ، گوگل پروژه AMP شروع به انتشار لینک مستقیم ناشران کرد که تا قبل از آن صفحات به صورت کش شده در گوگل بارگیری می‌شدند که برای سئو وب سایت کارآمد ولی برای رتبه بندی در وب سایت‌های رتبه ‌بندی مانند Alexa مضر بود. همچنین برای شرکت‌ها برندینگ را با مشکل مواجه می‌کرد. خوشبختانه گوگل این را درک کرده و راه حلی برای آن ایجاد کرده است. در حال حاضر، وب سایت‌هایی که از AMP استفاده می‌کنند، هنوز هم از لینک‌های گوگل برای نمایش محتویات وب سایت استفاده می‌کنند ولی در بالای صفحه AMP یک قسمت برای لینک وب سایت وجود دارد که هم به رتبه بندی کمک می‌کند و هم با کلیک بر روی آن وب سایت لود می‌شود. با‌ این حال، این کار گوگل روش عالی‌ برای افزایش رتبه وب سایت نیست ولی قطعا بی تاثیر هم نیست.

مزایای AMP چیست؟

  • پروژه گوگل AMP کاملا رایگان و متن باز است.
  • پروژه گوگل AMP می‌ تواند سرعت لود وب سایت شما در تلفن‌ های همراه را افزایش دهد و توجه داشته باشید که سرعت لود یکی از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت می‌باشد.
  • قرار گیری بهتر در SERP ها (نتایج صفحات موتور‌های جستجو ،Search engine results page ) با فعال‌ سازی اسلاید مقالات برای افزایش نرخ کلیک. پس از فعال سازی AMP در یکی از وب سایت‌های معروف، AMP باعث افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ کلیک یک وب سایت شده است که نتیجه این رشد باعث افزایش بازدید سایت هم نیز می‌شود.
  • پروژه گوگل AMP به عملکرد وب سایت بسیار کمک می‌کند، برای مثال نیازی به لود شدن فریم‌ ورک‌های حجیم CSS و JS ندارد.
  • می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شما شود.
  • با‌ توجه به پیشرفت هر روزه AMP، به تازگی امکان اضافه کردن تبلیغات نیز به آن اضافه شده است که با‌توجه به آن می‌توانید از طریق Adsense برای خود در‌آمد داشته باشید.
  • به صورت خودکار تصاویر را فشرده سازی می‌کند (تصاویر برای نمایش به فرمت WebP تبدیل می‌شوند).
  • AMP Lite باعث افزایش سرعت در اتصالات ضعیف می‌شود. گوگل می‌گوید که این تکنیک تا ۴۵ درصد وب سایت را نسبت به قبل فشرده تر می‌کند.
  • بهینه‌سازی سایت‌ها برای گوشی

چگونه سایت خود را بر مبنای استاندارد های AMP استاندارد کنیم؟

در مرحله اول شما باید صفحات AMP سایت خود را بسازید و صفحه سایت خود را بر اساس استاندارد های AMP طراحی کنید. شما به راحتی می توانید با ابزار developer tools گوگل کروم از استاندارد کدهای خود بر اساس فریم ورک AMP آگاه شوید. پلاگین های وردپرس که برای ایجاد صفحات AMP نوشته شده اند به شما کمک می کنند به راحتی صفحات داینامیکی بر مبنای استاندارد های AMP بسازید.

استفاده از جدیدترین تکنولوژی پروتکل HTTP2

چندین تکنولوژی جدید برای ارتقاء زیر ساخت ها استفاده شده است. یکی از مهمترین آن ها HTTP2 نام دارد. در این تکنولوژی شما می توانید به راحتی با استفاده از گواهینامه SSL و فعال سازی HTTPS سرعت و امنیت سایت خود را افزایش دهید. نگارش جدید HTTP یعنی  HTTP/2 بعد از ۲۰ سال یک ارتقا اصلی و بنیادی پس از HTTP/1.1 می باشد. با HTTP/2 تاثیر Latency و ارتباط ها در وب سرورها کاهش می یابد در واقع HTTP/2 یک طراحی مجدد بر روی شماتیک کارکرد HTTP و نحوه جریان ارتباط های TCP می باشد. پیشرفت اصلی HTTP/1.1 استفاده از ارتباط های مداوم جهت پاسخگویی چند درخواست در یک ردیف بود. در HTTP/2 یک ارتباط مداوم مورد استفاده قرار می گیرد تا چندین درخواست همزمان را پاسخ دهی کرد. در این بین HTTP/2 چندین قابلیت مجزای دیگر را نیز معرفی کرده است که این امکان را فراهم نموده تا بازدهی HTTP را در شبکه بهبود بخشد.

در HTTP/1.1 کدنویسی بین خطوط استفاده می شد تا این منابع را در همان بایت های اولیه پاسخ دهد. کدنویسی بین خطوط اشکالاتی دارد – یکی از مهمترین آنها این است که کدنویسی موجود در بین خطوط قابل کش شدن نیستند و در نتیجه در صفحاتی که از کدنویسی یکسان استفاده کرده قابل استفاده نبوده و می بایست مجدد بارگذاری شوند.

در نسخه ی جدید  HTTP مفهوم جدیدی به نام “Push” معرفی شده است – سرور به درخواست هایی پاسخ ارسال می کند که هنوز ایجاد نشده اند. این عملیات با استفاده از پیش بینی عملکرد کاربر انجام می شود. این کار باعث می شود تا سرورها بتوانند مزایای عکس العمل مشابه کدنویسی بین خطوط را ارائه دهند اما به صورتیکه کاربران بتوانند این داده ها را کش کرده و در صفحات دیگر استفاده کنند. شاید شما همین الان هم از آن استفاده کرده باشید! از آنجاییکه تقریبا همه ی مرورگرهای امروزی از HTTP/2 در آخرین بروزرسانی خود استفاده می کنند و داده های آماری هم نشان می دهند که بیش از ۵۰% کاربران در حال استفاده از مرورگر هایی هستند که HTTP/2 را پشتیبانی می کنند.

در نظر داشته باشید که  HTTP/2 زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربر و سرور هر دو آنرا پشتیبانی کنند. در برخی از وب سرور ها تلاش شده تا HTTP/2 به صورت پیاده سازی شود که هرچه بیشتر شفاف باشد و شما نیازی به اعمال تغییرات خاصی جهت راه اندازی آن نداشته باشید. برخی از بهینه سازی های HTTP/1.1 (مانند Domain sharding، کدنویسی بین خطوط و غیره) دیگر در HTTP/2 پشتیبانی نمی شوند، بنابراین شما می بایست برنامه ریزی نمایید تا در آینده این بهینه سازی ها را از وب سایت خود حذف نمایید. از آن جایی که push یک قابلیت جدید در HTTP/2 می باشد، یک سری API های جدیدی هستند که شما می بایست آنها را فراخوانی کنید تا بتوانید از مزایای آنها استفاده نمایید. شما با استفاده از API ها URL ها و درخواست های انتخابی را در header های سفارشی لحاظ می کنید که حدس می زنید کاربران آنها را فراخوانی خواهند کرد.

پشتیبانی از HTTP/2 در کدام وب‌سرورها وجود دارد؟

هر یک از سرورها که وبسایت بر روی آن میزبانی می‌شود، بر روی یکی از نسخه‌های خاص یا بالاتر از آن از http2 پشتیبانی می‌کنند که در ادامه به بررسی آن کی‌پردازیم.

وب‌سرور مایکروسافت ویندوز

وب سرور IIS: مایکروسافت اعلام نموده در IIS ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور ۲۰۱۶ از HTTP/2 پشتیبانی می شود. همچنین در حال حاضر HTTP/2 در IIS تنها بر روی TLS قابل استفاده می باشد.

وب‌سرور لینوکس

در وب سرور Apache، نسخه ۲٫۴٫۱۲ وب سرور Apache با استفاده از ماژول mod_h2 از HTTP/2 پشتیبانی می کند. البته نصب چندین پچ نرم افزاری بر روی وب سرور برای پشتیبانی از ماژول مذکور مورد نیاز است. از نسخه ی ۲.۴.۱۷ به بعد این پچ ها به صورت توامان در آپاچی ارائه می شوند. این ماژول در حال حاضر به mod_http2 تغییر نام یافته است. وب سرور Nginx در نسخه ی ۱.۹.۵ وب سرور nginx از HTTP/2 به صورت کامل پشتیبانی می کند. وب سرور LiteSpeed در نسخه ۵.۰ وب سرور LiteSpeed از HTTP/2 پشتیبانی می کند.

نسخه امن وب که برای بانک‌ها، فروشگاه‌ها، ایمیل و دیگر سرویس‌ها به کار می‌رود هم به طور کامل توسط HTTP/2  پشتیبانی می‌شود و هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نخواهد شد.  HTTP/2 البته نیاز به نسخه بهبود یافته TLS1.2 ( لایه امنیتی انتقال) دارد که اولین بار در سال ۲۰۰۸ استاندارد شد و امنیت بیشتری را نسبت به نسخه‌های قبلی ارایه می‌دهد و امروزه توسط بسیاری از سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صفحات وب در مقایسه با HTTP1.1 با سرعت بیشتری لود یا کامل خواهند شد. البته افزایش سرعت اینترنت کاربر هم به معنی افزایش سرعت لود شدن صفحات است اما افزایش سرعت این پروتکل به صفحات وب و مرورگرها نسبت به سرعت کلی اینترنت کاربر برتری دارد و سایت‌های مدرن که انبوهی از عکس و متن و دیتا دارد به شکل ملموسی سریع‌تر در دسترس خواهند بود.

اشتباهات رایج سئو مهم‌ترین قسمت سئو و بهینه‌سازی سایت است! برخی از اشتباهات باعث کاهش رتبه بسیار زیاد و جریمه شدن از سمت گوگل می‌شوند. در این مقاله به بررسی از  این اشتباهات پرداختیم و درمقاله‌های بعدی به ادامه این لیست خواهیم پرداخت.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *