ویندوز ۱۰ برخلاف نسخه‌های پیشین خود مرتبا به‌روزرسانی می‌شود. اما این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند در نصب مشکلاتی را به وجود بیاورند یا اینکه تغییراتی ایجاد کنند. در این صورت شرایط را چگونه مدیریت و رفع می‌کنید؟ البته به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز ۱۰ عملا خیلی انتخابی نیست و باید انجام شود، اما می‌توان محدودیت‌هایی نیز ایجاد کرد.

پیکربندی به‌روزرسانی ویندوز

شما می‌توانید از تنظیمات موجود برای مدیریت به‌روزرسانی‌ها در ویندوز ۱۰ استفاده کنید.اگرچه همانطور که گفته شد، دست شما برای مدیریت کامل باز نیست اما می‌توانید از این تنظیمات بهره ببرید و تغییراتی ایجاد نمایید.برای این کار ابتدا باید به استارت منو رفته و گزینه Update & Security را انتخاب کنید و سپس آموزش را در ادامه مرور نمایید تا بتوانید محدودیت‌های مورد نظر خود را اعمال کنید.

ساعت‌های فعالیت سیستم را تنظیم کنید

ویندوز ۱۰ به صورت خودکار به‌روزرسانی‌ها را دانلود و نصب می‌کند اما خوشبختانه مادامی که از سیستم استفاده می‌کنید آن را ری‌استارت نمی‌کند. در ثانی اگر بداند که شما چه زمانی پشت دستگاه هستید، آنقدر می‌فهمد که در میان کار دستگاه را راه اندازی مجدد نکند! شما می‌توانید با مشخص کردن ساعت فعالیت خود از ری‌استارت شدن دستگاه در طول روز جلوگیری کنید. با استفاده از مراحل زیر ساعت فعالیت خود را تنظیم کنید:

  •  بر روی گزینه Change active hours زیر Windows Update کلیک کنید.

  •  در پنجره باز شده ساعت شروع به کار و ساعت پایان کار را وارد کرده سپس بر روی گزینه Save کلیک کنید.

بهینه‌سازی به‌روزرسانی

بهینه‌سازی به‌روزرسانی به شما کمک می‌کند تا جدیدترین به‌روزرسانی‌های سیستم عامل ویندوز را از نزدیک‌ترین دستگاه که به‌روزرسانی را دریافت کرده دانلود نمایید و سریعا آن را اجرا کنید. در این جا شما به پیکربندی خاصی نیاز ندارید مگر بخواهید چیزی را عوض کنید.این ویژگی زمانی خیلی مهم می‌شود که کامپیوترهای زیادی در یک شبکه وجود داشته باشند و به این صورت در زمان و حجم دانلود تفاوت ویژه‌ای ایفا خواهد کرد.

در چنین مواردی، شما می‌توانید به طور مستقیم از مایکروسافت به‌روزرسانی‌ها را در هر کامپیوتر دریافت کرده و بعد تمامی دیگر دستگاه‌ها را به روز کنید. به علاوه شما می‌توانید اجازه دانلود/ آپلود به سیستم‌های ناشناس را هم صادر کنید. نگاهی به مراحل زیر بیاندازید:

  •  بر روی گزینه Advanced options زیر Windows Update کلیک کرده و بعد روی لینک Delivery Optimization کلیک کنید.
  •  گزینه Allow downloads from other PCs را به سمت دیگر سوییچ کنید و بعد یکی از موارد رادیویی زیر را انتخاب کنید.

توقف به‌روزرسانی

اگر چه ویندوز ۱۰ گزینه‌ای برای خاموش کردن به‌روزرسانی‌ها را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، اما شما هنوز هم می‌توانید این به‌روزرسانی را به مدت ۳۵ روز (فقط برای کاربران ویندوز ۱۰ Pro یا Enterprise) متوقف کنید. البته بعد از این دوره به‌روزرسانی‌ها به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود و شما به هیچ وجه نمی‌توانید جلوی دانلود فایل‌ها را بگیرید. برای توقف به‌روزرسانی در ویندوز ۱۰ از مراحل زیر کار را به انجام برسانید:

  •  بر روی لینک Advanced options زیر Windows Update کلیک کنید.
  •  گزینه زیر Pause Updates را به سمت دیگر سوییچ کنید.

حذف به‌روزرسانی‌ها

تقریبا همه می‌دانند که گاهی به‌روزرسانی‌های ویندو باعث بروز مشکلاتی در سیستم می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است تصور کنید مشکلات ایجاد شده در دستگاه به خاطر به‌روزرسانی‌های اخیر است و بخواهید به‌روزرسانی‌ها را حذف کنید. اگرچه قبلا چنین چیزی ممکن بود اما اکنون نمی‌توانید به‌روزرسانی‌های نصب شده را حذف کنید. البته، شما می‌توانید از گزینه‌های بازیابی برای رفع مشکلات ناشی از به‌روزرسانی استفاده کنید. وقتی به‌روزرسانی‌های ویندوز را بررسی می‌کنید بر روی View update history در Recovery options کلیک کنید تا گزینه‌های موجود برای بازیابی بررسی شوند.

مشکلات به‌روزرسانی ویندوز را رفع کنید

معمولا مشکلات به‌روزرسانی در شرایطی مثل بوت شدن و ری‌استارت توامان سیستم، زمانی که مراحل دانلود نصب کامل نمی‌شود به وجود می‌آید. معمولا به‌روزرسانی‌ها به طرز شگفت‌آوری خوب هستند اما خب هر نرم‌افزاری نواقص خاص خودش را هم دارد. به‌روزرسانی ویندوز ممکن است به علت مسائل متعدد کار نکند، که خوشبختانه مایکروسافت ابزار رفع مشکل را برای کمک به شما در پیدا کردن و رفع مشکلات به‌روزرسانی‌ها ارائه داده است.

هک از طریق Group Policy Editor

اگر گزینه‌های استاندارد برای پیکربندی به‌روزرسانی ویندوز برای شما راضی کننده نیست، شاید بخواهید Group Policy Editor را هک کنید. این امکان به شما کمک می‌کند تا تنظیمات بیشتری انجام دهید، البته بعضی از  گزینه‌ها برای شما وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید آن هم در صورتی که از ویندوزهای ۱۰ Pro، Education، و یا Enterprise استفاده کنید، در حالی که بقیه موارد بر روی ویندوز ۱۰ خانگی هم کار می‌کنند.
کلیدهای Win + R  را با هم بشفارید تا Run را اجرا کنید، سپس gpedit.msc را داخل آن تایپ کنید و Enter را فشار دهید تا Local Group Policy Editorب از شود. از سمت چپ آن به مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update بروید تا بتوانید گزینه‌های مختلف پیکربندی را بررسی کنید.

در پوشه Windows Update for Business  ، گزینه‌های بسیاری را خواهید دید که به شما امکان پیکربندی بسیاری از جنبه‌های به‌روزرسانی ویندوز را می‌دهد. به عنوان مثال، گزینه Always automatically restart at the scheduled time بعد از چند دقیقه مهلت برای ذخیره کارهایتان، سیستم را پس از دانلود فایل‌های به‌روزرسانی ری‌استارت می‌کند. همچنین Do not include drivers with Windows Updates به شما امکان لغو به‌روزرسانی درایور را می‌دهد.برای خواندن مطالب بیشتر در مورد سیستم عامل ویندوز و ویندوز ۱۰ لینک ترفند ویندوز ۱۰ را دنبال کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *