حتما هم‌اکنون با مطالعه‌ی اجزای گوگل آنالیتیکس می‌دانید که هر فردی می‌تواند با استفاده از اشتراک استاندارد گوگل خود به سرویس گوگل آنالیتیکس دسترسی پیدا کرده و شروع به استفاده از آن کند.

اگر شما یک اشتراک استاندارد در اختیار ندارید، می‌توانید با رجوع به وبسایت: analytics.google.com برای خودتان یک اکانت در این سرویس ایجاد کرده و به کمک آن به رصد وبسایت و دیگر سرویس‌‌های آنلاین‌تان بپردازید.
چنانچه اشتراک گوگل ندارید و می‌خواهید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید، به آدرس بالا مراجعه و روی گزینه‌ی «ایجاد اشتراک» (Create Account) کلیک کنید. یا اینکه در باکس موجود ایمیل خود را وارد کرده و سپس روی دکمه‌ی Next کلیک را بزنید.


پس از زدن دکمه‌ی Next کلمه‌ی عبور یا همان پسورد‌تان را وارد کنید.
در گام بعدی می‌توانید مراحلی را ببینید که پیش از آغاز استفاده از گوگل آنالیتیکس باید آنها را طی کنید. در کادر سمت چپ روی دکمه‌ی Sing up کلیک نمایید تا به مرحله‌ی بعدی هدایت شوید.


در صفحه‌ی بعدی گوگل آنالیتیکس ابتدا از شما می‌خواهد معین کنید، بنا دارید یک وبسایت یا یک اپلیکیشن موبایل را مانیتور نمایید. اگر قصد شما بر این است که یک وبسایت را رصد کنید، لازم نیست کار خاصی را صورت دهید زیرا گزینه‌ی وبسایت به صورت پیش‌فرض انتخاب شده است. سپس باید در قسمت «نام اشتراک» (account name) عبارت مورد نظرتان را وارد نمایید، که در اینجا ما از عبارت «Google Store» استفاده خواهیم کرد.


بعد از نامگذاری اشتراک می‌توانید اولین زیر‌مجموعه یا Property را در گوگل آنالیتیکس‌تان ایجاد کنید؛ در بخش Setting up your property و در کادر Website Name نام نخستین زیر مجموعه اکانت، که می‌تواند برگرفته از نام وب‌سایت‌تان باشد را وارد نمایید. ما در اینجا نیز یکبار دیگر از عبارت Google Store استفاده می‌کنیم.
در کادر بعدی آدرس وب‌سایت خود را درج کنید و بعد از منوی Industry Category گزینه‌ای را برگزینید که به موضوع وب‌سایت یا ای‌پی که بنا دارید آن را با گوگل آنالیتیکس رصد کنید مرتبط است. این امر سبب می‌شود گوگل آنالیتیکس قادر باشد گزارش‌ها و آمارهای کلی دقیق‌تری را راجع به دسته‌بندیِ صنعتی ایجاد کند که سایت یا کسب و کار آنلاین شما در آن فعالیت دارد.
برای انتخاب دسته‌بندیِ صنعتی مرتبط کافیست در منویی که پیش‌تر اشاره شد روی گزینه‌ی Select One کلیک کرده و سپس یک گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید، مثلاً برای یک فروشگاه آنلاین احتمالاً دسته‌بندی موضوعی «Shopping‌» یا فروشگاه مناسب محسوب می‌شود.
همچنین این امکان وجود دارد که از طریق منوی «Reporting Time Zone» معین نمایید گزارش‌های اشتراک شما بر اساس کدام منطقه‌ی زمانی تنظیم شوند.


اگر قدری به سمت پا‌ئین‌تر اسکرول کنید، می‌توانید گزینه‌هایی را مشاهده کنید که مرتبط به اشتراک‌گذاری داده‌های اکانت شما با گوگل و موارد دیگری از این دست هستند. با اینکار به گوگل کمک خواهید کرد تا سرویس‌های خود را در راستای خدمت به کاربران بهبود بخشد. فعلاً شاید بد نباشد این گزینه‌ها را علامت خورده باقی بگذارید و بعداً با مطالعه‌‌ی دقیق‌ترشان تصمیم بگیرید که کدامیک را فعال و کدامیک را غیرفعال کنید.


برای اینکه کد جاوا اسکریپت رصد کننده صفحات وبسایت‌تان را دریافت کنید، کافیست در بخش پائینی صفحه روی «Get Tracking ID» یا همان «دریافت شناسه رصد»‌ کلیک نمایید. در نظر داشته باشید که پیش از دریافت کد لازم است با شرایط استفاده از سرویس گوگل موافقت کنید که اینکار از طریق کلیک روی دکمه‌ی «I Accept» صورت می‌گیرد.

در صفحه‌ی بعدی که مرتبط به کد جاوا اسکریپت می‌شود، اگر کمی به سمت پائین اسکرول کنید می‌توانید قطعه کد خود را مشاهده نمایید. وقتی این کد را به صفحات وبسایت‌تان بیافزایید، گوگل آنالیتیکس قادر می‌شود تا رفتارهای کاربران شما را رصد کرده و داده‌های مرتبط به این رفتارها را در اشتراک‌تان گردآوری کند.


اکنون وقت آن رسیده تا کد جاوا اسکریپت گوگل آنالیتیکس را در میان کدهای HTML تمامی صفحات وبسایت خود کپی کنیم. (دقت داشته باشید برخی از سایت‌های مبتنی بر سیستم‌های مدیریت محتوای شخص ثالث، مانند وردپرس، ممکن است فرآیند یا راه‌حلی اتوماتیک را برای دخیل کردن کدهای گوگل‌ آنالیتیکس در صفحات سایت ارائه دهند.)
اگر کد‌های رصد کننده آنالیتیکس را به صورت دستی در میان کدهای HTML صفحات سایت خود وارد می‌کنید، لازم است بدانید که می‌بایست همواره آنها را پیش از تگ </head> بیاورید. اینکار باعث می‌شود رصد رفتارهای کاربر از همان لحظات ابتدایی بارگذاری صفحه روی مرورگر او آغاز شود.
وقتی کدها را به صفحات وبسایت‌تان وارد کردید، برای اینکه اطمینان حاصل کنید آنها به درستی کار می‌کنند، می‌توانید به بخش «گزارش لحظه‌ای» یا «Real Time» رجوع نمایید. در این قسمت قادر هستید ببینید چند نفر در هر لحظه در سایت شما حضور دارند و مشغول وقت‌گذرانی در کدام صفحات هستند.


اگر به هر دلیلی مجدداً نیاز داشتید تا به کد رصد کننده اشتراک خود دسترسی پیدا کنید، باید به سراغ بخش Admin بروید و از ستون Property گزینه‌ی Tracking info را کلیک و از زیر منویی که باز می‌شود Tracking Code را انتخاب نمایید.
همانطور که در بالا خواندید و مشاهده کردید، ایجاد یک اشتراک گوگل آنالیتیکس و افزودن کدهای آن به صفحات یک وبسایت ابداً کار پیچیده‌ای نیست و به مهارت خاصی نیز نیاز ندارد.

+منبع: Google Analytcis Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *