فرض کنید روزانه هزاران نفر به یک فروشگاه زنجیره‌ای و معروف بروند؛ آیا شما می‌توانید به صورت دقیق بگویید که امروز چندنفر از آن فروشگاه بازدید کرده‌اند و از این میان چند نفر محصولاتی خریده‌اند؟ قطعاً خیر! یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی فروشگاه حقیقی و فروشگاه اینترنتی تحلیل مخاطبان و افراد است. در سایت شما به راحتی می‌توانید بفهمید که در کدام روز، چند نفر از سایت شما بازدید کرده‌اند و از این میان، چند نفر از شما خرید انجام داده‌اند.

همچنین اگر تبلیغاتی انجام داده باشید، می‌توانید به صورت کامل آنالیز کنید که چند نفر روی تبلیغات شما کلیک کرده‌اند و از این تعداد چند نفر محصول یا خدماتی را از شما خریده‌اند. در سال‌های اخیر اطلاعات کاربران برای کسب‌وکارها بسیار ارزشمند بوده است؛ زیرا با داشتن اطلاعات می‌توانید نقاط ضعف و قوت کسب‌وکارتان را بدانید. حال فرض کنید برای تبلیغات فروشگاه خود بخواهید از بیلیبورد و تبلیغات محیطی استفاده کنید! اصلاً می‌توانید آن را آنالیز کنید که چند نفر از افراد تبلیغ شما را دیده‌اند و از این میان چند نفر به فروشگاه شما مراجعه کرده‌اند؟ قطعاً خیر!

کاغذ کمتری مصرف کنید!

اگر مدیر کسب‌وکار هستید و به محیط زیست علاقه زیادی دارید، حتماً از قطع شدن درختان انبوه برای تولید کاغذ ناراحت می‌شوید! آیا می‌دانید با داشتن یک سایت تمام فاکتورها و اطلاعاتی که کاربران در هنگام سفارش نیاز دارند، به صورت دیجیتال در دسترس شما و کاربر قرار می‌گیرد؟ به عبارت ساده‌تر دیگر نیازی به چاپ فاکتور و این موارد وجود ندارد و شما به راحتی می‌توانید نسخه PDF آن را در اختیار کاربر قرار دهید.

باتوجه به این که این فروشگاه سفارش‌های بسیار زیادی دارد، روزانه در چاپ و مصرف صدها هزار برگ کاغذ صرفه‌جویی می‌شود و این بسیار خوشحال‌کننده است. البته شاید این موضوع برای بسیاری از کسب‌وکارها مهم نباشد و به آن اهمیت ندهند؛ اما پیشنهاد می‌کنم با توجه به این که در حال حاضر تمام افراد دستگاه‌های هوشمند نظیر موبایل یا تبلت همراه خود دارند، از نسخه چاپی استفاده نکنید. با داشتن سایت برای کسب‌وکار خود به راحتی می‌توانید در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کنید و اگر این مورد برای‌تان مهم نیست، بخاطر چند مورد قبل که به سود کسب‌وکارتان است حتماً یک سایت برای کسب‌وکار خود داشته باشید.

چرا داشتن سایت نسبت به شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری دارد؟

ولی در حال حاضر هر کسب و کاری در هر مقیاس و اندازه‌ای که باشد؛ می‌تواند برای کسب و کار خود یک تریبون و رسانه جذابی را برای مخاطبان داشته باشد. در پنج تا ده سال پیش، رقابت برای نتایج جست و جوی محلی، بسیار کمتر از امروز بود. ولی حالا شما باید علاوه بر SEO از روش‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ هم بهره ببرید. تا بتوانید حضور خود را با داشتن وب‌سایت در اینترنت تثبیت کنید.

همچنین از رسانه‌های که مخاطبان بیشتری را توانستند جذب نمایند استفاده حداکثری نمایید. الان در برخی موارد رقابت تا حدی افزایش یافته است که تبلیغات گوگل ادوردز هم با بودجه کم جواب نمی‌دهد. البته این را باید مذکر شوم که در برخی از رشته‌ها این وضعیت حاکم نیست. شما حتی بدونی سئو و بهینه‌سازی سایت هم با تبلیغ کلیکی و هدفمند گوگل هم می‌توانید نتایج خوبی را دریافت نمایید.

حتی اگر شما یک وب‌سایت بسیار حرفه‌ای هم طراحی نمایید؛ همانند یک فروشگاه شیک در وسط یک کویر است؛ که باید برای آن امکانات حمل و نقل مسافر مثل جاده‌کشی، هوایی، ریلی را فراهم نمایید. پس شما فقط با داشتن وب‌سایت، یا پیج اینستاگرام و کانال تلگرام نمی‌توانید به موفقیت خاصی دست یابید. بنابراین علاوه بر حضور در اینترنت با داشتن وب‌سایت، اقدام نمایید. حتما باید از روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ و غیردیجیتال استفاده نمایید. شما در اینستاگرام شاید به مخاطبان بیشتری دست یابید ولی هیچی تضمینی در پایداری این ارتباط با شما وجود ندارد. یعنی شما در یک پلتفرمی همانند اینستاگرام با محدودیت‌های بسیاری درگیر هستید.

برای اعتمادسازی و تبدیل مخاطب به مشتری در میان ده‌ها رقیب دیگر فرصت و شانس کمتری دارید. بنابراین مزایای داشت وب سایت را حتما چندین بار بخوانید؛ تا واقعا به مزیت‌های داشت وب سایت پی ببرید. به طور حتم درآمد شما را حداقل ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

یکی از بهترین ابزارها که در قرن ۲۱ موقعیت خاصی را حتی برای اقشار ضعیف جامعه فراهم کرده است؛ اینترنت با دنیایی از فرصت برای علاقمندان به کسب درآمد و ارزش آفرینی است. داشتن وب سایت پایگاهی قوی برای توسعه داخلی و جهانی هر کسب و کاری است؛ باید از دریچه دیجیتال نسبت به تغییر و تحولات نگاه نماییم. از طریق سایت می‌توانید به راحتی با مشتریان‌تان در تعامل باشید. تمامی عملیات‌های بازاریابی و فروش را به صورت دیجیتال انجام دهید. یعنی شما در این صورت به مشتریان بیشتری می‌توانید سرویس بدهید. چون خود مخاطب هم بخش مهمی از کارها را به عهده می‌گیرد؛ تا در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی گردد.

امکانات بسیاری را می‌توانید به سایت وردپرسی خودتان با صرف کمترین هزینه اضافه نمایید. این یعنی شما در حال خواب و سفر نیز می‌توانید خودکار همیشه درآمد داشته باشید. پدیده درآمد همیشگی یعنی وب سایت که کسب و کار شما را به ماشین پول‌سازی تبدیل می‌نماید. امکانات بی‌نظیری که در سایت‌تان تعبیه می‌کنید؛ به شما این امکان را می دهد که با کمترین کارمندان و حتی به تنهایی از اینترنت درآمد کسب نمایید. مزایای داشتن وب‌سایت به حدی است که شما نمی‌توانید به این راحتی از آن صرف‌نظر کنید. شما اگر فرد توانمندی در اداره و مدیریت فرآیندهای وب‌سایت باشید؛ طبیعتاً تمامی عملیات‌های فروش، حسابداری و ارسال سفارش را به طور خودکار می‌توانید مدیریت نمایید.

شما با کسب اجازه از خود افراد می‌توانید بر روی آن‌ها بدون محدودیت زمانی بازاریابی کنید. یعنی محصول و خدمات خودتان را با بازاریابی اجازه‌ای همیشه به مشتریان بالقوه و بالفعل کسب و کارتان می‌توانید معرفی نمایید.  شما با داشتن سایت هر زمانی که دوست داشتید، می‌توانید برای افزایش تعامل با کسب و کارتان با آن‌ها ارتباط بگیرید. از آن‌ها بخواهید که تولید محتوای شما را بخوانند، ببینند و بشنوند و در مورد آن‌ها نظرات خودشان را به شما ارایه دهند. یا محصول و خدمات جدید خودتان را به آن‌ها معرفی نمایید. نکته‌ قوت هر وب‌سایتی بانک اطلاعاتی مشتریان آن سایت است که ارزش برند شما و حتی فروش شما را تعیین می‌کنند. این لیست در حکم دارایی دیجیتالی ارزشمندی است که می‌تواند در کمتر از یک روز برای شما چندین ده میلیون فروش و سود ایجاد نماید.  چنین قابلیتی فقط با داشتن سایت ممکن می‌شود. اغلب ما به خاطر دید سنتی و محدودی که به توانایی خلق پول یک کسب و کار داریم. خیلی دیر این موضوع را می‌پذیریم؛ در حالی که اگر با خدمت صادقانه به علاقمندسازی مخاطب بپردازیم؛ مسلما به دریایی از ثروت دسترسی خواهیم داشت که غیرقابل باور است.

برندینگ یکی از موضوعاتی که حتی در کسب و کارهای سنتی باید به آن توجه نمود. دلیلش هم به این برمی‌گردد که شما در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید؛ مسلما رقیب‌های بزرگ و کوچک زیادی وجود دارند. بنابراین شما تنها اگر به محصول خودتان فقط به کیفیتش توجه نمایید. یعنی بازی رقابت در افزایش سهم بازار را به رقبا خواهید بخشید.  بنابراین لزوما توجه به داشتن وب‌سایت از اهمیت خاصی برای برندینگ برخوردار است. در حال حاضر علاوه بر داشتن محصول با کیفیت حتما خوشنامی و برندسازی را باید مدنظر قرار دهید. پس پایه اول برندینگ آنلاین فقط و فقط با داشتن سایت ممکن می‌شود.  اکثر برندهای موفق داخلی و خارجی همه مدیون داشتن وب‌سات قدرتمند هستند. معتقدم که بدون داشتن سایت اصلا این ایده غیرممکن است. شما با ساخت برندتان در وب‌سایت با ارایه خدمات و محصولات شروع می‌شوند. تا اینکه آرام آرام نام تجاری شما را در هنگام نیاز مجدد به چه صورتی به خاطر می‌آورند. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *