اولین قدم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تعیین استراتژی محتوای آن است! اهداف خود را برای تولید محتوای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مشخص و تدوین کنید تا مشخص شود چه هدفی را دنبال می کنید.آیا شما صرفا می‌خواهید محصولات و خدمات خود را معرفی کنید یا می‌خواهید میزان درگیری مخاطبانتان (نرخ انگیجمت) افزایش دهید، اینکه کدام شبکه‌ی اجتماعی برای پیشبرد اهداف شرکت یا بیزینس شما کارامدتر است، همه‌ این مواد می‌تواند در تعیین اهداف محتوای شبکه‌های اجتماعی به ترتیب اولویت مشخص شود.  پرسونای مخاطبان خود را مشخص کنید و تعیین کنید چه افرادی از جامعه را می‌توانند جز مخاطبان یا مشتریان شما باشند. برای پرسونای مخاطبانتان چندین دسته بندی انتخاب کنید و آنها را در آن مشخص کنید .مثلا اینکه جوان هستند یا میانسال، خانم هستن یا آقا، میزان هیجانات، تحصیلات، میزان درامد و … می‌تواند دسته بندی‌های مجزا نوشته شود.  پرسونای مخاطب باعث می‌شود شما برای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی رویکرد متفاوتی داشته باشید، مثلا برای شبکه‌ی اجتماعی لینکدین که اکثرا افراد متخصص و حرفه‌ای در آنجا هستن، محتوای رسمی تر و در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام که به علت سهولت در استفاده از آن همه نوع قشری از جامعه در آن فعال هستند محتوای عامه پسند و محاوره‌ای و به قول معروف خودمانی‌تری انتخاب کنید.

توییتر هم افرادی در آن فعال هستند که نگاهی نسبتا انتقادی به شرایط جامعه دارند برای همین باید محتوای مناسب برای آن انتخاب کنید.  البته تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است اما در ایران با توجه به سهولت در استفاده شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، توییتر، لینکدین و با رتبه پایین‌تری فیسبوک می‌باشد که در بین پیام رسان تلگرام هم نقش بسیار مهمی را در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ایران ایفا می‌کند. با این حال بیشتر در ایران از اینستاگرام برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود تعداد بالای مخاطبین، فعال بودن آنها، حضور بیشتر اینفلوئنسرها و در دسترس بودن آن باعث شده بیشتر شرکت‌ها و بیزینس‌ها از آن به عنوان یکی از کانال‌های موثر در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند. پس از پی بردن به اینکه قطعاً به روش SMM نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع، باید به سه عامل وب‌سایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید.

بدیهی است که SMM از طریق هدایت کاربران به وب‌سایت، باعث بالارفتن ترافیک وب‌سایت می‌شود و این وب‌سایت باید آمادگی پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و درواقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، راه ارتباطی در وب‌سایت قرار داشته باشد، مشتریان به‌راحتی خرید کنند، قیمت‌ها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. درصورتی‌که چنین امکاناتی در وب‌سایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM، وب‌سایت خود را به‌گونه‌ای که برای خدمت‌رسانی به مشتریان مناسب باشد، دوباره طراحی کنید. پیش از اجرای SMM یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، باید میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ترک ناگهانی آن‌ها کاری غیرحرفه‌ای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با شبکه‌های شما درگیر می‌شوند و نمی‌توان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سؤالی که پیش می‌آید این است که چقدر هزینه کنید تا SMM بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسب‌وکاری متفاوت است، اما به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود که ۲۵ درصد از کل هزینه‌ای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفته‌اید را برای SMM خرج کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، امروزه یکی از انواع بازاریابی دهان به دهان است که باعث می شود افراد به صورت آنلاین به شبکه شما متصل شده و درباره شرکت شما و محصولات و خدماتی که عرضه میکنید مطالعه کنند.  شبکه های اجتماعی با فیس بوک شروع شد. به هر حال فقط داشتن یک پیج در فیس بوک کافی نیست و در حقیقت برای تقویت تعامل در فیس بوک، بازاریابی محتوا لازم است. اگر کسب و کار شما دارای یک استراتژی بازاریابی محتوا نباشد، ولی بخواهد در فیس بوک حضور قوی داشته باشد، موفق نخواهد شد و باید به فکر ایجاد بازاریابی محتوا برای فیس بوک باشد.  شبکه های اجتماعی باید برای استفاده در موبایل بهینه شوند. احتمالا شنیده اید که وب سایت ها باید موبایل‌پسند باشد. مدیران شبکه های اجتماعی باید مطمئن شوند که قالب و فرمت تبلیغات خود برای موبایل بهینه شده است. هر تصویری که در شبکه اجتماعی استفاده می شود باید در موبایل به درستی قابل رویت باشد.  درست است که دنیای فضای مجازی است ولی شما باید تجارب کاربران را در نظر بگیرید. گوگل و فیس بوک به منظور ارتقای کسب و کار، سیستم عامل خود را تغییر داده اند تا بر کاربر پسندی تمرکز بیشتری کنند. پست های شبکه های اجتماعی شما باید بیشتر مورد توجه باشد، ارزش بیشتری برای مخاطبان خود داشته باشند، و تعامل بیشتری با کاربرداشته باشد.

با توجه به گسترش فضای شبکه های اجتماعی و استفاده روزافزون از پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی، مانند لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و …، شاید بارها اصطلاح بازاریابی شبکه های اجتماعی به گوشتان خورده باشد که ما در این مقاله این عبارت را کامل تر برایتان توضیح دادیم. بازاریابی شبکه های اجتماعی، یک مدل از بازاریابی اینترنتی است که در آن از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای بازاریابی در فضای وب استفاده می شود، هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی تولید محتوایی است که کاربر آن را در رسانه های اجتماعی به منظور کمک برای شناساندن برند کسب و کار شما، منتشر می کند.از بزرگترین مزیت های این نوع بازاریابی می توان به این اشاره کرد که در این نوع بازاریابی، کسب و کارها در زمان بسیار کوتاهی می توانند به مشتریان جدیدی دست پیدا کنند. یکی از اصلی ترین قسمت های بازاریابی شبکه های اجتماعی، بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی(SMO) است. مانند بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، بهینه سازی شبکه های اجتماعی یک استراتژی برای هدایت کردن کاربران جدید به سمت وب سایت‌ها است. در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *