شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های بی‌نظیری در اختیار کسب‌و‌کار‌ها قرار می‌دهند، اما از سوی دیگر می‌توانند برایشان سردرگمی نیز به همراه داشته باشند. برای آنکه طرح شبکه‌های اجتماعی خود را از آب و گل بیرون بیاورید، لازم است اول از همه با اهداف کسب‌و‌کاری‌تان شروع کنید. اگر آماده‌اید ببینید از شبکه‌های اجتماعی چه می‌خواهید، ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

از حضور در شبکه‌‌های اجتماعی چه می‌خواهیم؟

همان‌گونه که در مطلب قبلی گفتیم، شبکه‌های اجتماعی متعددی در فضای مجازی وجود دارند و راه‌های بسیاری برای استفاده از آنها هست. اما پیش از آنکه در آنها ثبت نام کنید و مرتب پست بگذارید، با یک سوال ساده‌تر شروع کنید: هدفتان از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ با حضور روی آنها می‌خواهید به چه هدفی دست پیدا کنید؟شاید به دنبال راه سریع‌تری برای پاسخگویی به سوالات مشتریان هستید. شاید شبکه‌های اجتماعی راهی برای در تماس ماندن با مشتریان فعلی و تشویق آنها به خرید بیشتر و مرتب‌تر باشد. یا شاید با پیدا کردن افراد جدیدی که بتوانند به مشتریان تازه‌ی شما بدل شوند، به دنبال گسترش کسب‌و‌کار خود هستید.

همه‌ی اینها و مثال‌های متعدد دیگر، نمونه‌های خوبی هستند از اهدافی که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحقق‌شان به شما کمک کنند.

باز‌می‌گردیم به همان مثال فروشگاه لباس‌های کلاسیک. اجازه دهید از این مثال برای بهتر باز شدن موضوع کمک بگیریم. فرض کنیم فروشگاه خود را راه‌اندازی کرده‌اید. هدفتان این است که مشتریان بیشتری را به فروشگاه خود بکشانید اما برای این کار، باید اصطلاحاً کمی «سر‌و‌صدا» کنید و خود را در معرض دید هر تعداد بازدیدکننده که می‌توانید قرار دهید. به این ترتیب اولین هدف شما این خواهد بود: آگاهی‌رسانی بیشتر در مورد کسب‌و‌کارتان.

داشتن این هدف به طرح‌ریزی حرکت بعدی‌تان روی شبکه‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.

برای شروع چه بگوییم؟

برای شروع، نیاز دارید چیز جذابی برای گفتن داشته باشید و باید مخاطب آن را نیز پیدا کنید. شما باید سعی کنید کسانی را پیدا کنید که قبلاً چیزی در مورد شما نشنیده‌اند، به همین دلیل باید به این فکر کنید که چه موضوعی برایشان جذابیت خواهد داشت یا احتمال واکنش نشان دادنشان به آن بیشتر خواهد بود. شاید عرضه‌ی یک سری کلاه جدید یا یک حراج بزرگ به مناسبت افتتاحیه بتواند چنین کارکردی داشته باشد.

به چه کسی بگوییم؟

وقتی فهمیدید چه چیزی می‌خواهید بگویید، وقت آن فرا می‌رسد که ببینید چگونه می توانید مخاطب آن را پیدا کنید.

از آنجایی که به دنبال گسترش شبکه‌ی مخاطبان خود هستید، شاید بهتر باشد با شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر شروع کنید. فرض کنیم تصمیم می‌گیرید از فیسبوک و توییتر آغاز کنید. وقتی ثبت نام خود را انجام دادید و پروفایل‌تان را آماده کردید، می‌توانید به سراغ مشتریان وفادار و یا حتی دوستان و خانواده‌ی خود بروید و از آنها بخواهید با شما ارتباط بگیرند.

به محض آنکه محتوای خود را با آنها به اشتراک بگذارید و آنها نیز این محتوا را با شبکه‌ی خودشان به اشتراک بگذارند، ارتباطاتتان گسترش خواهد یافت و کم‌کم به اهداف کسب‌و‌کاری‌تان نزدیک خواهید شد.به یاد داشته باشید یک شبکه‌ی اجتماعی خیابانی یک‌طرفه نیست. شما نیز باید در گفتگو‌ها مشارکت داشته باشید و با شبکه‌ی جدید و دوستان و دنبال کنندگان‌تان تعامل کنید.

با به شتراک‌گذاری مجدد بعضی از محتوا‌های مخاطبان خود، با آنها وارد تعامل شوید. یا شاید بد نباشد با کامنت گذاشتن زیر پست‌های دیگران در خصوص روند‌های جاری حوزه‌ی مد و فشن، آغازگر گفتگویی جذاب باشید.

چگونه با مخاطبان گوناگون خود روی شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم؟

آخرین چیزی که باید برایش طرح‌ریزی کنید این است که چگونه می‌خواهید با مخاطبان گوناگون خود روی شبکه‌های اجتماعی مختلفی که با آنها سر‌و‌کار دارید صحبت کنید.بخشی از پاسخ این سوال به کارکرد خود این شبکه‌های اجتماعی بستگی دارد. اما لحنی که می‌خواهید به کار بگیرید و نوع تعاملاتی که می‌خواهید با مخاطبان خود داشته باشید، ارزش فکر کردن و برنامه‌ریزی را دارد.

برای مثال لحن حرفه‌ای و مناسب برای یک منبع معتبر، می‌تواند برای هدف قرار دادن مخاطب رسمی و حرفه‌ای یا کاربران یک شبکه‌ی اجتماعی خاص مثل لینکدین نتیجه‌بخش واقع شود.

یا مثلاً لحن دوستانه و خودمانی احتمالاً برای شبکه‌های غیر‌رسمی‌تر یا شخصی‌تری که شما را در برابر مخاطب عام‌تری قرار می‌دهد نتیجه‌ی بهتری در بر خواهد داشت.

جمع‌بندی

یک بار دیگر لازم به تذکر است که اهداف کسب‌و‌کاری‌تان را فراموش نکنید. اگر به دنبال جذب افراد بیشتری به کسب‌و‌کار آنلاین خود هستید، اطمینان حاصل کنید لحن شما نیز جذاب و ترغیب‌کننده است. یا اگر سعی دارید مشتریان فعلی خود را بیشتر با کسب‌و‌کارتان درگیر کنید مطمئن شوید قدردانی‌تان از وفاداری آنان، در لحنتان کاملاً قابل تشخیص است.

دنیای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گسترده و پیچیده باشد، اما شروع حضور در این دنیا با اهداف مشخص و شفاف به شما کمک خواهد کرد شبکه‌های مناسب برای حضور خود، نحوه‌ی استفاده از آنها و در نهایت کمکی که می‌توانند به تحقق اهداف کسب‌و‌کاری‌تان بکنند را شناسایی کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *