در مطالب قبل با عملکرد موتور های جستجو آشنا شدیم و نگاهی داشتیم به این موضوع که صفحات وب از دید موتور‌های جستجو چگونه دیده می‌شوند . در این مطلب به تعریف نتایج خالص (یا غیر تبلیغاتی) سرچ خواهیم پرداخت. به بهینه‌سازی سایت برای موتور‌های جستجو نیز نگاهی خواهیم انداخت و یاد خواهیم گرفت محتوای خوب یک وبسایت چگونه بر نتایج خالص جستجو تاثیر می‌گذارد.

به مثال کافی‌شاپ بازمی‌گردیم. تصور کنید به تازگی شروع به عرضه‌ی نوعی ماکارون فرانسوی اصیل کرده‌اید که طرز تهیه‌ی آن بسیار قدیمی است.

این را می‌دانید که باید افراد دیگری نیز در شهر شما باشند که این شیرینی جهانی را دوست دارند. ممکن است کسی همین حالا به دنبال آن در حال جستجو باشد. با این حساب، چگونه می‌خواهید به آنها کمک کنید شما را پیدا کنند؟

وقتی کسی با استفاده از موتو جستجو به دنبال چیزی می‌گردد، صفحه‌ی نتایجی که پیش روی او قرار می‌گیرد حاوی فهرستی است از نتایج خالص یا غیر تبلیغاتی. نتایج خالص جستجو معمولاً وسط صفحه به نمایش درمی‌آیند و نتایجی هستند که به عقیده‌ی موتور جستجو بیشترین همخوانی را با موضوع سرچ، یا همان کلماتی که کاربر در جویشگر وارد کرده، دارند.

صفحات ، حاوی نتایج تبلیغاتی نیز هستند اما از نتایج خالص جدا هستند و به عنوان تبلیغات مشخص شده‌اند. نتایج خالص و غیرارگانیک یا تبلیغاتی روی یک صفحه به نمایش درمی‌آیند، اما یک تفاوت بزرگ میان آنها وجود دارد: به نمایش درآمدن میان نتایج خالص هیچ هزینه‌ای ندارد.

هیچ وبسایتی برای ظاهر شدن در میان نتایج خالص جستجو پولی پرداخت نمی‌کند؛ چون اساساً چنین امکانی وجود ندارد. با این تفاسیر، چگونه می‌توانید شانس به نمایش درآمدن وبسایت خود در میان نتایج ارگانیک را افزایش دهید؟ این کاملاً به کیفیت وبسایت شما بستگی دارد.

کیفیت؛ کلید ظاهر شدن در میان نتایج خالص جستجو

هدف اصلی موتور جستجو این است که به افراد کمک کند چیزی که به دنبالش هستند را بیابند. اگر بتوانید به موتور جستجو کمک کنید به این نتیجه برسد که وبسایت شما همان چیزی است که مردم برایش به جستجو می‌پردازند، اوضاعتان خوب خواهد بود.

بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو (سئو) چیست؟

به تغییرات مثبتی که کمک می‌کنند وبسایت‌ها در نتایج خالص جستجو به نمایش دربیایند، بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو (Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی سئو) گفته می‌شود. سئو شامل مواردی است که در پیدا کردن و درک وبسایت شما به موتور‌های جستجو کمک می‌کنند.

اما جویشگر‌ها به دنبال چه هستند؟ محتوای خوب و مرتبط. به این فکر کنید که مشتریان بالقوه‌ی کافی‌شاپ شما دقیقاً چه چیزی جستجو می‌کنند.

اگر به دنبال ماکارون باشند، احتمالاً همین کلمه را سرچ می‌کنند. اما این جستجوی نسبتاً وسیعی را شامل می‌شود و حتی می‌تواند طرز تهیه، عکس یا تاریخچه‌ی آن را نیز شامل شود.

با درک این مطلب، شاید تمرکز روی حضور در نتایج جستجو به دنبال «ماکارون خانگی در تهران» مفیدتر باشد. بنابراین تمرکز شما باید روی تولید و مدیریت محتوای مرتبط و اصیلی قرار بگیرد که بر جنبه‌های «چگونه» و «کجا»ی محصول شما تاکید دارند؛ یعنی اینکه تمام ماکارون‌های شما از صفر تا صد تولید خودتان هستند و می‌توان در موقعیت فیزیکی فروشگاه یا در مراکز عرضه‌ی مشخصی آنها را پیدا کرد.

این کار می‌تواند به حضور وبسایت شما در بین نتایج جستجو برای «تولیدی ماکارون» یا موارد مشابه نظیر «بهترین ماکارون تهران» یا «ماکارون آماده» کمک کند.

جمع‌بندی

این چکیده‌ای بود از آنچه به عنوان نتایج خالص سرچ می‌شناسیم. بالا آمدن در نتایج خالص راه بسیار مناسبی برای کمک به مشتریان در پیدا کردن شماست که هیچ هزینه‌ای نیز در بر ندارد.

تمام کاری که باید بکنید این است که اطمینان حاصل کنید محتوای شما به کسانی که روی موتور‌های جستجو سرچ می کنند ارتباط دارد؛ در این صورت روی آن کلیک می‌کنند و مدتی باقی می مانند. در ادامه‌ی این مبحث به این موضوع مفصل خواهیم پرداخت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *