در این مطلب قصد داریم به شما نشان دهیم چگونه می‌توانید میزان دیده شدن وب‌سایت خود را در میان نتایج جستجو در وب را با افزایش لینک به سایت، جلب رضایت مشتریان با محتوای با کیفیت، و تبلیغ سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی بهبود ببخشید.

نتایج طرح سئوی سایت شما یا بهینه‌سازی سایت آن برای موتور‌های جستجو، هم تحت تاثیر کار‌هایی قرار می‌گیرند که روی سایت خود انجام می‌دهید و هم اتفاقاتی که خارج از آن رخ می‌دهند. مورد دوم شامل مواردی می‌شود که سایت‌های دیگر در مورد شما می‌گویند. دو نمونه از بهترین فرصت‌های شما برای کنترل این موضوع «بک‌لینک» (Backlinks) و شبکه‌های اجتماعی هستند.

بک‌لینک

اجازه دهید با بک‌لینک‌ها شروع کنیم. برای درک بهتر موضوع لینک را به مثابه رای نگاه کنید؛ هرچه لینک‌های بیشتری به سایت خود داشته باشید به معنای آن است که افراد مختلف و متعددی روی وب اعتقاد دارند وبسایت شما محتوای خوبی دارد. به عبارت دیگر، لینک به سایت شما به منزله‌ی رای اعتماد به آن است.

این لینک‌ها از دید موتور‌ جستجو می تواند اینطور تعبیر شود که شما سایت با کیفیتی دارید و احتمالاً برای نشان داده شدن به جستجو کنندگان گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شوید.

پس تا اینجای کار به این نتیجه رسیدیم که لینک دادن سایت‌های دیگر به شما از اهمیت برخوردار است؛ اما چطور می شود چنین لینک‌هایی گرفت؟ پاسخ این سوال در کیفیت نهفته است؛ نه کمیت.

در گذشته، کسانی که وب‌سایتی خلق می‌کردند تمرکز خود را به گرفتن تعداد زیادی لینک معطوف می‌داشتند تا موقعیت‌شان در نتایج جویشگر‌ها بهبود پیدا کند. در برخی موارد، این لینک‌ها هیچ ارتباطی با محصول و خدماتی که به آنها منتهی می شدند نداشتند و یا از وبسایت‌های بی‌کیفیتی نشات می‌گرفتند. مقصود از بی‌کیفیت در اینجا وبسایت‌هایی است که از حداقل ممکن محتوا تنها برای لینک دادن به سایت‌های دیگر بهره می‌گیرند.

چیزی نگذشت که موتور‌های جستجو متوجه این موضوع شدند و به سایت‌هایی که سعی داشتند نتایج جستجو را از این طریق دستکاری کنند کمتر بها دادند. نتیجه‌ی این کار آن بود که رتبه‌ی آنها در نتایج جستجو‌ها با افت شدید مواجه شد.

اما این چه معنایی برای شما دارد؟ لینک هایی که به سایت شما داده می‌شوند مهم‌اند، اما تا وقتی لینک‌ها معتبر و از سوی وبسایت‌های قابل قبولی باشند. حال این سوال پیش می‌آید که چطور می توان لینک‌های خوب بیشتری گرفت؟

بهترین راه در این است که برای وبسایت خود محتوای با کیفیت بالا تولید کنید. به این ترتیب سایت‌های دیگر ترغیب می‌شوند به وبسایت شما لینک بدهند چرا که فکر می‌کنند محتوای شما برای مخاطبشان جذاب خواهد بود.

کار دیگری که می‌توان کرد نیز این است که دیگران را تشویق کنید در مورد شما بنویسند و به وبسایت شما لینک بدهند. در صنعت سئو به این کار بازاریابی محتوایی گفته می‌شود.

اما به چه محتوایی می‌توان گفت محتوای خوب؟ اگر مزرعه‌ی کوچکی داشته باشید که به فروش میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌پردازد، محتوای خوب برای شما می‌تواند فهرستی از ۱۰ میوه ی برتر تابستانی یا ۵ غذای برتری باشد که با بروکلی می‌توان درست کرد.

برای تولید محتوای خوب، باید درک کنید مشتریان بالقوه‌ی شما چه کسانی هستند، به دنبال چه هستند و شما چگونه می‌توانید آن را در اختیارشان قرار دهید. در ادامه نگاه کوتاهی خواهیم داشت بر شیوه‌های دیگری که می‌توانید با استفاده از آنها اوضاع وبسایت خود را از بیرون و روی شبکه‌های اجتماعی بهبود ببخشید.

شبکه‌های اجتماعی

موتور‌های جستجو هر صفحه‌ای که بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند را کاوش می‌کنند؛ این شامل وبسایت شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود. اما معمولاً اهمیت خاصی برای میزان محبوبیت شما روی یک شبکه‌های اجتماعی قائل نمی‌شوند. به عبارت دیگر، «لایک» یا «فالوئر»‌های بیشتر، نزد موتور‌های جستجو اعتباری برایتان به ارمغان نخواهد آورد.

با این حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی هنوز راه خوبی برای دسترسی به مخاطبان بیشتر محسوب می شود. شبکه‌های اجتماعی می توانند وبسایت – و در نتیجه کسب‌و‌کارتان- را معرفی و کمک کنند مردم محتوای شما را پیدا کرده و با آن تعامل برقرار کنند.

اگر دوست دارید در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کارتان بیشتر بدانید، در آینده یک درس کامل را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.

 

جمع‌بندی

به عنوان جمع بندی، بخشی از بهینه‌سازی سایت شما برای موتور‌های جستجو خارج از خود سایت انجام می شود. بهینه‌سازی خارج از سایت راه بسیار ارزشمندی برای ارتقای بالقوه‌ی رتبه‌بندی وبسایت شما در میان نتایج موتور‌های جستجو محسوب می‌شود.

بهترین راه برای تقویت بهینه‌سازی خارج از سایت نیز تولید محتوای با اصالت و با کیفیتی است که وبسایت شما را به عنوان منبعی معتبر جا بیاندازد، و مخاطبانی را به خود جذب کند که در قدم بعدی آن را روی شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *