احتمالا شما هم اگر به دنبال خرید کارت گرافیک بوده باشید  و سراغ برندهایی که از چیپ‌های انویدیا استفاده کرده‌اند رفته‌اید، در مشخصات این کارت‌ها به عددی روبروی واژه CUDA برخورد کرده‌اید. CUDA مخفف ترکیب Compute Unified Device Architecture است، تکنولوژی خاصی که انویدیا در کارت‌های گرافیک خود استفاده کرده و به همین دلیل تنها در مشخصات کارت‌هایی که از چیپ‌های این شرکت استفاده کرده‌اند دیده می‌شود.

به وسیله این تکنولوژی، برنامه‌نویسانی که از زبان‌های C،C++ یا امثال آن استفاده می‌کنند، می‌توانند کدها را بدون دخالت اسمبلی، به صورت مستقیم برای پردازش به کارت گرافیک ارسال کنند. چیزی که برای استریم ویدیو، یا هزاران کار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اطلاعاتی در باب هسته‌های CUDA

در این بین سوال اینجاست که در زبان ساده این هسته‌ها چه هستند و به چه کاری می‌آیند. هسته‌های CUDA در زبان ساده همچون هسته‌های پردازنده مرکزی، کارها را به صورت موازی به انجام می‌رسانند. البته وقتی در هسته مرکزی ما صحبت از دو، چهار یا هشت هسته می‌کنیم، در کارت گرافیک‌های انویدیا بحث بر تعداد بسیار بیشتری از هسته‌هاست که کارها به صورت موازی و با سرعتی یکسان در آن‌ها انجام می‌شود.

وقتی کارها به صورت جدا در هسته‌های مختلف انجام می‌شود، بخش‌های مختلف پردازش تقسیم شده و از این رو تاثیر مستقیمی در سرعت اجرا و پردازش خواهد گذاشت. مثلا در پردازش بازی‌های کامپیوتری، کاراکترها، بافت‌های محیطی و اجزای مختلف به صورت جدا در هسته‌ها پردازش می‌شوند تا روند کار بسیار بهتر صورت پذیرد.

اگر بخواهید بدانید که دقیقا چه برنامه‌هایی از این شیوه‌ی پردازش بهترین استفاده را برده‌اند، به لیستی که انویدیا در این لینک قرار داده دقت کنید. برای مثال خواهید دید که تفاوت در پردازش ویدیوها در نرم‌افزارهای ادوبی کاملا مشهود است و شما با سرعت بهتری در انجام کار و دریافت خروجی مواجه هستید. حتی لیستی از بازی‌ها نیز وجود دارد که کاملا بر این پایه، عملکرد بهتری بر روی هسته‌های CUDA خواهند داشت.

البته از طرفی هسته‌های CUDA را می‌توانی چیزی معادل پردازشگرهای Stream در محصولات AMD به حساب آورد. تقریبا عملکرد کلی این دو سیستم بسیار شبیه به هم است اما نباید اشتباه کنید، تعداد هسته‌های مشابه به اندازه قدرت شبیه به هم نیست و حجم پردازش کاملا متفاوت است. مثلا ۳۰۰ هسته CUDA با ۳۰۰ پردازشگر Strea، قدرتی یک سان ندارند.

انتخاب کارت گرافیک مناسب برا اساس هسته‌های CUDA

اینجا بحث بر روی نیاز کاربر و هزینه‌ای است که برای یک کارت گرافیک پرداخت می‌کند. کارت‌های انویدیا از ۴ هسته CUDA شروع می‌شوند تا مثلا در مدل GeForce GTX TITAN Z به ۵۷۶۰ هسته CUDA می‌رسند. در مدل‌های محبوب بازار مثلا ۱۰۵۰ti شما با ۷۶۸ هسته CUDA، در ۱۰۶۰ با ۱۲۸۰ و در ۱۰۷۰ با ۱۹۲۰ هسته CUDA کار خواهید کرد. البته در این مدل‌ها میزان رم در نظر گرفته شده برای پردازش بر اساس هسته‌های یاد شده نیز افزایش می‌یابد تا در نهایت بهترین عملکرد را داشته باشد. البته در موقع خرید این تنها هسته‌های CUDA نیستند که بای مورد توجه قرار بگیرند و جزییات بیشتری است که برای خرید یک کارت گرافیک مناسب باید در نظر بگیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *