در حالیکه این روزها کاربران به صورت معمول به دنبال تهیه لپ‌تاپ‌هایی با حافظه‌هایی SSD به خاطر سرعت بالا وکارایی بیشترشان هستند، به نظر نمی‌آید عمر هارد دیسک‌های مکانیکی –یا همان HDDها- رو به پایان باشد و به این زودی‌ها بازار را ترک کنند. حتی می‌توان گفت به خاطر افزایش چشم‌گیر تولید محتوای دیجیتالی توسط عموم، هارد دیسک‌های یاد شده بیش از پیش نیز اهمیت یافته‌اند.

به گزارش SlashGear در این بین نباید از خاطر برد که تولید هارد دیسک با حجم بیشتری از فضای ذخیره‌سازی داده، همواره محدودیت‌هایی را تجربه کرده است و گذر از این محدودیت‌ها در اکثر مواقع اتفاقی مهم محسوب می‌شود؛ دقیقاً به همین علت است که دستیابی «وسترن دیجیتال» به راه حلی برای تولید یک هارد دیسک ۱۴ ترابایتی خبری حائز اهمیت به حساب می‌آید و عرضه‌ی هارد «Ultrastar Hs14» به بازار تجاری آی‌تی را نمی‌توان اتفاق کوچکی بر شمرد.

هارد دیسک‌ها معمولاً به قطعات فیزیکی و راهکارهای مکانیکی متکی هستند و در عین حال می‌بایست ابعاد معین و استانداردی را نیز رعایت کنند. دقیقاً رعایت همین ابعاد هم دست تولید‌کنندگان را می‌بندد و سبب می‌شود سال‌ها فرآیند توسعه را طی نمایند تا بتوانند محصولی با ظرفیت بیشتر را بسازند.

ExtremeTech هم اشاره کرده است، «اولترا استار اچ اس ۱۴» محدودیت‌هایی که در بالا از آنها سخن گفتیم را با بهره‌گیری از دو تکنولوژی پشت سر گذاشته است. یکی از این تکنولوژی‌ها که به صورت انحصاری در اختیار وسترن دیجیتال قرار دارد، «HGST» نام گرفته و بر مبنای آن فضای داخلی هارد دیسک با هلیوم پر شده و مهر و موم می‌گردد. این امر سبب می‌شود هِد به خاطر کمبود هوا دچار لرزش نشود و پایداری بیشتری داشته باشد. ضمناً در چنین شرایطی، صفحه هارد هم اصطحکاک کمتری را تجربه کرده و با سرعت بیشتری می‌چرخد.

فناوری دیگر که از آن با عنوان SMR یاد می‌گردد، شامل راه‌حلی تازه و متفاوت برای نوشتن اطلاعات روی هارد دیسک می‌شود و همین راه‌حل اکنون منجر شده بدون تغییر اندازه، هارد‌هایی ۱۴ ترابایتی را در اختیار داشته باشیم.

وسترن دیجیتال می‌گوید محصول جدیدش دارای نرخ انتقال داده ۲۳۳ مگابایت بر ثانیه خواهد بود و مصرف انرژی در آن نیز تا ۶۰ درصد نسبت به برخی از نمونه‌های پیشین کاهش یافته است. طبق آزمایش‌های صورت گرفته عمر متوسط Ultrastar HS14 حدود ۲.۵ میلیون ساعت تخمین زده شده و این هارد دیسک با رابط‌های SATA از نوع ۶ گیگابیتی و یا SAS از نوع ۱۲ گیگابیتی به دست خریداران خواهد رسید، هر چند که هنوز در رابطه با قیمت آن حرفی به میان نیامده است.

Join the Conversation

4 Comments

  1. مطلب جالبی بود.
    ولی چیزی ب نام “رابط SATA از نوع ۶ گیگابایتی” نداریم!
    رابط SATA 3.0 پهنای باندش ۶ گیگابیت (بیت نه بایت) هست که میشه معادل ۷۵۰ مگابایت در ثانیه!

  2. مطلب جالبی بود.
    ولی چیزی ب نام “رابط SATA از نوع ۶ گیگابایتی” نداریم!
    رابط SATA 3.0 پهنای باندش ۶ گیگابیت (بیت نه بایت) هست که میشه معادل ۷۵۰ مگابایت در ثانیه!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *