ویندوز ۱۰ اکنون به کنترل «توان پردازشی مصرفی» اپلیکیشن‌ها می‌پردازد؛ کاری که در اصطلاح به آن «Power Throttling» گفته می‌شود و آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت اینکار را حتی در مورد اپلیکیشن‌های دسکتاپ قدیمی و برنامه‌هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند نیز انجام می‌دهد.

ویژگی مورد بحث که در به روز رسانی «پائیزه سازندگان» ویندوز ۱۰ موسوم به «Fall Creators Update» پیاده‌سازی شده است، می‌تواند کارایی باتری لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های تحت این پلتفرم را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. اما اگر نخواهید این قابلیت برای برخی از نرم‌افزاها کار بکند چه باید کرد؟ در پاسخ باید بگوئیم این امکان را دارید تا به ویندوز اطلاع دهید Power Throttling را برای اپلیکیشن‌های معینی انجام ندهد.

CPUهای مدرن می‌توانند حالت‌های مختلفی را از نظر توان پردازشی به خود بگیرند و با رفتن به وضعیت «low-power» پردازش‌ها را کندتر انجام داده و در عین حال انرژی به مراتب کمتری مصرف نمایند. وقتی از اپلیکیشن مرورگر وب خود استفاده می‌کنید، ویندوز معمولاً تمایل دارد از حداکثر توان پردازشی پردازنده‌ی کامپیوتر بهره بگیرد تا به این طریق مرورگر را به سریع‌ترین شکل ممکن اجرا نماید. اما در عین حال هنگامیکه اپلیکیشن‌ها در پس زمینه در حال اجرا هستند، ویندوز ترجیح می‌دهد پردازنده‌ی شما را در حالت low-power مورد استفاده قرار دهد. در چنین وضعیتی نیز کاری که به اپلیکیشن‌ها سپرده‌اید سرانجام خواهد گرفت، اما اینکار قدری کند‌تر و طولانی‌تر به نتیجه می‌رسد؛ در عوض به خاطر کمتر مصرف شدن انرژی توسط CPU، باتری لپ‌تاپ‌ یا تبلت‌تان مدت زمان بیشتری دوام خواهد آورد.

مایکروسافت سعی کرده است در به روز رسانی «پائیزه سازندگان» ویژگی های موجود در سیستم عامل پیشین را بهبود ببخشد که در مقاله ای ویژگی Controlled Folder Acces در ویندوز ۱۰ را برای مقابله با بدافزارها برسی کردیم. سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ برای برنامه‌هایی که در پیش زمینه مشغول کار هستند و برخی از اپ‌های دیگر مانند نرم‌افزار پخش موسیقی و… اولویت قائل شده و اجازه می‌دهد به حداکثر توان پردازشی دسترسی داشته باشند، اما در سایر موارد مقدار قدرت پردازشی که در اختیار دیگر برنامه‌ها قرار می‌گیرد را کاهش می‌دهد.

اکنون اگر فقط برنامه‌هایی در حال اجرا باشند که اولویت پائینی دارند، ویندوز پردازنده را در حالت «low-power» قرار می‌دهد. گفتنی است در نسخه‌های پیشین ویندوز ۱۰ چنین ویژگی وجود نداشت، زیرا سیستم‌عامل فرآیندهای پردازشی که در پس زمینه و پیش زمینه در حال اجرا بودند را به یک چشم می‌دید و با آنها برخوردی یکسان داشت.

البته باید به این نکته هم بپردازیم که احتمال دارد ویندوز در تشخیص اولویت فرآیند پردازشی برخی از نرم‌افزارها دچار خطا شود و گاه به اپلیکیشنی که از نظر شما حائز اهمیت است، توان پردازشی کمتری اختصاص دهد. در چنین حالتی کاربر قادر است به صورت دستی مشکل را رفع کند.

ناگفته نماند Power Throttling برای افزایش کارایی و طول عمر باتری لپ‌تاپ‌ و تبلت‌ ویندوزی طراحی شده؛ بنابراین روی کامپیوترهای دسکتاپ کاربردی ندارد و وقتی لپ‌تاپ یا تبلت کاربر به برق هستند هم ویندوز از اعمال آن صرفنظر می‌کند.

از کجا متوجه شویم کدام فرآیندهای پردازشی تحت تاثیر «Power Throttling» هستند؟

برای اینکار لازم است به سراغ ابزار «تسک منیجر» برویم، به منظور باز کردن ابزار یاد شده به صورت همزمان دکمه‌های Ctrl+Shift+Esc را روی کیبرد خود فشار دهید و سپس روی دکمه‌ی More Details کلیک کنید. بعد زبانه‌ی Details را انتخاب نمایید تا بتوانید فهرستی کامل از فرآیندهای پردازشی که روی سیستم شما در حال اجرا هستند را ببینید.

اکنون روی تیتر ستون‌های تب Details کلیک راست کرده و گزینه‌ی «Select Columns» را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه‌ی مذکور، یک کادر با عنوان Select Columns در مقابل شما باز می‌شود؛ در فهرست موجود در این کادر به سمت پائین اسکرول کرده، گزینه‌ی «Power Throttling» را در آن پیدا نمایید و علامت بزنید. در نهایت دکمه‌ی OK را فشار دهید تا تغییراتی که اعمال کردید اجرا شوند.

حال در تب Details یک ستون جدید با عنوان Power Throttling اضافه شده است و به شما نشان می‌دهد این ویژگی در مورد کدامیک از فرآیندهای پردازشی اپلیکیشن‌ها اعمال شده و در رابطه با کدامیک از آنها اعمال نشده است. ضمناً در صورت تمایل می‌توانید جای این ستون را با کشیدن و رها کردن عوض نمایید.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما به برق وصل باشد، در مقابل همه‌ی فرآیندهای پردازشی در ستون Power Throttling عبارت Disabled را خواهید دید.

اما اگر در یک لپ‌تاپ که از طریق باتری مشغول به کار است، به سراغ Task Manager آمده و به تب Details رجوع کنیم، مشاهده خواهیم کرد در ستون Power Throttling در مقابل فرآیند پردازشی برخی از اپلیکیشن‌ها عبارت «Enabled» (فعال) ذکر شده و در برابر فرآیند تعدادی دیگر نیز عبارت «Disabled» (غیر فعال) آمده است.

برای مثال اگر به تصویر زیر دقت کنید، می‌بینید که Power Throttling برای اپلیکیشن گوگل کروم فعال شده. این اتفاق در هنگامی رخ می‌دهد که ما گوگل کروم را مینیمایز می‌کنیم و این برنامه در پس‌زمینه به کار خود ادامه می‌دهد، در چنین شرایطی چون استفاده‌ی مستقیمی از مرورگر کروم نمی‌شود، ویندوز تصمیم می‌گیرد ویژگی Power Throttling را برای فرآیندهای پردازشی Chrome.exe در حالت Enabled‌ یا همان «فعال»‌- قرار دهد. اکنون اگر کروم را دوباره به پیش‌زمینه بیاورید و مشغول کار با آن شوید، خواهید دید Power Throttling برای فرآیندهای پردازشی مرتبط به نرم‌افزار یاد شده «غیر فعال» -یا «Disabled»- می‌گردد.

چگونه Power Throttling را به صورت کامل غیرفعال کنیم؟

همانطور که قبلاً‌ هم گفتیم، با وصل کردن دستگاه به برق ویژگی Power Throttling به صورت کامل در آن غیر فعال می‌شود. اما اگر نمی‌توانید کامپیوتر خود را به برق متصل نمایید و می‌خواهید این ویژگی را نیز روی آن از کار بیاندازید، باید روی آیکن باتری کلیک کنید و با اسلایدری که در اختیارتان قرار می‌گیرد دامنه‌ی عملکرد Power Throttling را معین نمایید.

چنانچه اسلایدر مورد اشاره را روی گزینه‌های «Battery saver» یا «Better battery» قرار دهید، قابلیت Power Throttling کاملاً فعال خواهد بود، اگر اسلاید روی گزینه‌ی «Better performance» قرار گیرد قابلیت مذکور به صورت خفیف‌تری عمل کرده و فرآیندهای پردازشی محدودتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت گزینه‌ی «Best performance» به صورت کامل آن را از کار می‌اندازد.

البته شکی نیست که انتخاب Best performance سبب خواهد شد لپ‌تاپ شما در هر شرایطی از حداکثر توان پردازشیش بهره بگیرد و لذا مصرف انرژی آن بالاتر رفته و باتریش هم زودتر خالی شود.

چگونه ویژگی Power Throttling را برای برخی از فرآیندهای پردازشی معین غیر فعال کنیم؟

شما قادر هستید به ویندوز اطلاع دهید Power Throttling را برای فرآیندهای پردازشی معینی روی سیستم‌تان غیرفعال نماید. استفاده از این امکان زمانی کاربردی است، که سیستم‌عامل کمپانی مایکروسافت در تشخیص اینکه به کدام برنامه‌ها توان پردازشی کمتری اختصاص دهد دچار خطا شده باشد؛ یا در اصلPower Throttling را برای فرآیندهای پردازشی فعال کرده باشد که برای شما حائز اهمیت محسوب می‌شوند.

به منظور غیرفعال کردن Power Throttling برای یک فرآیند پردازشی معین، لازم است مسیر Settings > System > Battery‌ را طی کرده و سپس گزینه‌ی «Battery Usage by App» را کلیک کنید.

اگر گزینه‌ای که ذکر شد را مشاهده نمی‌کنید، به معنای آن است که کامپیوترتان فاقد باتری بوده و لذا هرگز Power Throttling در آن فعال نمی‌شود.

حال اپلیکیشنی که می‌خواهید Power Throttling را برای آن غیرفعال کنید را انتخاب نمایید. وجود عبارت «Decided by Windows» در زیر یک اپ، یعنی اینکه ویندوز به صورت خودکار تصمیم می‌گیرد Power Throttling را برای آن برنامه فعال بنماید یا خیر.

بعد از انتخاب اپلیکیشن موردنظر، تیک گزینه‌های «Let Windows decide when this app can run in the background» و «Reduce the work app can do when it’s in the background» را بردارید. پس از برداشتن این تیک‌ها عملاً Power Throttling برای برنامه‌ای که انتخاب کرده بودید غیر فعال می‌شود.

 

منبع: HowToGeek

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *