بسته به این که چه زمانی در روز عکاسی می‌کنید یا تصویر شما در چه حالتی گرفته می‌شود، گاها پیش می‌آید تا سایه‌های اضافی درون تصویر، کار شما را خراب می‌کنند. خوشبختانه این روزها هیچ کاری با نرم‌افزارهای ویرایش عکس غیرممکن نیست، مخصوصا فتوشاپ که ابزارهای بسیار زیادی برای این کار در اختیار شما می‌گذارد. امروز ما به شما یاد خواهیم داد که برای پاک  کردن این سایه‌های اضافی چگونه پیش بروید، پس در ادامه همراه ما باشید.

پاک کردن سایه‌های اضافه در عکس با استفاده از فتوشاپ

سایه‌ها بیشتر زمانی درون عکس مشکل ساز می‌شوند که شما در شرایطی با کنتراست بسیار بالا عکاسی کرده‌اید، مخصوصا در حالاتی که آفتاب بیش از حد تند باشد. این مهم هم ربطی به عکاسان حرفه‌ای یا آماتور ندارد و از دوربین‌های بسیار پیشرفته تا گوشی‌های موبایل، همگی در نهایت به این مشکل می‌خورند. با توجه به این که بسیار مشکل است جزییات زیر سایه را بازآوری کنید، بهتر است با استفاده از نورهای بخشی از تصویر مثل آسمان، تصویر را روشن‌تر کنید.

این کار باعث می‌شود شما با سایه‌هایی بسیار نرم‌تر مواجه شوید که خیلی توی ذوق نمی‌زند. برای این کار ابتدا Ctrl + J را در ویندوز و یا Cmd + J را در مک بزنید تا یک لایه‌ی کپی از لایه‌ی اصلی شما درست شود. این کار باعث می‌شود اگر دوست نداشتید بتوانید به راحتی تغییراتی را که دادید پاک کنید بدون این که عکس اصلی شما دچار مشکل شود.

حالا به Image > Adjustment > Shadows/Highlights بروید. عموما حالت پیش فرض به اندازه‌ی کافی خوب است، اما اگر نبود روی Show More Options کلیک کنید تا بتوانید تنظیمات را کمی دست کاری کنید تا به نتیجه‌ی ایده‌آل برسید.

زیر بخش Shadows میزان Amount را کم و زیاد کنید تا با روشنایی مناسب، سایه‌ای نرم داشته باشید که بودن آن لطمه‌ای به عکس شما نزند. Tone باعث می‌شود رنج سایه‌ها کم شود و با استفاده از آن می‌توانید تا حد زیادی سایه را از تصویر حذف کنید. مثال آن این است که در حالت ۱۰ تنها تاریک‌ترین بخش‌های تصویر شما تغییر می‌کند، اما در حالت ۹۰ کم کم مشاهده می‌کنید که سایه‌های اضافی در حال تغییر هستند. در نهایت با زدن OK تغییرات را اعمال کنید.

اگر فتوشاپ نداشتید از این ابزار استفاده کنید

اگر نرم‌افزار گران قیمت و سنگین فتوشاپ در دسترس شما نبود، می‌توانید از  GIMP استفاده کنید که ابزاری رایگان است. وقتی برنامه را اجرا کردید به Colors > Shadows-Highlights رفته و از Shadows تغییراتی که گفتیم را اعمال نمایید.

حذف سایه‌های تیره روی صورت با استفاده از فتوشاپ

همانطور ک در عکس نمونه‌ی ما می‌بینید، کلاه باعث شده تا سایه‌ای سنگین روی چهره‌ بیفتد که مگر در مواقعی خاص، به هیچ وجه نباید چنین امری صورت گیرد. اگر زمان عکاسی می‌خواهید این اتفاق نیفتد، باید از عکاسی در ساعات ظهر خود داری کنید یا از فلش برای کم کردن این سایه‌های استفاده کنید، اما در نهایت اگر دیدید در تصویر سایه‌ای به این شکل دارید، از روند پایین پیش بروید تا بتوانید میزان آن را به شکلی کاهش دهید که دیگر مشکلی برایتان ایجاد نکند.

برای انجام این کار ما با ابزار ماسک بخشی که می‌خواهیم سایه در آن تغییر کند را مشخص می‌کنیم. ابتدا عکس را درون فتوشاپ اجرا کنید و از پنل Adjustments روی Levels کلیک کنید. با این کار یک لایه به صورت ماسک بالای لایه تصویر شما درست می‌شود.

حالا باید نشان گر گراف وسط پنل را به اندازه‌ای در نظر بگیرید که سایه‌ها به میزان دلخواه شما تبدیل شوند، اگر دیدید بقیه تصویر خیلی روشن شد نگران نباشید، در ادامه آن را حل خواهیم کرد و این موضوع موقت است.

حالا که به اندازه دلخواه رسیدید و روی لایه‌ی Levels هستید، روی آیکون ماسک کلیک کنید. همان آیکونی که زیر لایه‌ها به شکل یک مستطیل است که در آن دایره‌ای سیاه رنگ نقش بسته. در حالت ماسک شما روی کلید Ctrl + I در ویندوز یا Cmd + I در مک کلیک کنید. این کار برای تغییر شکل استفاده از ماسک انجام می‌شود تا مجبور نباشید تمام تصویر را نقاشی کنید.

حالا براش را انتخاب کرده و در پنل براش Hardness را روی ۵ تا ۱۰ بگذارید. بهتر است ابتدا روی Opacity 30 تا ۵۰ کار کنید و اگر نیاز شد این میزان را بیشتر کنید.

حالا بخش‌هایی از تصویر که می‌خواهید را رنگ کنید و می‌بینید که کم کم لایه‌ی لول از زیر تصویر شما بیرون می‌آید و شما تصویر اولیه خود را خواهید داشت با این تفاوت که دیگر سایه‌های سنگین و تیره نیستند. در نظر داشته باشید که اگر جایی را اشتباها رنگ کردید، رنگ براش خود را از سیاه به سفید تغییر دهید، به این ترتیب جاهایی که اشتباها رنگ کردید را رنگ کنید تا به حالت اول برگردد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *