همیشه باید انتظار این را داشته باشید که لپ‌تاپ شما را دزد ببرد یا این که به هر نحوی هارد دستگاهتان خراب شود و تمام اطلاعات با ارزشتان از دست برود. اتفاقات همیشه می‌افتند اما مهم این است که ما آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم. در این مورد خاص گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات بدیهی‌ترین راه ممکن برای از دست رفتن همیشگی اطلاعاتمان است.به‌هرحال به طور کلی دو شکل پشتیبان‌گیری وجود دارد:

 پشتیبان‌گیری محلی و پشتیبان‌گیری در فضای ابری

 

اگر یک هارد اکسترنال داشته باشید، آن‌وقت مهم نیست از Mac استفاده می‌کنید یا PC، برای هر دو این سیستم‌ها نرم‌افزارهای خوبی برای انجام این پروسه وجود دارد. اما قبل از هر خریدی حتما به نظرات کاربران نسبت به هاردها دقت کنید. فروشگاه‌های اینترنتی محل مناسبی برای دیدن مشخصات و کسب اطلاعات مناسب برای تهیه هارد است، پس در اولین قدم انتخابی درست انجام دهید.

MAC OS X: TIME MACHINE

کسانی که از Mac استفاده می‌کنند می‌توانند از ابزار بسیار خوبی به نام Time Machine برای انجام عملیات پشتیبان‌گیری استفاده کند.

مراحل انجام کار هم بسیار ساده‌ است. هارد خود را به دستگاه متصل کنید و برنامه را اجرا نمایید و به بخش تنظیمات رفته و گزینه Backup را فعال کنید. از اینجا به بعد بیشتر مراحل را (اگر نخواهید تنظیمات دستی انجام دهید) خود برنامه برایتان انجام خواهد داد. تنها کار مهمی که باید انجام دهید این است که در دوره‌های کوتاه مدت هارد را به دستگاه وصل کنید تا نسخه پشتیبان شما به روز باشد.

WINDOWS 10: FILE HISTORY

مایکروسافت خود نرم‌افزاری برای انجام این عملیات در نظر گرفته که خیلی خوب هم کار می‌کند و روش کارش درست شبیه چیزی است که در تایم ماشین ذکر کردیم. هارد خود را به دستگاه متصل می‌کنید و File History را اجرا می‌کنید.

برای اجرای این برنامه هم کافیست تا در منوی استارت ویندوز عنوان آن را جست‌وجو کنید. بعد از اجرا کافی‌است پوشه مورد نظر خود در هارد اکسترنال را انتخاب کنید تا برنامه شروع به انجام عملیات کند.

اما در کنار پشتیبان‌گیری محلی، پشتیبان‌گیری در فضای ابری هم بسیار مهم و مورد توجه است؛ نسخه‌های پشتیبان محلی صد در صد از نظر سرعت، راحتی و در دسترس بودن بهتر هستند اما آن‌ها هم دستگاه‌های فیزیکی هستند که ممکن است برایشان اتفاقات بدی بیفتد به همین خاطر در حال حاضر دنیای دیجیتال به سمت استفاده از حافظه‌های ابری برای ذخیره اطلاعات می‌رود اما برای این کار مشکلاتی بر سر کاربران ایرانی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها سرعت اینترنت است.

به همین خاطر شما می‌توانید دو راه حل در نظر بگیرید: یا اینکه تنها از بخشی اطلاعات خود در این فضاها نسخه پشتیبان بگیرید یا اینکه با صرف هزینه و وقت کافی، تمامی اطلاعات خود را روانه این فضاهای امن کنید.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت و اپل اقدام به فروش این فضاها با بهترین کیفیت ممکن کرده‌اند، پس خیلی انتخاب سخت نیست و به نظر بهتر است بسته به سیستم عامل و امکانات موجود در سرویس‌های مختلف، بین یکی از گزینه‌های Google Drive، Dropbox، OneDrive و iCloud انتخاب کنید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *