اگر یک دستگاه اندرویدی را برای مدتی استفاده کرده باشید، احتمالاً متوجه خواهید شد که با قدری گذر زمان دستگاه شما در انجام برخی امور دچار تاخیر خواهد شد. برای مثال اپ‌ها نسبت به قبل قدری کندتر بارگذاری می‌شوند و یا کمی طول می‌کشد تا هر یک از منوها به نمایش درآیند. متاسفانه باید بگوییم این روند در مورد اکثر دیوایس‌های اندرویدی اتفاقی عادی است.

البته باید این موضوع را هم خاطر نشان کنیم که اتفاق یاد شده صرفاً مختص به سیستم عامل اندروید نیست، مثلاً یک آیپد قدیمی که نسخه جدیدی از سیستم عامل iOS روی آن نصب شده است هم تجربه‌ی کاربری مشابهی را خواهد داشت. در مواجه با چنین شرایطی برای هر یک از پلتفرم‌ها راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد و در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم به بهترین راه‌حل‌ها در رابطه با سیستم‌عامل اندروید بپردازیم.

به روز رسانی‌های سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های سنگین‌تر نیاز به منابع بیشتری دارند

   

مسلماً اپلیکیشن‌هایی که امروز روی گوشی هوشمند اندرویدی خود استفاده می‌کنید، با آنچه یک سال پیش هنگام خریدش روی مارکت‌های گوناگون ارائه شده بود متفاوت هستند. این احتمال هم وجود دارد که به روز رسانی‌های ارائه شده برای سیستم‌عامل اندروید به شکل مناسبی برای تلفن هوشمند‌تان بهینه نشده باشند و همین امر سبب کند شدن مضاعف آن شود. برخی موارد هم اپراتورهای موبایل، اپلیکیشن‌هایی اضافه که معمولاً کاربر به آنها نیاز ندارد را به همراه هر به روز رسانی روی موبایل او نصب می‌کنند و گاه اتفاق می‌افتد که چنین اپ‌هایی در پس زمینه به کارهای مختلف پرداخته و سبب کندی دستگاه می‌شوند.

حتی اگر تا به امروز یک به روز رسانی‌ هم برای موبایل شما ارائه نشده به هر حال اپ‌های آن به روز شده‌اند و حالا ساختار متفاوتی دارند. معمولاً‌ توسعه دهندگان با عرضه و دسترسی به موبایل‌هایی که سخت افزار قوی‌تری دارند، سعی می‌کنند از حداکثر توان سخت افزاری آنها بهره برده و اپ‌هایشان را جذاب‌تر و کاربردی‌تر کنند. ناگفته نماند که این امر در تمامی پلتفرم‌ها و بدون هیچ استثنائی رخ می‌دهد. مثلاً با گذشت سال‌ها وبسایت‌ها همگی سنگین‌تر شده‌اند، اپلیکیشن‌های دسکتاپ به حافظه‌ی رم بیشتری نیاز دارند و بازی‌های رایانه‌ای نیز به منابع سخت‌ افزاری قابل توجه‌تری متکی هستند. هیچکس دیگر از آفیس ۹۷ روی کامپیوتر خودش استفاده نمی‌کند، زیرا نسخه‌ی جدیدتر امکانات بیشتری دارد و کار با آن بسیار راحت‌تر است. اپ‌های اندرویدی نیز از رویه مشابهی پیروی می‌کنند.

راه حل: در رابطه با مسئله‌ای که در بالا مطرح شد راه‌حل قطعی و صد در صدی وجود ندارد. اگر سیستم‌عامل دستگاه شما نسبت به گذشته و پس از به روز رسانی کند شده است، شاید بد نباشد به سراغ رام‌های سفارشی بروید که توسط توسعه دهندگان شخص ثالث برای اسمارت فون‌تان توسعه داده شده‌اند. روی این رام‌ها معمولاً خبری از نرم‌افزارهای اضافی و غیرکاربردی نیست و پوسته‌های سنگینی که سازندگان موبایل به کاربر تحمیل می‌کنند هم کنار گذاشته شده‌اند.

البته نصب رام‌های سفارشی دارای پیچیدگی‌‌های فنی است و شاید همه‌ی کاربران عادی سختی اینکار را به جان نخرند. اگر اپ‌هایتان هم سنگین شده‌اند گاه بد نیست به سراغ نسخه‌هایی سبک‌تر از همان اپ‌ها که با عنوان نسخه‌ی «لایت» شناخته می‌شوند بروید.

فرآیندهای اجرا شده در پس زمینه می‌توانند دستگاه شما را کند نمایند

با گذر زمان احتمالاً مانند هر کاربر دیگری ا‌پ‌های متعددی را روی دستگاه خود نصب می‌کنید، برخی از این اپ‌ها بلافاصله پس از شروع به کار و روشن شدن دیوایس اجرا شده و کار خود را در پس زمینه آغاز می‌کنند. اگر اپ‌های زیادی را نصب کرده‌اید که در پس زمینه مشغول هستند، به یقین بخش اعظمی از توان پردازنده و حافظه‌ی رم موبایل‌تان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

تصاویر پس زمینه‌ی زنده و یا بهره‌گیری از ویجت‌های متعدد نیز می‌تواند بر منابع پردازشی، گرافیکی و حافظه‌ی دستگاه اثر گذار باشد. از همین رو سعی کنید تا جایی که می‌توانید هوم اسکرین موبایل خود را ساده نگه دارید و از قرار دادن ویجت‌های متعدد روی آن خود داری کنید.

راه حل: پیش از هر چیزی بهتر است تصویر پس زمینه‌ی زنده موبایل خود را غیر فعال کنید، ویجت‌های غیر کاربردی را از هوم اسکرین‌تان حذف نمایید و اپ‌هایی که به آنها نیاز ندارید را هم حذف کنید. برای آگاه شدن از اپ‌هایی که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند از این راهنما استفاده نمایید و اگر اپلیکیشنی را در میان آنها دیدید که از آن بهره نمی‌گیرید بهتر است هر چه سریع‌تر این اپ را پاک کنید. ضمناً اگر اپلیکیشن مورد نظر به خاطر اینکه به همراه سیستم‌عامل نصب شده غیر قابل حذف است، می‌توانید آن را غیر فعال نمایید.

حافظه‌ای که فضای آن پر شده جایی برای اجرای درست و روان سیستم‌عامل نمی‌گذارد

حافظه‌های SSD وقتی که پر می‌شوند کند نیز می‌گردند، به همین علت درج داده‌های تازه روی آنها در چنین شرایطی بسیار بیشتر از حد معمول طول می‌کشد. حافظه‌های اسمارت‌فون‌های اندرویدی هم از روندی مشابه پیروی می‌کنند و اگر بیشتر فضای آنها پر باشد اپلیکیشن‌ها و منوهای دستگاه کند شده و دیگر مانند گذشته روان و سریع نخواهند بود. در بخش تنظیمات دستگاه می‌توانید به راحتی وضعیت حافظه‌ی آن را ببینید و مدیریتش کنید.

فایل‌های کش اپلیکیشن‌های گوناگون گاه می‌توانند بخش قابل توجهی از حافظه‌ی یک موبایل را اشغال کنند، لذا پاک کردن این قبیل از فایل‌ها بعضاً روی کار دیوایس به شدت اثر گذار است.

راه حل: اگر حجم قابل توجهی از تصاویر و ویدیو‌ها را با موبایل خود تهیه کرده‌اید بهتر است از آنها پشتیبان گرفته و سپس از روی موبایل خود حذفشان کنید. پاک کردن فایل‌های کش و حتی اپلیکیشن‌های حجیم بدون استفاده را هم از یاد نبرید.

برای پاک کردن فایل‌های کش اپلیکیشن‌هایی که نصب کرده‌اید، به بخش Settings دستگاه رفته، روی گزینه‌ای Storage در این قسمت کلیک کرده کمی به سمت پایین اسکرول نموده سپس گزینه‌ی Cached data را تپ کرده و در کاردی که باز می‌شود دکمه‌ی OK‌ را لمس کنید. (این راه‌حل فقط در اندروید نوقا و نسخه‌های پایین‌تر کاربردی است)

در اندروید اوریو مسائل قدری پیچیده‌تر هستند. گوگل گزینه‌ای که برای مشاهده و حذف فایل‌های کش در بخش Storage وجود داشته را حذف کرده است. خود گزینه‌ی Storage هنوز از طریق قسمت تنظیمات در دسترس قرار دارد ولی وقتی به آن وارد می‌شوید، در می‌یابید که در اینجا همه چیز عوض شده. حال برای حذف فایل‌های کش پس از رجوع به Storage باید به دسته‌بندی‌های مختلف اپلیکیشن‌ها مانند «Music & Audio» یا «Movies & TV» بروید.

در پایان هم توصیه می‌کنیم فقط راه‌حل‌هایی که در بالا آوردیم را مورد استفاده قرار دهید و از اپلیکیشن‌های اصطلاحاً Task Killer اصلاً و ابداً استفاده نکنید. این اپلیکیشن‌ها معمولاً خود در پس زمینه اجرا شده و فرآیندهایی اضافی را به دستگاه تحمیل کرده و آن را کند می‌کنند.

 

منبع: HowToGeek

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *