شاید بتوانید جذاب‌ترین و پراستفاده‌ترین قابلیت اینستاگرام را همین استوری دانست! کاربران زیادی از استوری‌ها استفاده می‌کنند و این روند در حال رشد است؛ بر اساس گزارش‌های اینستاگرام احتمال آن که استوری اینستاگرام جایگزین پست‌ها شود، زیاد است. استوری‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید استوری افراد دیگر که شما را تگ کرده‌اند را بازنشر کنید؛ در واقع شما می‌توانید محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) را در استوری خود منتشر کنید. در استوری می‌توانید صفحات دیگر را تگ کنید، از هشتگ‌ها استفاده کنید و ده‌ها استیکر استوری اینستاگرام را استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر صفحه شما خصوصی نباشد، با استفاده از هشتگ‌ها در استوری می‌توانید استوری خود را در صفحه مربوط به آن هشتگ نمایش دهید. با توجه به این که بیش از ۷۰ درصد کاربران حداقل فعالیت‌های یک کسب‌وکار را دنبال می‌کنند، نباید استفاده از هشتگ را دست کم گرفت. هشتگ می‌تواند یک کانال بسیار عالی برای افزایش فالوور اینستاگرام باشد!

نسبت به تعامل کاربران واکنش نشان دهید!

هر کسب‌وکاری کاربرانی دارد که نسبت به خدمات، محصولات، سرویس‌ها و حتی اطلاعات ارزشمندی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، وفادار است. در واقع این دسته از کاربران تنها دنبال‌کننده شما نیستند، بلکه طرفدار شما هستند! این دسته از کاربران نسبت به پست‌های شما تعامل نشان می‌دهند و در کنار لایک کردن پست‌هایتان، کامنت درج می‌کنند و حتی ممکن است در بخش دایرکت از شما سوالاتی بپرسند. به جای آن که نسبت به کامنت‌های کاربران واکنشی نشان ندهید یا فقط آن‌ها را لایک کنید، پاسخ آن‌ها را بدهید. مثلاً خیلی راحت می‌توانید از آن‌ها بابت وقتی که جهت کامنت گذاشتن صرف می‌کنند، تشکر کنید. این کارها، کاربران را تشویق می‌کند تا با پست‌های بعدی هم تعامل داشته باشند.

یکی از راه‌هایی که برخی صفحات انجام می‌دهند، دنبال کردن سایر کاربران است! این صفحات بیشتر برای معرفی صفحه خود به کاربران این کار را می‌کنند اما اگر صفحه شما یک برند شخصی است، می‌توانید برای قدردانی از کاربران هم آن‌ها را دنبال کنید. معمولاً در برندهای شخصی ارتباط برقرار کردن با کاربران اهمیت زیادی دارد و با دنبال کردن صفحه کاربران دیگر می‌توانید علاوه بر قدردانی از آن‌ها، ارتباط برقرار کنید. در بسیاری از مواقع کاربران می‌توانند بهترین همکار آینده شما باشند و از آن‌ها در بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود استفاده کنید.

با حساب‌های کاربری مشابه تعامل برقرار کنید!

هر کسب‌وکاری رقیبانی دارد که هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند کامنت تبلیغاتی خود را در زیر پست‌هایشان درج کنید! اما صفحات مرتبط با کسب‌وکارها هم وجود دارند که به راحتی می‌توانید تبلیغ صفحه خود را انجام دهید. کافی است در زیر پست‌های چنین صفحاتی کامنتی درج کنید که البته کامنت شما باید کاملاً منطقی و بدون تبلیغات باشد؛ مثلاً می‌توانید سوالی در مورد آن پست بپرسید و پاسخ خود را بگیرید. در این صورت کاربرانی که می‌خواهند برای آن پست کامنت بگذارند، کامنت شما را می‌بینند و وارد صفحه شما می‌شوند! اگر محصولات شما لنزهای دوربین هستند، می‌توانید کامنت‌های خود را زیر پست عکاسان حرفه‌ای قرار دهید تا عکاسان دیگر کامنت شما را ببینند و وارد صفحه شما شوند. مراحل بعدی مربوط به بازاریابی صفحه است که بتوانید به افزایش فالوور اینستاگرام خود و همچنین افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک کنید.

برای جذاب‌تر کردن کامنت که منجر به کلیک کاربران بر روی پروفایل شما شود، می‌توانید از ایموجی‌های جذاب استفاده کنید. معمولاً کاربران ابتدا ایموجی‌ها را می‌بینند و سپس تصمیم می‌گیرند که کامنت شما را بخوانند یا نه! سعی کنید از ایموجی‌هایی استفاده کنید که نظر کاربران را جلب کنید و در آن‌ها احساس مثبت ایجاد کنید.

پست‌های قبلی خود را آنالیز کنید!

هنگام تدوین استراتژی اولیه کسب‌وکارتان احتمالاً از صفحات رقیب استفاده می‌کنید، زیرا هیچ داده‌ای وجود ندارد تا بدانید فالوورهای حساب شما، چه چیزی را بیشتر دوست دارند. اما پس از گذشت مدتی از فعالیت صفحه و تولید محتوای ارزشمند، می‌توانید متوجه شوید که کاربران چه نوع پست‌هایی را بیشتر دوست دارند! معمولاً پست‌هایی که بیشترین لایک و کامنت را گرفته‌اند، در میان کاربران محبوب‌تر هستند. برای تدوین استراتژی‌های جدید، به دنبال آنالیز محتوای صفحه خود باشید! برای موفقیت در استراتژی اینستاگرام، باید بدانید که سلیقه کاربران شما چگونه است و محتوایی تولید کنید که آن‌ها دوست داشته باشند. همچنین میزان بازخورد هشتگ‌ها را ببینید؛ ممکن است هشتگی که فکر می‌کردید محبوب‌تر است، کمتر مورد پسند کاربران باشد. در تولید پست‌های جدید می‌توانید هشتگ‌ها را استفاده کنید که از طریق آن ورودی بیشتر به پست خود داشته‌اید و کاربران بیشتری آن را جستجو می‌کنند. همچنین گاهی برخی ویدیوها بازدید بسیار زیادی می‌گیرند؛ این نشان می‌دهد که کاربران صفحه شما این ویدیو را برای دوستان خود هم ارسال می‌کنند و می‌توان نتیجه گرفت که کاربران زیادی این پست را دوست داشته‌اند. در هنگام تدوین استراتژی جدید، می‌توانید بخشی از تولید محتوای خود را به تولید چنین پست‌هایی اختصاص دهید و از آن بازخورد خوبی دریافت کنید.

در نهایت باید توجه داشته باشید که آنالیز استراتژی قبلی، به موفقیت استراتژی‌های بعدی کمک زیادی می‌کند و ابزار insights اینستاگرام می‌تواند کمک زیادی به شما در زمینه آنالیز محتوا کند.

از کاربران بخواهید دوستان خود را تگ کنند!

یکی از روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، افزایش فالوور اینستاگرام یا سایر شبکه‌ها به کمک فالوورهایتان است! با تولید محتوای ارزشمند و تاثیرگذار می‌توانید از کاربران بخواهید آن را برای دوستان خود هم ارسال کنند. البته همیشه نیازی به گفتن نیست؛ اگر پست شما جذاب باشد، کاربران آن را برای دوستان خود هم می‌فرستند یا در بخش کامنت‌ها آن‌ها را تگ می‌کنند. حتماً شما هم یکی از صفحات سرگرمی و فان را دنبال می‌کنید؛ برخی از پست‌های این صفحات آن‌قدر جذاب و خنده‌دار هستند که باعث می‌شوند آن را برای دوستان خود بفرستید. اما در صفحات مربوط کسب‌وکارها، همیشه نمی‌توان چنین کارهایی انجام داد!

روش‌هایی که در کسب‌وکارتان می‌توانید استفاده کنید، ایجاد چالش‌ است! چالش‌هایی ایجاد کنید که کاربر را ترغیب به تگ کردن دوستان خود در بخش نظرات باشد. ساده‌ترین راه‌کار این است که یک کد تخفیف برای محصولات دیجیتال به کاربران بدهید و اگر محصولات شما فیزیکی است، یک جایزه ارزشمند و ترغیب‌کننده در نظر بگیرید و آن را در کنار اعلام شرایط مسابقه، به کاربر معرفی کنید.

از لایو استفاده کنید!

لایو اینستاگرام یکی از قابلیت‌های بسیار جذاب و کاربردی است. به کمک لایو اینستاگرام می‌توانید در هر جای دنیا به کاربران ویدیوی زنده نشان دهید و با آن‌ها سخن بگویید. مهم‌ترین مزیت لایو نسبت به پست‌ها و استوری‌ها، این است که در بالای پست‌ها و در ابتدای استوری‌ها نمایش داده می‌شود! از آن مهم‌تر، هنگامی که شما لایو می‌گذارید، اینستاگرام به تمام فالوورهای شما می‌گوید که در حال برگزاری لایو هستید! به همین دلیل معمولاً نرخ تعامل کاربران در لایو بیشتر است و می‌توانید به افزایش فالوور اینستاگرام کمک کنید. همچنین شما می‌توانید در لایو اینستاگرام به سوالات کاربران پاسخ دهید یا حتی سوالاتی که کاربران در استیکر Question استوری پرسیده‌اند را به کاربر نمایش داده و به سوالات کاربران پاسخ دهید. یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب لایو اینستاگرام، قابلیت برگزاری لایو دونفره اینستاگرام است که می‌توانید با کاربران یا همکاران خود به گفتگوهای جذاب بپردازید. بنابراین اگر به دنبال افزایش رضایت کاربران از عملکرد صفحه خود که منجر به افزایش فالوور اینستاگرام شما می‌شود هستید، از لایو استفاده کنید و در آن محتوای ارزشمند به کاربران عرضه کنید. شما می‌توانید لایو را تا ۲۴ ساعت سیو کنید تا کاربران دیگر هم بتوانند آن را ببینند.

یکی از راه‌های بسیار خوب برای افزایش فالوور اینستاگرام و بالابردن نرخ تعامل، برگزاری مسابقه است. مسابقات اینستاگرامی، کمک بسیار زیادی به رشد سریع صفحه شما در اینستاگرام می‌کنند. احتمالاً در برخی از صفحات دیده‌اید که هر از چندگاهی مسابقه‌ای برگزار می‌کنند و جایزه‌ای نیز برای آن تعیین می‌کنند.  معمولاً مسابقات را به این شکل برگزار می‌کنند که از کاربران می‌خواهند تا چند نفر از دوستان خود را در کامنت‌ها تگ کنند، سپس هر شخصی که اینکار را انجام دهد، در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شود. قطعاً افراد زیادی حاضر می‌شوند تا چندنفر از دوستان یا فالووینگ‌های خود را تگ کنند تا شانس خود را برای قرعه‌کشی امتحان کنند.

معمولاً کپشن‌هایی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و خوانده می‌شوند که جذابیت خاصی داشته باشند. یکی از مواردی که می‌تواند به کپشن‌ها جذابیت دهد و آنها را زیباتر جلوه دهد، استفاده از ایموجی است. ایموجی‌ها هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند که باید بدرستی و در جای خود استفاده شوند. البته استفاده بیش از حد از آنها، شاید باعث شود کپشن شما جذابیت خود را از دست بدهد.  اما بجز کپشن، ایموجی‌ها در استوری نیز کاربرد زیادی دارند و از آنها زیاد استفاده می‌شود. یکی از جاهایی که می‌توان از ایموجی استفاده کرد و به زیباتر شدن کپشن هم بسیار کمک می‌کند، استفاده از آنها در ابتدای پاراگراف است. اگر کپشنی که برای پست خود می‌نویسید طولانی است، بهتر است آنها را به چند بخش تقسیم کنید و در ابتدای هر پاراگراف، یک ایموجی قرار دهید. البته این‌ها می‌تواند طبق سلیقه خودتان انجام شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *