قبل از این که سامسونگ Samsung Galaxy Z Flip به بازار بیاید، موتورولا با گوشی Motorola Razr خود، که در واقع بازسازی یکی از گوشی‌های نمادین این شرکت است، درهای جدیدی در بازار گوشی‌های هوشمند درست کرد. گوشی تاشویی که صفحه نمایش اصلی آن به داخل خم می‌شود و نشان می‌دهد که صفحه‌نمایش‌های خم شدنی، تنها به درد تبدیل گوشی به تبلت نمی‌خورند.

شیشه‌های این گوشی‌ها تنها خم می‌شوند، تا نخواهند شد

عنوان “شیشه‌های تاشو” دقیقا در مورد این گوشی‌ها صادقانه نیست. در واقع شیشه‌ای که در این گوشی‌ها استفاده می‌شود، تنها خم می‌شود و به هیچ وجه نمی‌توان آن را تا کرد.  به همین دلیل وقتی که یک گوشی مثل Samsung Galaxy Z Flip را می‌بندید، فاصله‌ای بین دو طرف آن به وجود می‌آید و این فاصله با جداره‌های نسبتا بزرگی که دارد، جلوی برخورد اتفاقی دو طرف شیشه و همچنین بیش از حد خم شدن آن را می‌گیرد.

در نهایت باید گفت که این شیشه‌های نازک، خم می‌شوند اما در برابر این خم شدگی انعطاف‌پذیرند و شما می‌توانید صدها هزار بار این کار را انجام دهید بدون این که شیشه از فرم بیفتد یا مشکلی برایش پیش بیاید.

شیشه‌های انعطاف پذیر تازگی ندارند

شرکت‌های زیادی روی پروژه‌ی شیشه‌های انعطاف‌پذیر کار کرده و می‌کنند و شرکت سامسونگ نیز این شیشه‌ها را از کارخانه‌ای با عنوان Doowoo Insys تهیه می‌کند اما خیلی در مورد تکنولوژی به کار رفته در آن صحبتی به میان نمی‌آید. Corning دیگر شرکتی است که در نظر دارد شیشه‌های مقاوم Gorilla Glass که در آیفون و بعضی دیگر از گوشی‌های هوشمند به کار رفته را به صورت انعطاف‌پذیر تولید کند. این کار مخصوصا برای تولید گوشی‌های تلفن هوشمند بسیار سخت است، اما به نظر می‌رسد Corning همین حالا هم موفق به تولید همچین محصولی شده و نامش را نیز Willow Glass گذاشته است.

البته این تکنولوژی خیلی هم جدید نیست و همین Corning دهه‌هاست که شیشه‌های انعطاف‌پذیر تولید می‌کند. اما عموما آن‌ها تنها تا ۹۰ درجه قابلیت خم شدن داشتند و به تازگی تکنولوژی ساختن شیشه‌هایی مقاوم و در عین حال این حد نازک به وجود آمده که به شرکت‌ها این توانایی را بدهد تا گوشی‌های هوشمند را به صورت قابل انعطاف تولید کنند.

شیشه‌های انعطاف‌پذیر بر روی گوشی‌های هوشمند

ساخت شیشه‌های انعطاف‌پذیر یک چیز است، استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند چیز دیگری. حتما می‌دانید که شیشه‌های نازکی همچون Gorilla Glass مقاومت بسیار بالایی دارند. Gorilla Glass حتی از بعضی از فلزات نیز مقاومت بیشتری داشته و در مقابل ضربه، افتادن و خیلی اتفاقات دیگر، از صفحه نمایش محافظت می‌کند.

با این حال John Bayne مدیر Corning’s Gorilla Glass در مصاحبه با Wired اذعان کرده که Willow Glass هنوز در مسیری است که در نهایت بتواند به مقاومت Gorilla Glass برسد. همان مسیری که برای خود Gorilla Glass وقت برد تا به مقاومتی که حالا دارد، دست پیدا کند. البته ما می‌دانیم که مشکلات زیادی بر سر تولید این محصول و به کار بردن تکنولوژی مورد بحث وجود دارد، اما در این باره شرکت‌ها اطلاعاتی بروز نمی‌دهند.

چرا شیشه‌های انعطاف‌پذیر تا این حد اهمیت دارند؟

در تبلیغات Galaxy Z Flip، روی این که شما گوشی تاشویی دارید که از شیشه‌ی انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند، مانور زیادی شده است. برای مثال موتورولا در گوشی خود از پلاستیک فشرده بهره برده و همه می‌دانیم که استفاده از شیشه به جای پلاستیک، مزیت بسیار ویژه‌ای محصوب می‌شود. در شیشه شما خم شدگی، تو رفتگی و مشکلات این چنینی را بسیار کم‌تر خواهید داشت در صورتی که در گوشی‌هایی که از پلاستیک استفاده کرده‌اند، مقاومت کم‌تر و همچنین ایرادات بیشتری به وجود می‌آید.

اما در نهایت سوال مهم این است که آیا شیشه‌های خمیده، به واقع آینده گوشی‌های هوشمند هستند؟ به نظر ما بله. حداقل این است که شیشه‌های انعطاف‌پذیر، آینده‌ی دستگاه‌های تاشو هستند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *