کامپیوترهای تک‌برد نمونه‌های کوچک‌تری از کامپیوتر هستند و با نصب سیستم‌عامل مناسب بر روی آن‌ها، می‌توان فعالیت‌های زیادی از جمله پخش فایل‌های مدیا و یا حتی بازی را به انجام رساند. در این مطلب ما به معرفی ۱۰ سیستم‌عامل برتر برای این دسته از سیستم‌ها می‌پردازیم.

۱- Flint OS

Flint OS

این سیستم‌عامل قدرتمند بر اساس Chromium OS گوگل طراحی‌شده و در آن تمامی نرم‌افزارها و خدمات بر روی فضای ابری اداره می‌شوند. سرعت بالای این سیستم‌عامل آن را به گزینه‌ای مناسب برای کامپیوترهای تک‌برد تبدیل کرده‌است.

این سیستم‌عامل یک محصول کامل بوده و تمامی نرم‌افزارهای اصلی مورد استفاده را با خود به همراه دارد؛ همچنین کاربر می‌تواند دیگر نرم‌افزارها را از Chrome Web Store دانلود کند. دقت داشته‌باشید که این سیستم‌عامل تحت وب بوده و بدون اتصال به اینترنت به خوبی کار نمی‌کند.

۲- DietPi

DietPi

در مقایسه با Raspbian(سیستم‌عامل اصلی Pi)، این سیستم‌عامل سبک بوده و برای استفاده‌ی بهینه‌ی CPU و RAM تهیه شده‌است. DietPi سریع بوده و نصب و رابط کاربری ساده‌ای دارد و همچنین از سیستم بک‌آپ و ریستور پشتیبانی می‌کند. تصاویر این سیستم عامل یک‌سوم Raspbian هستند و سرعت سیستم را تا بیشترین حد خود بالا می‌برند. این سیستم‌عامل به خوبی قابل تنظیم است و حتی می‌توان به نرم‌افزارها اولویت داد و بدین ترتیب سرعت سیستم را بهینه کرد.

۳ pi-topOS

pi-topOS

این سیستم‌عامل پویا بوده و بازی‌هایی برای آموزش به کودکان دارد. در pi-topOS راه‌هایی برای یادگیری کدنویسی قرار داده شده‌است و و حتی قابلیت بررسی و آنالیز نرم‌افزار نوشته‌شده نیز وجود دارد. در این سیستم‌عامل آموزش‌های بسیاری برای زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوت از جمله پایتون وجود دارد و همچنین در آن از نرم‌افزارهای تحت وب نظیر جیمیل پشتیبانی می‌شود.

۴- Lakka

Lakka

Lakka تحت سیستم عامل لینوکس بوده و قابلیت تبدیل سیستم به یک کنسول بازی قدرتمند را دارد. این سیستم‌عامل برگرفته از RetroArch بوده و بنابراین قابلیت شبیه‌سازی بسیاری از کنسول‌ها و نیز پشتیبانی از دسته را در خود دارد. دیگر قابلیت این سیستم‌عامل، توانایی به عقب رفتن در بازی(Rewinding Games) است. نصب این سیستم‌عامل ساده بوده و روی ضعیف‌ترین سیستم‌ها هم با سرعتی بالا اجرا می‌شود. همچنین نصب بازی بر روی آن امری آسان است و تنها به یک حافظه خارجی مثل فلش نیاز است.

۵- OpenMediaVault

OpenMediaVault

OpenMediaVault بر اساس لینوکس Debian است و به هدف تبدیل سیستم به یک دستگاه ذخیره‌سازی پیوست شده به شبکه(NAS) نسل بعد ساخته شده‌است. خدماتی نظیر SSH و بیت‌تورنت در این سیستم‌عامل وجود دارند و بنابراین جز ذخیره‌سازی استفاده‌های دیگری نیز به آن می‌دهند. ظاهر نه چندان مدرن این سیستم‌عامل نیز توسط پلاگین‌های مختلف قابل بهبود است. کار با این سیستم‌عامل برای تمامی افراد ساده بوده و همچنین قابلیت مدیریت چندین سیستم توسط یک پلاگین به آن می‌تواند اضافه شود.

۶- Recalbox

Recalbox

این سیستم‌عامل نیز یک شبیه‌ساز کنسول است و قابلیت به عقب رفتن را دارد و از کنسول‌ها و بازی‌های زیادی پشتبیانی می‌کند. نکته‌ی برتری اصلی این سیستم‌عامل به نسب Lakka، قابلیت پخش فایل‌های رسانه‌ای متفاوت است و در آن می‌توان از دیگر دستگاه‌ها ویدیو استریم کرد.

۷- Volumio

volumio

این سیستم‌عامل منحصرا برای اجرای موسیقی ساخته شده‌است و به کامپیوتر تک‌برد اجازه‌ی کنترل شدن توسط دیگر دستگاه‌ها در محیطی زیبا را می‌دهد. Volumio اپن‌سورس بوده، از دستگاه‌ها و حافظه‌های متفاوت موسیقی پخش می‌کند و بدین‌ترتیب اگر تنها به دنبال پخش موسیقی هستید، یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای شماست.

۸- RetroPie

retropie

RetroPie نیز برای تبدیل سیستم‌عامل به یک کنسول قدیمی بسیار مناسب است و علاوه بر پشتیبانی از بازی‌های متفاوت، قابلیت شخصی‌سازی و تنظیم بالایی نیز دارد. RetroPie بر روی یک سیستم‌عامل کامل ساخته‌شده و بنابراین می‌توان جهت اجرای نرم‌افزارها روی آن Raspbian نیز نصب کرد و یا مستقیما از خود RetroPie image استفاده کرد. در هر دو حالت، این سیستم‌عامل قابل تنظیم بوده و می‌توان به خوبی آن را شخصی‌سازی کرد.

۹- Kano OS

Kano OS

این سیستم‌عامل نیز برای آموزش کودکان تهیه شده و آموزش‌های متفاوتی برای برنامه‌نویسی در آن قرار دارد. هدف این سیستم‌عامل آموزش بنیان‌های علوم کامپیوتر در قالب بازی‌های سرگرم‌کننده و متفاوت است. نصب این سیستم‌عامل بر روی هر دستگاه Pi امکان‌پذیر است و تنها برای برخی آموزش‌ها سخت‌افزارهایی مخصوص Kano نیاز است.

۱۰- motionEyeOS

motionEyeOS

motionEyeOS برای تبدیل سیستم به ابزاری برای نظارت بر دوربین‌ها ساخته شده‌است و به وسیله‌ی نرم‌افزارهای مناسب، از فرانت‌اند و بک‌اند پشتیبانی می‌کند. این سیستم‌عامل علاوه بر دوربین‌های شبکه، با دوربین‌های USB نیز هماهنگ است و در صورت تمایل، هشدارها را به وسیله‌ی ایمیل هم ارسال می‌کند و بدین‌ترتیب برای مراقبت از کودک و یا خانه‌ی بی‌سکنه نیز مناسب است.

نتیجه‌گیری

هر کدام از سیستم‌عامل‌های فوق بسته به نیاز فرد می‌توانند مناسب او باشند؛ اما در کل، شخصا Recalbox و OpenMediaVault را توصیه میکنم؛ چرا که Recalbox برای بازی‌های قدیمی محشر است و OpenMediaVault هم به واسطه‌ی حافظه‌ی وابسته به شبکه‌ی خود برای ذخیره‌سازی حجم زیادی از فایل‌ها بسیار مناسب است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *