فایندر (Finder) را می‌توان یکی از ابتدایی‌ترین ابزارهایی دانست که کاربران کامپیوترهای مک از آن استفاده می‌کنند، اما بد نیست بدانید در پس این ابزار ساده نکات بسیاری پنهان است. اگر بخواهیم ساده‌تر سخن بگوییم، می‌بایست خاطر نشان سازیم که فایندر میانبرهای متعددی دارد که بسیاری از کاربران از آنها آگاه نیستند و دانستن این میانبرهای صفحه کلید سبب می‌شوند تا بتوانید کارها را بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از گذشته انجام دهید.

در ادامه قصد داریم به شرح برخی از میانبرهای مذکور بپردازیم و رازهای فایندر را برای شما برملا کنیم؛ با ما همراه باشید.

حذف کردن فایل‌ها با استفاده از صفحه کلید

اگر وقتی فایلی انتخاب شده است دکمه‌ی «Delete» را روی صفحه کلید فشار دهید، معمولاً هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و تنها یک صدا از اسپیکرهای دستگاه پخش می‌شود. اما برای این مسئله یک میانبر کیبرد وجود دارد و اگر واقعاً قصد دارید فایل یا فایل‌هایی که انتخاب کرده‌اید را حذف کنید می‌بایست دکمه‌های Command+Delete را همزمان فشار دهید. استفاده از میانبر مذکور فایل‌ها را راهی سطل زباله –یا همان Trash- می‌کند.

حال که صحبت از سطل زباله یا Trash شد، باید بگوئیم فایل‌های موجود در آن را نیز می‌توانید با میانبرهای صفحه کلید Command، شیفت و Delete حذف کنید

وقتی میانبر یاد شده را استفاده نمایید در کادری از شما پرسیده خواهد شد که «آیا مطمئن هستید می خواهید کلیه فایل‌های موجود در Trash را برای همیشه حذف کنید؟» و چنانچه در این کادر دکمه‌ی Empty Trash را کلیک کنید، عملیات کامل شده و فایل‌ها حذف می‌شوند.

Cut و Paste کردن فایل‌ها به جای کپی و پیست کردن‌شان

معمولاً کاربران جدید کامپیوترهای مک همواره سئوالی مشترک دارند: چگونه می‌توانم فایل‌ها را «کات» و «پِیست» کنم؟ اگر روی فایل یا فایل‌هایی در فایندر کلیک راست کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که در منوی مربوطه خبری از گزینه‌ی Cut نیست، اما این اتفاق به معنی امکان‌پذیر نبودن عملیات کات محسوب نمی‌شود.

در مک اوضاع برای کات کردن فایل‌ها قدری نسبت به سایر سیستم‌عامل‌ها فرق دارد؛ وقتی می‌خواهید این کار را انجام دهید پس از انتخاب فایل مورد نظر می‌بایست ابتدا آن را با میانبر Command+C یا سایر شیوه‌های معمول کپی کنید، بعد برای پیست کردن فایل‌ها دو میانبر در اختیار دارید. اگر از Command+V استفاده کنید عملیات کپی-پِیست رایج را انجام داده‌اید، اما چنانچه فایل‌ها را با شورت‌کاتِ Command+Option+V پیست نمایید در اصل آنها را کات کرده‌اید و به صورت کامل به نقطه‌ای دیگر از هاردتان انتقال داده‌اید.

پیش‌نمایش گرفتن از فایل‌ها

اکثر کاربران مک می‌دانند که چطور می‌توان از یک فایل پیش‌نمایش گرفت، اما عمده‌ی آنها از میانبر صفحه کلید ساده‌ای که در فایندر و به همین منظور در اختیارشان قرار دارد مطلع نیستند. برای پیش‌نمایش گرفتن از یک فایل، کافیست آن را انتخاب کرده و دکمه‌ی Space را روی کیبرد فشار دهید.

گفتنی است که می‌توان از میانبر مورد اشاره به منظور پیش نمایش گرفتن از تصاویر، اسناد و ویدئوها استفاده کرد.

مخفی کردن و نمایش دادن Sidebar

ساید‌بار –یا ستون کناری- فایندر که در سمت چپ پنجره‌ی آن واقع شده، به شما فولدرهای محبوب‌تان و همینطور درایو‌هایی که از طریق شبکه به آنها متصل هستید را نمایش می‌دهد.\

حتماً مواقعی وجود دارد که به فضای بیشتری در فایندر نیاز پیدا می‌کنید و تمایل دارید ساید بار را مشاهده نکنید، در چنین اوقاتی کافیست از میانبرهای صفحه کلید Command+Option+S استفاده نمایید

پیدا کردن سریع محل نصب یک اپلیکیشنِ حاضر در داک

می‌خواهید یک اپلیکیشن که آیکون آن در داک قرار دارد را حذف کنید، اما به یاد نمی‌آورید که آن را در کجا نصب کرده‌اید؟ برای حل این مشکل کافیست وقتی روی آیکون برنامه‌ی موردنظر کلیک می‌کنید دکمه‌ی Command را نیز پائین نگه دارید. با انجام اینکار فایندر یک پنجره‌ی جدید باز کرده که محل نصب اپ را به شما نشان می‌دهد و حتی آن را برایتان های‌لایت نیز کرده است.

قرار دادن سریع چندین فایل در یک فولدر جدید

تمایل دارید چند فایل را بلافاصله و بسیار سریع به یک فولدر جدید انتقال دهید؟ دکمه‌ی Command را پائین نگه دارید و روی کلیه فایل‌هایی که میل به انتقال‌شان دارید کلیک کنید، به این ترتیب همه‌ی‌ آنها باهم انتخاب می‌شوند. بعد از اینکه فایل‌ها را انتخاب کردید به صورت همزمان دکمه‌های Command، کنترل و N را فشار دهید. این میانبر یک فولدر جدید ایجاد کرده و فایل‌های برگزیده را نیز به درون آن انتقال می‌دهد؛ برای خاتمه یافتنِ عملیات، فولدر تازه ساخته شده را نامگذاری کرده و دکمه‌ی Enter را بزنید.

نمایش فایل‌های مخفی

برای دیدن فایل‌های مخفی –یا در اصطلاح hidden- و نمایان شدن‌شان می‌توانید از میانبر صفحه کلید Command، شیفت و نقطه استفاده کنید.

رفتن به فولدرهایی معین

برخی اوقات نیاز دارید بلافاصله به یک فولدر معین بروید و از همین رو فایندر برای تعدادی از فولدرهای مهم‌تر و پر کاربردتر میانبرهایی را در نظر گرفته است. برای مطلع شدن از این میانبرها می‌توانید به فهرستی که در زیر آمده است نگاهی داشته باشید.

  • کامند، شیفت و C = فولدر top-level system
  • کامند، شیفت و D = فولدر دسکتاپ
  • کامند، شیفت و H = فولدر Home
  • کامند، شیفت و I = فولدر iCloud Drive
  • کامند، شیفت و O = فولدر Documents
  • کامند، شیفت و R = فولدر AirDrop
  • کامند، شیفت و U = فولدر Utilities
  • کامند، شیفت و L = فولدر Downloads
  • کامند، شیفت و G = باز شدن کادر Go to Folder

باز کردن کادر Get Info

معمولاً برای مشاهده‌ی اطلاعات مهمِ مرتبط به یک یا چندین فایل از کادر Get Info و داده‌هایی که در آن به نمایش در می‌آید بهره می‌گیریم. اگر می‌خواهید سریع‌تر به این کادر دسترسی پیدا کنید کافیست پس از اینکه فایل یا فایل‌های دلخوا‌ه‌تان را انتخاب کردید به صورت همزمان کلید‌های Command‌ و I را روی کیبرد فشار دهید.

رفتن به نوار جستجو در پنجره‌ی فایندر

برای اینکه بدون کلیک کردن در کادر جستجوی پنجره‌ی فایندر به این کادر منتقل شوید و به سرعت یک جستجو را با آن انجام دهید باید از میانبر صفحه کلید Command+F کمک بگیرید.

تغییر دادن نمای پنجره‌ی فایندر

عوض کردن نمای پنجره‌ی فعال فایندر و تغییر نحوه نمایش محتویات آن نیز از طریق میانبرهای صفحه کلید امکان‌پذیر است. در همین راستا باید بدانید که Command به همراه ۱، نمای مبتنی بر آیکون (icon view) را فعال می‌کند، Command به همراه ۲، نمای مبتنی بر لیست را در دسترس قرار می‌دهد، Command و ۳، نمای ستونی را فراخوانی می‌کند و در نهایت نمای Cover flow از طریق Command‌ و ۴ فعال می‌شود.

منابع: HowToGeek و CNet

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *