CPUها نیز همچون دیگر قطعات کامپیوتر دارای درگاه‌های مخصوص به خود هستند. وقتی قرار است یک CPU جدید بخرید، عموما جز برای سازگار بودن با مادربرد، در مورد آن بیشتر توضیح داده نمی‌شود، چون در کارایی دستگاه تاثیری ندارد. پس به صورت کلی چرا باید در مورد انواع سوکت‌ها بدانید؟ واقعیت این است که همین سازگار بودن با مادربرد مسئله‌ای مهم است که مستقیما با درگاه CPU رابطه مستقیم دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی کلی و مهم در مورد انواع سوکت‌های CPU را برایتان لیست کنیم.

سوکت CUP چیست؟

ساده‌ترین شکل توضیح سوکت CPU، تشبیه آن به لامپ برق است. لامپ‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در درگاه‌ها مخصوص خود وارد شده و با پیچ خوردن به برق متصل شوند. اگر چی CPUها به مراتب پیچیده‌تر هستند، اما کلیت ماجرا برای سوکت‌های آنان نیز دقیقا به همین ترتیب است. CPU به سوکت سازگار با خود متصل می‌شود تا بتواند هم برق لازم برای کار را دریافت کند و هم اطلاعات را دریافت، پردازش و به دیگر قطعات برساند.

کامپیوترهای جدید CPU را روی یک سوکت بر روی مادربرد نصب می‌کنند. قبلا سوکت مادر برد شبیه به یک اسلایت کارت PCI بود و دقیقه به همان شکل روی مادربرد نصب می‌شد. امروزه اما سوکت‌های جدید یک مامن امن برای CPU هستند تا به بهترین شکل از آن محافظت کنند. این محفظه‌ها عمری طولانی دارن و مدت‌هاست که از آن‌ها استفاده می‌شود، اما جزییات مربوط به آن هر ساله دچار تغییر می‌گردد.

چرا سوکت‌های مختلفی برای CPU وجود دارد؟

بر خلاف سوکت لامپ، سوکت CPUها هر چند وقت یک بار تغییر می‌کنند. چرا؟ چون ساختار خود CPU تغییر می‌کند و تولیدکنندگان ناچار می‌شوند تا ساختار سوکت را نیز تغییر دهند. مضاف بر اینکه معماری CPUها بر اساس شرکت‌های مختلف متفاوت است. در حال حاضر دو شرکت AMD و Intel مهم‌ترین تولیدکنندگان CPU برای PC و لپ‌تاپ هستند که معماری CPUهای آن‌ها کاملا با هم متفاوت است و شما نمی‌توانید CPU یکی را در سوکت آن یکی بگذارید. البته زمانی هم بود که اگر شما یک مادربرد گران قیمت با سوکت ۷ داشتید، می‌توانستید هم از CPU Intel Pentium بهره ببرید و هم از AMD K6 و چند مدل دیگر این شرکت، اما این یک استثنا در روند کلی شرکت‌هاست و کم‌تر تکرار خواهد شد.

چه نوع سوکت‌هایی برای CPUها وجود دارند؟

در طی سال‌های نه چندان دراز صنعت کامپیوتر، سوکت‌های مختلفی ظهور کرده و سپس فراموش شدند. در حال حاضر سه نوع سوکت مورد استفاده قرار می‌گیرد که در زیر آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

LGA و PGA

این دو نوع سوکت را باید نقطه مقابل یکدیگر به شمار آورد. PGA به صورتی است که CPU دارای پین‌هایی بوده و شما آن‌ها را درون سوکتی با سوراخ‌های موازی با آن پین‌ها قرار می‌دهید. LGA اما درون سوکت پین‌هایی داشته و شما آن‌ها را درون سوراخ‌های CPU قرار خواهید داد. در CPUهای مدرن، اینتل در حال حاضر از مدل LGA و AMD از مدل PGA اتفاده می‌کند. هر چند، مدل‌های قدرتمندی از AMD مثل TR4 از سیستم LGA در سوکت‌های خود بهره برده و اینتل نیز در گذشته از PGA استفاده کرده است.

BGA

این شیوه به گونه‌ای است که CPU در خود مادربرد قرار داده شده و شما نمی‌توانید آن را از مادربرد خارج کنید. در این شیوه، شما باید تغییر یا به روز رسانی آن را فراموش کرده و با هر چه که روی مادربرد هست، بسازید. این روش بیشتر در موبایل‌ و دستگاه‌های این چنینی استفاده می‌شود و خیلی نمی‌توان آن را سوکت به حساب آورد چون در نهایت CPU از مادربرد خارج نمی‌شود.

آیا نوع سوکت تفاوتی ایجاد می‌کند؟

بله، در خرید مادربرد منطبق با خود. در حال حاضر گستردگی CPUها باعث شده تا برای مدل‌های مختلف مادربردهای مختص به آن‌ها در دسترس باشد. مثلا LGA1155 برای CPUهای جدید اینتل استفاده می‌شود، اما همین ساختار نیز تفاوت‌هایی داشته که باعث می‌شود مدل‌های سری ۸ و ۹ اینتل در مادربردهای جدید با ساختاری متفاوت کار کنند. پس مهم‌ترین رکن در خرید مادربرد، انطباق آن CPU است که به سوکت آن مربوط می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *