کسب‌وکارهای اینترنتی امروزه بخش عظیمی از کسب‌وکارهای تجاری را شامل می‌شوند و امروزه کاربران پیش از آنکه بخواهند از بازار سنتی چیزی را خریداری کنند، از خرید آنلاین استفاده می‌کنند. پایه‌ی هر کسب‌وکار آنلاین طراحی و راه‌اندازی یک سایت است و برای راه‌اندازی سایت قطعا نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا خواهید داشت. سیستم‌های مدیریت محتوا (Cms) به شما کمک می‌کنند تا به جای صرف وقت و هزینه برای طراحی یک سیستم اختصاصی، بتوانید سایت خود را در کمترین زمان و هزینه ممکن راه‌اندازی کنید! در واقع شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه جهت طراحی سیستم مدیریت سایت نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید از یک سیستم مدیریت محتوای آماده نظیر وردپرس، جوملا، دروپال و… استفاده کنید. دروپال یکی از سیستم‌های مدیریت بسیار قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت حرفه‌ای خود را بدون نیاز به دانش تخصصی کدنویسی راه‌اندازی کنید. پشتیبانی سیستم دروپال نیز به اندازه کافی قدرتمند است و با استفاده از انجمن‌های گفتگوی فارسی و خارجی سوالات و مشکلات احتمالی خود را رفع کنید. اگرچه استفاده از سیستم مدیریت محتوای دروپال کار سختی نیست، اما قصد داریم به شما طی چند مقاله به صورت کامل این سیستم مدیریت محتوا را آموزش بدهیم تا به راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی بتوانید سایت حرفه‌ای خود را راه‌اندازی کنید. در واقع شما باید با استفاده از بخش‌های مختلف، امکانات و تنظیمات موردنیاز برای سایت خود را انجام دهید تا بتوانید سایت خود را به راحتی مدیریت کنید.

سیستم سایت‌ساز دروپال

دروپال یک سیستم مدیریت محتوای بسیار قدرتمند که است توسط بیش از ۶۳۰,۰۰۰ برنامه‌نویس آن را طراحی کرده و توسعه‌ داده‌اند. این سیستم بر اساس آنچه در سایت مرجع آن درج شده است، از قوانین GPL پیروی می‌کند؛ در واقع این قانون به این معنا است که هر کاربر می‌تواند آن را دانلود و با سایر کاربران به اشتراک بگذارد. اپن‌سورس بودن این سیستم به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند هر تغییری را در آن بوجود بیاورند و همین موضوع نیز سبب می‌شود که تا برخی از شرکت‌‎های بسیار بزرگ به جای طراحی یک سیستم اختصاصی، به شخصی‌سازی و توسعه شخصی سیستم دروپال بپردازند.

 

جامعه بزرگ و گسترده دروپال

دروپال امکانات زیادی نظیر انجمن‌های پشتیبانی، سایت مرجع، فروشگاه‌های خرید قالب و افزونه و… را در اختیار کاربران قرار داده است. در واقع کاربران دروپال به راحتی می‌توانند قالب یا افزونه موردنظر خود را از مارکت‌های خریداری کنند یا در صورت نیاز باتوجه به در دسترس بودن مستندات دروپال، به کمک یک برنامه‌نویس قالب یا افزونه اختصاصی طراحی کنند. از طرف دیگر کاربران دروپال به راحتی می‌توانند در صورت بروز مشکل یا خطا، آن مشکل را در انجمن‌های گفتگو مطرح کنند تا هزاران برنامه‌نویس و فعال در زمینه دروپال به کمک آنها بیایند. از اهداف بسیار مهم برنامه‌نویسان دروپال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برنامه‌نویسان دروپال به دنبال آن هستند که دروپال به عنوان یک سیستم قدرتمند به طوری هدایت شود که در نهایت اولین و آخرین انتخاب برای مدیران و طراحان سایت‌ها باشد.

تاریخچه پروژه طراحی سایت‌ساز دروپال

سایت‌ساز دروپال برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ آغاز شد اما این طراحی به طور رسمی نبود! پس از گذشت دوسال یعنی در سال ۲۰۰۱ باتوجه به آنکه افراد زیادی به این سیستم علاقه‌مند شدند، اولین سایت رسمی آن به آدرس Drupal.org طراحی و راه‌اندازی شد. روز به روز بر تعداد کاربران دروپال اضافه می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۰۵ جامعه دروپال به همراه تعداد زیادی کنفرانس معرفی و به صورت رسمی عرضه شد.

استفاده از دروپال به عنوان سایت‌ساز رسمی شرکت‌های بزرگ

در دنیا شرکت‌های بسیار زیادی در حال فعالیت هستند که برای فعالیت‌های تجاری خود نیازمند یک سایت حرفه‌ای بوده‌اند! دروپال به عنوان یک سیستم جامع به کمک بسیاری از سایت‌ها و شرکت‌های بزرگ آمد و توانست جامعه آماری بسیار بزرگی را نصیب خود کند. البته امروزه دروپال رقیبان قدرمتند زیادی نظیر وردپرس و جوملا دارد اما هنوز هم می‌توان به دروپال به عنوان یک سیستم بسیار قدرتمند و با پشتیبانی قوی نگاه کرد. با استفاده از دروپال به راحتی می‌توانید محتوای سایت خود را در دسترس کاربران و موتور جستجو قرار دهید و جالب است بدانید دروپال از نظر موتوهای جستجو نظیر گوگل یک سیستم بسیار جامع و بهینه است. بنابراین اگر بتوانید از یک قالب بهینه برای سایت خود نیز استفاده کنید، شانس حضور در رتبه‌های اول موتورهای جستجو را خواهید داشت و در فعالیت‌های تجاری شما رسیدن به رتبه‌های اول گوگل تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند تا در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید؛ با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا به راحتی می‌توانید هزینه‌های اضافی را صرفه‌جویی کنید و سپس آن را در بخش‌های دیگری نظیر توسعه، سرمایه‌گذاری، تبلیغات و… صرف کنید. دروپال در دنیای اپن سورس کاربران زیادی را به خود جذب کرده است و تعداد زیادی از سایت‌های دنیا با این سیستم مدیریت محتوا راه‌اندازی شده‌اند. وجود توابع قدرتمند برای طراحی یک سایت حرفه‌ای سبب شده است تا برنامه‌نویسان دروپال را به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های طراحی استفاده کنند. دروپال به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و سایت پشتیبانی فارسی دارد که در صورت نیاز به قالب، پلاگین یا نیاز به پشتیبانی به راحتی بتوانید از کاربران فارسی‌زبان کمک بگیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *