۱۰ سال قبل وقتی کارم را با لینوکس آغاز کردم، خیلی چیزها در آن غریب به نظر می‌رسید. برای ما که همیشه از ویندوز استفاده کرده بودیم، اجرا و البته نصب برنامه‌ها بسیار عجیب بود. خوشبختانه این روزها خیلی چیزها در لینوکس بهتر از قبل شده است و همه چیز به قول معروف “یوزر فرندلی” شده. با این حال هنوز تفاوت‌هایی که بین لینوکس با ویندوز و مک وجود دارد، باعث می‌شود تا تازه‌کارها در انجام بعضی امور به مشکل بخورند. نصب نرم‌افزار یکی از این معضلات است که ما روش‌های مختلف آن را طی دو پست می‌خواهیم مفصل به شما توضیح دهیم.

چطور در اوبونتو نرم افزاری جدید نصب کنیم؟

برای این آموزش ما از  Ubuntu Gnome نسخه دسکتاپ استفاده کرده‌ایم. اما در نهایت شکل‌های مختلفی که به شما نشان می‌دهیم به طور کلی در لینوکس‌هایی که بر پایه اوبونتو هستند یکی خواهد بود. سیستم‌ عامل‌هایی همچون Elementary OS، Linux Mint، Linux Deepin و Peppermint از این دسته هستند.

  1. نصب نرم‌افزار در اوبونتو با استفاده از Software Center

اگر قبلا با گوگل پلی استور یا اپ استور یا حتی فروشگاه نرم‌افزار ویندوز ۱۰ کار کرده باشید، کار به Software Center برایتان ساده و سهل خواهد بود. این روش، ساده‌ترین راه برای نصب نرم‌افزار روی اوبونتو است و نرم‌افزار اصلی آن نیز به صورت پیش‌فرض روی این سیستم عامل نصب شده.

Software Center عموما در لیست برنامه‌های اولیه هست، اما اگر می‌خواهید آن را پیدا کنید، می‌توانید در بخش جستجوی Show Applications اسمش را تایپ کنید و سپس آن را اجرا نمایید.

بعد از اجرای برنامه شما هم می‌توانید اسم نرم‌افزار مورد نظر خود را جستجو کنید، یا لیست‌های مختلف بر اساس دسته‌بندی‌های متفاوت را بگردید و برنامه‌ای که مد نظر دارید را اجرا و نصب کنید. برای این کار بعد از رفتن به صفحه برنامه‌ی مورد نظر، روی دکمه install کلیک کنید. اطلاعاتی در مورد برنامه به نمایش در می‌آید و در نهایت شما می‌توانید install را زده تا برنامه شروع به نصب کند.

به همین راحتی شما یاد گرفتید تا برنامه‌ی مورد نظر خود را نصب کنید. اما نکته مهم این است که بسیاری از برنامه‌ها به صورت پیش‌فرض روی Software Center نمایش داده نمی‌شوند. برای این کار شما باید Canonical Partner را فعال کنید. برای این کار software & update را جستجو و اجرا کرده، در برگه‌ی other software تیک Canonical Partners بزنید. حالا دستگاه را ریست کرده تا تمامی برنامه‌های موجود برای شما نمایش داده شوند.

برای حذف برنامه نیز کافی است دوباره به Software Center بروید و در برگه‌ی installed دکمه Remove را در جلوی اسم برنامه بزنید.

  1. استفاده از فایل .deb برای نصب نرم‌افزار روی اوبونتو

این روش هم بسیار ساده است و درست شبیه همان کاری هست که شما در سیتم عامل ویندوز با فایل‌های .exe انجام می‌دهید. بعد از دانلود فایل.deb  آن را با زدن دو کلیک اجرا کرده و مراحل نصب را یک به یک پیش می‌روید.

البته هر برنامه‌ای مراحل نصب خاص به خود را دارد، اما عموما برای طی این مراحل به مشکل بر نخواهید خورد.

  1. استفاده از Flatpak برای نصب نرم‌افزار روی اوبونتو

به طور کلی، برنامه‌های مدیریت پکیج‌های نصبی زیادی برای سیستم عامل لینوکس ارائه شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Snaps – created by Canonica، AppImage یا Flatpak هستند. Flatpak در واقع یک چهارچوب استاندارد برای نصب نرم‌افزار روی لینوکس است. بعضی از نسخه‌های اوبونتو و Linux Mint به صورت پیش فرض Flatpak را نصب دارند، اما بهتر است برای استفاده از این سیستم، خود آن را نصب کنید.

برای نصب روی اوبونتوی ۱۷٫۱۰ و قدیمی‌تر از کد زیر در ترمینال استفاده کرده و آن را نصب کنید:
sudo add-apt-repository ppa:alexlarsson/flatpak sudo apt update sudo apt install flatpack
برای اوبونتوهای جدیدتر نیز از کد زیر در ترمینال استفاده نمایید:
sudo apt install flatpack
حالا کد زیر را برای فعال کردن پشتیبانی Gnome software center اجرا کنید:
sudo apt install gnome-software-plugin-flatpak
حالا می‌توانید فایل FlatHub – Flatpak app store را از این آدرس دانلود، نصب و اجرا کنید .

Gnome فایل .flatpakref را مستقیما در software center باز می‌کند و به شما این اجازه را می‌دهد تا به برنامه‌هایی که باید با flatpack نصب شوند، دسترسی داشته باشید.

  1. استفاده از Snap برای نصب نرم‌افزار روی اوبونتو

Canonical محیط Snaps را برای این درست کرد تا کاربران بتوانند برنامه‌هایی را نصب و اجرا کنند که برای چند پلت‌فرم مختلف لینوکس درست شده بود. با استفاده از این سیستم مدیریت پکیج، شما تمامی پیش‌نیازها برای برنامه‌هایی که از این طریق پشتیبانی می‌شوند را خواهید داشت و برنامه‌ها به خوبی روی اوبونتو کار خواهند کرد.

نسخه‌های جدید اوبونتو به صورت پیش فرض از این پکیج پشتیبانی می‌کنند، اما برای نسخه ۱۶٫۰۴ و قدیمی‌تر کد زیر را اجرا کنید تا پکیج مورد نظر برای شما نصب شود.
sudo apt install snapd
حالا شما می‌توانید برنامه‌های مورد نظر را با فرمان زیر نصب کنید و به جای package، برنامه‌ی مورد نظر خود را بنویسید.
sudo snap install
یا این که با توجه به پشتیبانی از برنامه‌هایی که از این چهارچوب استفاده می‌کنند، از software center اوبونتو برای نصب برنامه‌ی مورد نظر خود استفاده کنید.

Join the Conversation

4 Comments

  1. سلام میدونید ارور کد زیر از چیه؟
    nahid@nahid-MS-7721:~$ sudo apt install snapd
    Reading package lists… Done
    Building dependency tree
    Reading state information… Done
    E: Unable to locate package snapd
    لطفا راهنمایی کنید واقعا مشکل دارم سر همه برنامه ها همینجوریه سافتور ستارشم کار نمیکنه

    1. من در مورد flatpak مشکل داشتم. داخل flathup در مورد این مشکل سوال پرسیده شده بود که در جواب طرف موردنظر نوشته بودند که سمت ما ایرادی نیست. isp برخی کشورها مثل ایران این دسترسی رو قطع کردند. شاید شما هم چنین مشکلی داشته باشید.

  2. سلام و خسته نباشید
    چطوری میتونم برنامه نرم افزاری یک دستگاه رو از طریق وصل کردن دستگاه به کامپیوتر با اوبونتو روی CPU دستگاه نصب کنم؟!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *