گوگل همیشه از امنیت اندروید خبر داده‌است اما مسلما هر کاربری تا کنون حداقل یک بار به فکر نصب آنتی‌ویروس افتاده است. رونق و پیشرفت سیستم عامل اندروید منجر به افزایش بدافزارها و در نتیجه تهدید بیشتر امنیت دستگاه‌ها شده‌است. اما آیا واقعا کاربران نیاز به نصب  آنتی‌ویروس در ازای مصرف رم، باتری و حافظه‌ی خود دارند؟

در تقریبا همه‌ی موارد، موبایل و تبلت‌های اندرویدی نیازی به آنتی‌ویروس ندارند و برخلاف تصور عموم، ویروس‌های اندروید چندان شایع نیستند؛ به طوری که خطر دزدیده‌شدن گوشی بسیار بیشتر از آلودگی آن با ویروس است! البته این به معنای عدم وجود ویروس نیست و مسلما آنتی‌ویروس‌ها می‌توانند از دستگاه مقابل ویروس‌های احتمالی محافظت کنند.

بیشتر ویروس‌های اندرویدی خود را در باطن اپلیکیشن‌های مختلف به دستگاه می‌رسانند؛ نکته‌ی مهم این است که این دسته اپلیکیشن‌ها در گوگل‌پلی وجود ندارند و بنابراین در صورت استفاده‌ی انحصاری از پلی‌استور گوگل، شانس آلودگی تقریبا صفر است.

در صورت ورود اپلیکیشنی مبتلا به ویروس در پلی‌استور، گوگل سریعا آن را شناسایی کرده و از استور و نیز دستگاه شما حذف می‌کند؛ اما با این وجود تا کنون حداقل هفت اپلیکیشن ویروسی مشاهده شده‌اند که پس از حذف مجددا راه خود را به پلی‌استور باز کرده‌اند.

در صورت دانلود نرم‌افزار از منابعی خارج گوگل‌پلی، بد نیست آنتی‌ویروسی مناسب نصب کنید که مورد پیشنهادی ما، اپلیکیشن Bitdefender است.

اما حتما دقت داشته‌باشید که نصب آنتی‌ویروس به معنای امنیت کامل و عدم نیاز به مراقبت نیست؛ به‌گونه‌ای که بر اساس آمار AVComparatives حدود دوسوم آنتی‌ویروس‌های اندرویدی اصلا کار هم نمی‌کنند! بنابراین نیاز است که درباره‌ی آنتی‌ویروس‌های مختلف به اندازه‌ای کافی تحقیق کنید. در آمار مذکور اپلیکیشن‌های زیر عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دادند:

  • Bitdefender
  • Kaspersky
  • McAfee
  • Avast
  • AVG
  • Trend Micro
  • Symantec

تقریبا همه‌ی آنتی‌ویروس‌ها نتایج مثبت کاذب هم دارند؛ یعنی ممکن است نرم‌افزاری سالم را به عنوان موردی خطرناک شناسایی کرده و به شما گزارش دهند. در این مواقع بهتر است از روش‌های محافظتی دیگری برای جلوگیری از ورود ویروس استفاده کنید.

از جمله روش‌های محافظتی می‌توان به مطالعه‌ی دقیق ویژگی‌های اپلیکیشن و توانایی‌های آن هنگام نصب و نیز آپدیت نگه‌داشتن دستگاه اشاره کرد.

البته یکی از مهم‌ترین روش‌ها، استفاده از منطق خودمان است! برای مثال نصب برنامه‌ها و یا بازکردن لینک‌های مشکوک در ایمیل یا دیگر جاها اصلا انتخاب مناسبی نیست؛ چرا که این لینک‌ها معمولا محتوی بدافزارهای مختلف و حتی ویروس هستند.

در صورت مشاهده‌ی رفتارهای نامعمول از گوشی یا تبلت و شک به آلودگی توسط بدافزار بهتر است پس از بک‌آپ‌گیری نسبت به ریست به تنظیمات کارخانه اقدام کنید. اما اگر به هر دلیلی با این عمل مشکل دارید، می‌توانید با جستجو در سایت‌های معتبر به دنبال راه‌حل بگردید. برای مثال برخی پاپ‌آپ‌ها و بدافزارها منجر به تغییر صفحه‌ی اولیه‌ی مرورگر و یا مراجعه‌ی خودکار دستگاه به سایتی خاص می‌شوند؛ برای حل این مشکل بهتر است به تنظیمات مرورگر رفته و کش آن را به کلی پاک کنید و در صورت ادامه‌ی مشکل، به دنبال راه‌های بهتر در سایت‌های امنیتی و معتبر بگردید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *