وزارت امنیت ملی آمریکا به تازگی نسبت به استفاده از محصولات نرم‌افزاری لابراتوآر کسپرسکی روی رایانه‌های دولتی این کشور ممنوعیتی همه‌جانبه وضع کرده و به کلیه‌ی ادارات فدرال و سازمان‌های مربوطه اطلاع داده است که باید استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی‌ویروس کسپرسکی را متوقف کنند.

این وزارتخانه با اشاره به نگرانی‌هایش در مورد «امتیازات بیش از حد» نرم‌افزار‌های آنتی‌ویروس کسپرسکی روی رایانه‌های دولتی، اظهار داشته است ممنوعیت یاد شده بر پایه‌ی این هراس شکل گرفته که استقرار این شرکت در روسیه ممکن است داده‌های دولت آمریکا را در معرض خطر قرار دهد.

در سناریوی بدترین حالت ممکن که از سوی وزارت امنیت میهن آمریکا به تصویر کشیده شده، سازمان‌های اطلاعاتی روسیه ممکن است در همکاری با مقامات کسپرسکی، با همان نرم‌افزار‌هایی که سازمان‌های دولتی آمریکا برای مراقبت از خود به‌کار گرفته‌اند، به استخراج داده از رایانه‌های دولتی آمریکا بپردازند.

حتی در صورتی که چنین اتفاقی رخ ندهد نیز در خصوص حریم خصوصی داده‌ها قوانینی در روسیه وجود دارد که وزارت امنیت ملی آمریکا را به تفکر واداشته است. برای مثال، سازمان‌های اطلاعاتی روسیه می‌توانند شرکت‌های روسی را برای در اختیار قرار دادن اطلاعات، «مجبور به همکاری» کنند.

به این ترتیب هر سازمان دولتی آمریکا که در حال حاضر روی رایانه‌های خود از محصولات کسپرسکی استفاده می‌کند موظف است ظرف ۳۰ روز آینده موارد استفاده از این نرم‌افزار‌ها را شناسایی و ظرف ۶۰ روز برنامه‌ای برای پاک کردن آنها به طور کامل تدوین کند. سازمان‌های مذکور پس از گذشت ۹۰ روز از امروز باید فرایند پاک کردن این محصولات را آغاز کنند؛ مگر آنکه دستور تازه‌ای از سوی وزارت امنیت ملی آمریکا صادر شده باشد.

لازم به ذکر است این اولین باری نیست که کسب‌و‌کار نرم‌افزاری روس‌ها در آمریکا تهدید می شود. همین چند روز پیش فروشگاه‌ بست‌بای نیز محصولات شرکت کسپرسکی را با این توجیه که سوال‌های بی جواب زیادی در خصوص رابطه‌ی این شرکت با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه وجود دارد، از قفسه‌های خود حذف کرد.

گفتنی است لابراتوآر کسپرسکی در پاسخ به این اتهامات اظهار داشته است این شرکت هیچگاه به هیچ دولتی در زمینه‌ی جاسوسی سایبری کمک نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. کسپرسکی همچنین اعلام آمادگی کرده محصولاتش را برای بررسی و آزمایش در اختیار مراجع بی‌طرف و مستقل قرار دهد و در جهت رفع شبهات پیش آمده با سازمان‌های دولتی آمریکا به ویژه وزارت امنیت میهن همکاری و تعامل داشته باشد.

 

 

منبع: slashgear

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *