استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از برترین ابزار دیجیتال مارکتینگ نقش موثری در افزایش مخاطبان و فروش کسب‌وکارهای اینترنتی دارد که البته زمان زیادی را از کسب‌وکارها می‌گیرد. با اتوماتیک‌سازی ایمیل مارکتینگ که در سیستم‌های ایمیل مارکتینگ وجود دارد، می‌توانید مخاطبان و فروش خود را بدون از دست دادن زمان و هزینه متخصص ایمیل مارکتینگ، تا حد زیادی افزایش دهید.

  1. ارسال ایمیل بر اساس شرط‌های تعیین شده در سیستم ایمیل مارکتینگ

در سایت‌های مختلف گاهی شرایطی مشاهده می‌شود که بر اساس آنها می‌توانید به کاربران خود هدایایی بدهید! البته این هدیه شاید انتشار یک محتوای با ارزش در سایت باشد؛ مثلا می‌توانید به کاربران خود بگویید در صورت رسیدن تعداد دنبال‌کنندگان شما در اینستاگرام به یک عدد مشخص رسید، یک فیلم آموزشی که توسط کسب‌وکار شما تولید شده است، به صورت کاملا رایگان منتشر خواهد شد.

۷ سرویس Email Marketing برتر کسب و کارهای کوچک سال ۲۰۱۷

با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ نیز می‌توانید چنین شرایطی تعیین کنید! مثلا می‌توانید در صورت رسیدن بازدید یک مقاله خاص در سایت به تعداد مشخص، یک کتاب الکترونیک برای آنها ارسال شود. تمامی این کارها به صورت کاملا خودکار و با استفاده از سیستم اتوماسیون ایمیل مارکتینگ انجام می‌شود و زمانی از شما تلف نخواهد شد.

  1. ارسال اطلاعات محصولات خریداری‌شده برای کاربران

بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین محصولات یا خدماتی برای ارائه به کاربران دارند و کاربران با پرداخت هزینه آنها را دریافت می‌کنند. محصولات کسب‌وکارها به دو نوع فیزیک و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شوند؛ محصولات فیزیکی باید برای کاربران ارسال شود و محصولات دیجیتال (حتی خدمات کسب‌وکارها) باید به آنها تحویل داده شود. ایمیل مارکتینگ یکی از راه‌های ارسال اطلاعات محصول یا خدمات خریداری‌شده به کاربران است که با استفاده از آن می‌توانید لینک‌های دانلود محصولات یا اطلاعاتی نظیر زمان تحویل خدمات را برای کاربران ارسال کنید.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات و خدمات را در زمانی کوتاه و به صورت آنی پس از خرید تحویل مشتریان و کاربران خود بدهید. با خودکارسازی ایمیل مارکتینگ دیگر اشتباهاتی نظیر اشتباه فرستادن اطلاعات به کاربران دیگر، اطلاعات اشتباه دادن و مواردی نظیر آن وجود ندارد و خطاهای احتمالی به صفر می‌رسد! البته در ایمیل مارکتینگ از یک سرویس‌دهنده خوب استفاده کنید تا ایمیل‌های بدون تاخیر و با اطمینان ارسال شوند و در ایمیل‌های ارسالی یک راه پشتیبانی در اختیار کاربران قرار دهید تا در صورت بروز مشکل با شما ارتباط برقرار کنند.

  1. ایجاد نظرسنجی برای بهبود خدمات کسب‌وکارها

با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید در مراحل مختلفی برای کاربران خود نظرسنجی ایجاد کنید؛ ایجاد نظرسنجی و درخواست پر کردن آن توسط کاربران به آنها این حس را می‌دهد که نظر آنها برای کسب‌وکارتان اهمیت زیادی دارد. در مرحله ارسال اطلاعات محصول یا خدمات خریداری شده توسط کاربران به آنها می‌توانید از آنها بخواهید نظر خود را حتی به صورت نمرۀ ۱ تا ۵ ارسال کنند.

همچنین می‌توانید برای آنها یک صفحه در نظر بگیرید تا نظر تمامی کاربران را در آن مشاهده کنید و در یک ایمیل جامع بهترین نظرات را که نشان‌دهنده نقاط قوت کسب‌وکارتان هستند، برای کاربران ارسال کنند. اگر خودتان از کسب‌وکارتان خوب بگویید و از مزیت‌های محصولات یا خدمات خود سخن نگویید، ممکن است کاربران نظر منفی درباره شما پیدا کنند اما اگر کاربران دیگر درباره کسب‌وکار شما و تقاط قوت آن سخن بگویند، این مسئله نتیجه مثبت برای کسب‌وکار شما خواهد داشت؛ از طرف دیگر می‌تواند اعتماد مشتریان دیگر را جلب کند و آنها را ترغیب به خرید محصول یا خدمات کسب‌وکارتان کند.

یک نکته مهم! برخی از کسب‌وکارها برخی از مسائل را نادیده می‌گیرند؛ مثلا آنها با وجود دریافت نام کاربران خود به همراه ایمیل آنها، از نام آنها برای ارسال ایمیل استفاده نمی‌کنند! لازم است بدانید استفاده از نام کاربران باعث ایجاد حس صمیمیت با کاربران می‌شوند و اعتماد آنها را جلب می‌کند؛ هرچند کاربران می‌دانند این نام‌ها با استفاده از ربات و سیستم‌های ایمیل مارکتینگ ارسال می‌شوند و به صورت دستی نیستند اما بازهم تاثیر بسیار زیادی بر روی آنها خواهد داشت. همچنین برخی دیگر از کسب‌وکارها در بازه‌های زمانی کوتاه تعداد زیادی ایمیل ارسال می‌کنند و حس رضایت کاربران را از بین می‌برند! باید توجه داشته باشید کاربران برای دریافت ایمیل‌های مفید و کاربردی در سیستم ایمیل مارکتینگ شما عضو می‌شوند و ارسال زیادی ایمیل در بازه‌های زمانی کوتاه نظر آنها را عوض می‌کند و منجر به لغو عضویت آنها می‌شود. تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می‌گیرد و تهیه لیست ایمیل‌های مختلف تاثیر زیادی بر روی کسب‌وکارتان دارد.

تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌های در ایمیل مارکتینگ

دسته‌بندی برای انجام هر کاری همیشه مفید بوده است و نتایج حاصل از دسته‌بندی کارها به جای انجام کارها به صورت کلی بهتر است. در ایمیل مارکتینگ نیز مسئله تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید گروه‌های مختلفی ایجاد کنید و کاربران را بر اساس موارد مختلفی دسته‌بندی کنید. در واقع شما هنگام ارسال ایمیل اگر مخاطبان خاصی مدنظرتان باشند، تنها برای همان دسته از کاربران ایمیل ارسال می‌کنید و این‌ کار علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه می‌تواند به افزایش نرخ کلیک و نرخ فروش نیز کمک زیادی کند؛ به طور مثال اگر قصد برگزاری یک همایش در شهر تهران را دارید،

شما تنها کافی است به کاربرانی از سایت ایمیل ارسال کنید که ساکن تهران هستند! البته شاید بگویید ممکن است کاربران شما از شهر‌های دیگری نیز ممکن است حضور پیدا کنند که این مسئله نیز پاسخ مشخصی دارد؛ کاربرانی که قرار است از شهر دیگری برای حضور در همایش حضور پیدا کنند و ساکن شهر دیگری هستند، بسیار کم هستند و نرخ تبدیل بسیار پایینی خواهید داشت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تنها برای کاربران تهرانی ایمیل ارسال کنید و سایر کاربران را از طریق رسانه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، سایت و… مطلع کنید. این‌ کار به شما کمک می‌کند تا کمپین ایمیل مارکتینگ شما با هزینه کمتر، نرخ تبدیل بیشتری داشته باشد و در نهایت بتوانید یک همایش بسیار عالی با هزینه کمتر برگزار کنید. طبق گزارش‌های بدست آمده کمپین‌های حاصل از لیست‌های تقسیم‌بندی شده ۱۴٫۶۴% نرخ بازگشایی بیشتر و ۵۹٫۹۹% نرخ کلیک بیشتری نسبت به کمپین‌های تقسیم‌بندی نشده دارند. در ادامه قصد داریم به بررسی روش‌ها و فاکتورهای تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها بپردازیم تا بتوانید باتوجه به نوع و شرایط کسب‌وکار خود کاربران را بر اساس یک یا چند فاکتور تقسیم‌بندی کنید.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تقسیم‌بندی لیست ایمیل کاربران در ایمیل مارکتینگ، تقسیم‌بندی بر اساس ویژگی‌های کاربران نظیر سن، جنسیت، میزان درآمد، تحصیلات و… است. این نوع تقسیم‌بندی به شما کمک می‌کند تا در کمپین ایمیل مارکتینگ خود محتوا خود را بر اساس چنین ویژگی‌هایی برای کاربران مختلف ارسال کنید و نرخ تبدیل بالایی از کاربران بگیرید. برای آنکه بتوانید یک تقسیم‌بندی درست و مناسب از کاربران داشته باشید، در فرم عضویت کاربران باید اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد یا سن، شغل و… را دریافت کنید تا بتوانید در تقسیم‌بندی لیست ایمیل خود موفق باشید.

ابزارهای تحلیل ایمیل مارکتینگ نیز به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بر اساس نیاز خود تقسیم‌بندی ایمیل خود را دریافت کنید. یک فروشگاه اینترنتی لباس را در نظر بگیرید؛ چنین فروشگاهی قطعا کاربران مختلفی از نظر جنسیت، سن، فرهنگ و… دارد که باتوجه به این مسائل قطعا محصولات مختلفی نیز دارد. حال اگر این کاربر بخواهد محصولات مربوط به بزرگسالان با جنسیت مرد را در ایمیل خود معرفی کنید، می‌تواند به صرف هزینه کمتر تنها برای لیست کاربران مرد و بزرگسال ایمیل ارسال کند و با اینکار نرخ تبدیل خود را نیز افزایش دهد.

  • تقسیم‌بندی بر تست‌ها و نظرسنجی‌ها سایت

کاربرد نظرسنجی‌های سایت آگاهی از نظر کاربران و استفاده از آن در عملکردهای سایت است اما نظرسنجی‌ها یک منبع بسیار عالی برای آشنایی با سلیقه و علایق کاربران سایت است! در واقع نظرسنجی‌ها به شما در زمینه شناسایی علاقۀ کاربران و چیزهایی که آنها از شما می‌خواهند شما را کمک می‌کنند. در تقسیم‌بندی خود می‌توانید کاربران را بر اساس علایق و رفتارهای آنها تقسیم‌بندی کنید و بر این اساس ایمیل‌های بهتری ارسال کنید. مثلا اگر یک نظرسنجی درباره بهترین راه برای پشتیبانی کاربران ایجاد کنید، می‌توانید میزان رضایت آنها بر اساس تجربه را مشخص کنید. حال اگر بخواهید یک ایمیل برای کاربران خود ارسال کنید، دو راه‌کار پیش روی شما است! اولین راه‌کار معرفی محصول، خدمات یا محتوای سایت به کاربران به همراه تضمین پشتیبانی از روش مورد علاقه اکثریت کاربران است که در اینصورت کاربران با خیال راحت می‌توانند از شما محصول را خریداری کنند؛ دومین راه‌کار ارسال ایمیل‌های مختلف به کاربران بر اساس تقسیم‌بندی نظرسنجی‌ها و ارائه روش پشتیبانی مختلف به هر دسته از کاربران است! هر دوی این روش‌ها موثر هستند و در روش دوم نرخ تبدیل کمی بیشتر خواهد بود اما زحمت بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *