اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

استراتژی عالی و دقت به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو

استراتژی کسب و کار و مدل کسب و کار مفاهیمی نزدیک و مرتبط به هم هستند. برخی افراد مدل کسب و کار را همان تصویر قابل لمس استراتژی در کار توصیف می‌کنند. به هر صورت، هر دو استراتژی کسب و کار و مدل کسب و کار چگونگی موفقیت یک شرکت را تشریح می‌کنند: چگونه ارزش مشتری ایجاد می‌کند، چگونه با رقیبان خود در صنعت مبارزه می‌کند، و چگونه درآمد ایجاد می‌کند و برای ایجاد حاشیه‌ی مناسب پول خرج می‌کند.  ممکن است انواع مختلفی از راهکار های کسب و کار و مدل کسب و کار وجود داشته باشند؛ حتی برای شرکت‌هایی که در یک صنعت، محصولات یا خدمات مشابهی عرضه می‌کنند. برای مثال، هواپیمایی رایان (در اروپا) و خطوط هوایی ساوت‌وست (در ایالات متحده) دارای استراتژی‌هایی بر پایه‌ی ارائه‌ی خدمات ارزان‌قیمت حمل‌ونقل هستند. در مقابل آن، خطوط هوایی سنگاپور دارای استراتژی بر پایه‌ی برندی است که خدمات به مشتریان لوکس و با بالاترین کیفیت ارائه می‌ کند. یک استراتژی هنگامی موفق است که به موقعیت رقابتی قوی، رشد کسب و کار، و حاشیه‌ی سود مناسب منتهی شود. این مقاله با کمک اصطلاحاتی مرتبط از قبیل هدف استراتژیک و طرح کسب و کار، با جزییات بیشتری به توصیف استراتژی کسب و کار و مدل کسب و کار می‌پردازد.  با این‌که ممکن است استراتژی‌های مختلفی وجود داشته باشند، تقریبا همه‌ی آنها با هدف‌گذاری در تنها دو حوزه‌ی عملکرد کسب و کار به موفقیت می‌رسند. معمولا استراتژی‌ها به این دلیل موفق می‌شوند که یک یا چند مورد را به صورت کامل انجام داده باشند!

استراتژی سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کاملاً متفاوت هستند اما باید توجه داشته باشید که با تدوین یک استراتژی مناسب می‌توانید بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را داشته باشید. شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا بتوانند محتوای موردنظر و ارزشمند خود را به کاربران ارائه دهند و کاربران هم از آن استفاده کنند. از طرف دیگر سئو به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در صورت جستجوی یک سوال یا محتوا خاص، کاربران وارد سایت شما شوند. استفاده از سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا بتوانید از منابع مختلف ترافیک جذب کنید و خدمات یا محصولات خود را بفروشید! با این حال شما حاضر هستید تنها از یک کانال بازاریابی برای افزایش ترافیک و فروش محصولاتتان استفاده کنید؟ قطعاً خیر!

در حقیقت کاربران از موتورهای جستجو برای رسیدن به سوالات خود و از شبکه‌های اجتماعی برای یادگیری و اطلاع از محتوای جدید کسب‌وکارها (نظیر پست‌های آموزشی، تخفیف‌ها، دوره‌های آموزشی و…) استفاده می‌کنند.

استراتژی کسب و کار یک شرکت را شاید بتوان با کمک اهداف کلیدی عملکرد کسب و کار به بهترین شکل توصیف و درک کرد (مثلا اهداف استراتژیک). به عنوان مثال، نقاط کانونی عملیاتی عمده را در کسب و کار یک شرکت در شکل ۱ در نظر بگیرید:  شکل ۱ قطعا آن‌چنان کامل و جامع نیست: حتی یک کسب و کار کوچک نیز شامل حوزه‌های عملکرد ساختاری و عملیاتی دیگری می‌شود که ممکن است به صورت بالقوه جزء اهداف استراتژیک قرار داشته باشند.  تعیین اهداف خاص در هر یک از این حوزه‌ها ممکن است به افزایش تقاضای مشتری یا کاهش هزینه‌ها منجر شود. هدفی می‌تواند جزء اهداف استراتژیک باشد که تحقق آن به شکل چشمگیری باعث رسیدن به اهداف کلی عملکرد کسب و کار بشود؛ اهدافی از قبیل توانایی رقابت موثر، رشد کسب و کار، و تحقق حاشیه‌های سود مناسب. با این حال، باید به این نکته توجه کنید که در نمونه‌های زیر، رسیدن به یک هدف در یک حوزه (مثلا حفظ مشتری) ممکن است به رسیدن به اهداف دیگر در حوزه‌های دیگر (مثلا خدمات مشتریان) بستگی داشته باشد.

تدوین استراتژی نیاز حیاتی هر کسب ‌و کاری محسوب می شود. هر شرکتی برای آغاز یک مسیر جدید و حرکت به سمت ناشناخته‌ها نیازمند نقشه‌ی راهی است که آن را استراتژی یا راهبرد می‌نامیم. استراتژی کسب و کار Business Strategy مشخص می کند، هدف از ایجاد یک کسب و کار چیست، این هدف چگونه محقق خواهد شد و از چه طریقی به درآمدزایی می رسد. البته در برنامه بازاریابی استراتژیک یک شرکت موارد دیگری هم ذکر خواهد شد، اما این عوامل ذکر شده اساس هر کسب و کاری را تشکیل می دهند و هیچ بیزینسی بدون مشخص کردن آنها نمی تواند مدت زیادی در بازار دوام بیاورد.  احتمالا اکثر شما که در بیزینس کوچکی فعالیت دارید و یا کارآفرین هستید با طرح کسب و کار آشنایی دارید، شاید حتی دغدغه نوشتن آنرا برای کسب و کارتان داشته اید و نهایتا برای نوشتن آن از مشاوران متخصص در این امر کمک گرفته اید. طرح کسب و کار به منزله زیرساخت های یک کسب و کار است، وجودش سبب ثبات و دوام کسب و کار میشود و عدم وجودش هم منجر به آن می شود که در مواقع بحرانی بیزینس ها مسیر خود را گم کنند و حتی با شکست مواجه شوند.  استراتژی کسب و کار جزئی از طرح کسب و کار است که با توجه به تمام مستندات مندرج در طرح کسب و کار مشخص میکند بهترین راهبرد یا استراتژی و برنامه بازاریابی برای یک شرکت در مدت زمان مشخص چیست. به این صورت کسب و کارها برنامه های اجرایی خود را براساس استراتژی های مارکتینگ، هدف برند، بودجه در دسترس، و هرآن چیز دیگری که ممکن است تاثیرگذار باشند، مشخص می‌کنند. در مقاله بعدی به بررسی این بحث می‌پردازیم!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *