سال‌هاست کاربران اندروید دستگاه‌هایشان را بخاطر دسترسی‌هایی که سیستم عامل اندروید به صورت پیش‌فرص نمی‌دهد روت می‌کنند. اما حالا گوگل ویژگی‌های زیادی را برای نیاز مردم به اندروید اضافه کرده است. با هر نسخه جدید اندروید فهرست دلایل روت کردن را کوتاه و کوتاه‌تر می‌کند.

در این مقاله به برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

گرفتن عکس از صفحه

اگر از کاربران قدیمی اندروید نیستید حتما نمی‌دانید که مدت‌ها پیش کاربران مجبور بودند برای گرفتن عکس از صفحه دستگاه را روت کنند در حالی که امروزه کافیست دکمه کم کردن صدا و پاور را با هم فشار دهید تا از صفحه عکس گرفته شود و بتوانید آن عکس را با همه به اشتراک بگذارید.

غیرفعال کردن برنامه‌های از پیش نصب شده

هیچ‌کس از نرم‌افزار بلااستفاده که تنها فضای حافظه را پر می‌کند خوشش نمی‌آید، و برای حذف آن هیچ راهی جز روت کردن گوشی نداشتید. خبر خوب این که حالا می‌توانید برنامه‌های پیش‌فرض گوشی خود را از تنظیمات اندروید غیرفعال کنید. این ویژگی به خصوص برای برنامه‌های جاگیر بسیار مناسب است. البته ممکن است تعدادی از شرکت‌های سازنده اندروید این ویژگی را از سیستم‌عامل خود حذف کرده باشد اما خوشبختانه به نظر می‌رسد این روش کلی تولیدکنندگان گوشی هوشمند اندروید شده است.

برای غیرفعال کردن یک برنامه از پیش نصب شده، صفحه تنظیمات Android را باز کنید، برنامه‌ها را انتخاب کنید و روی برنامه‌ای که می‌خواهید غیرفعال شود ضربه بزنید. اگر نمی‌توانید برنامه را حذف کنید به جای دکمه Uninstall گزینه Disable را خواهید دید. برای غیرفعال کردن برنامه روی  disable تپ کنید. شاید این ویژگی برای برخی از برنامه‌های ضروری سیستم‌عامل اندروید فعال نباشد اما می‌توانید برنامه‌هایی نظیر گالری و تقویم و … را غیرفعال کنید.

لغو مجوزها

این یکی از ویژگی‌هایی است که اندروید از چند ورژن قبل برای سیستم‌عامل خود در نظر گرفت. زمانی بود که شما هیچ انتخاب و کنترلی بر روی کارهایی که برنامه‌ها می‌توانستند با اطلاعات شما و در تلفن هوشمندتان انجام دهند نداشتید. حالا دسترسی به وجوزها بسیار دقیق عمل می‌کند.

محدودیت دسترسی به اتصال داده‌ها

با استفاده از ابزار داخلی اندروید، می‌توانید برنامه‌های خاصی را  از اتصال به داده‌های تلفن همراه محروم کنید. گرچه دقیقا کارایی فایروال را ندارد اما باز هم مفید است.
برای استفاده از این ویژگی، به منوی تنظیمات بروید و Data usage را انتخاب کنید. علاوه بر تنظیم محدودیت‌های داده، مشاهده نمودارها و غیرفعال کردن داده‌های تلفن همراه به طور کامل، می‌توانید روی یک برنامه خاص ضربه بزنید و تیک گزینه Background Data  را بردارید تا برنامه را از اتصال به داده‌های تلفن همراه در پس‌زمینه محروم کند. برنامه هنوز هم می‌تواند از داده‌ها در صورت باز کردن استفاده کند و امکان اتصال به وای‌فای را هم دارد اما نمی‌تواند به داده‌های تلفن در پس‌زمینه متصل شود.

همچنین قابلیت محدود کردن برنامه‌ها را در شبکه وای‌فای نیز دارید برای این کار روی گزینه Network restrictions در منوی Data Usage ضربه بزنید و تنظیمات Wi-Fi network را روی Metered بگذارید. این گزینه اساسا همان کاری را می‌کند که پیشتر در اتصال داده‌ها دیدیم.

رمزگذاری ذخیره سازی دستگاه

اندروید به شما امکان رمزگذاری روی کل حافظه موبایل را می‌دهد، پس وقتی گوشی را روشن می‌کنید ابتدا باید رمز ورود را وارد کنید و اگر رمز خود را فراموش کرده باشید هیچ راهی جز بازنشانی به کارخانه و از دادن اطلاعات خود ندارید. اگر گوشی شما دزدیده شود با فرض خاموش بودن آن، سارق برای دسترسی به اطلاعات راهی جز داشتن رمز ندارد.

برای رمزگذاری روی تلفن هوشمند و یا تبلت خود  به صفحه تنظیمات بروید، روی Security تپ کنید، سپس روی Encrypt tablet و یا Encrypt phone ضربه بزنید. وقتی مراحل تکمیل شد یک بار برای همیشه انجام شده و هیچ راهی جز بازنشانی به کارخانه برای لغو آن وجود ندارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *