سئو و بهینه‌سازی سایت‌های وردپرس بدلیل بهینه‌ بودن این سیستم مدیریت محتوای حرفه‌ای و وجود افزونه‌های متعدد در زمینه سئو به شما کمک می‌کند تا بتوانید در کمترین زمان ممکن بیشتر بازدهی را داشته باشید. افزونه‌های سئوی وردپرس به دو دسته اصلی و مکمل تقسیم می‌شوند که افزونه‌های اصلی زیرساخت‌های سئو را برای سایت شما فراهم می‌کنند و افزونه‌های مکمل به بهبود زیرساخت‌های سئو کمک می‌کنند. در این مقاله قصد داریم افزونه‌های وردپرس که به شما در زمینه سئوی سایت وردپرس کمک می‌کنند را معرفی کنیم تا بتوانید رتبه فعلی سایت خود در موتورهای جستجو را بهبود ببخشید.

سئو و بهینه‌سازی وردپرس با افزونه Yoast SEO

اولین و مهم‌ترین افزونه‌ای که برای سئوی سایت وردپرسی خود باید بر روی وردپرس نصب کنید، افزونه Yoast SEO که به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید زیرساخت‌های سئو را تامین کنید. این افزونه وردپرس  قابلیت‌های زیادی دارد که در طی سال‌های متعدد دائما توسعه یافته است! این افزونه در دو نسخه رایگان و تجاری ارائه شده است که تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر دارند اما با استفاده از نسخه رایگان آن نیز می‌توانید سایت خود را سئو کنید. بنابراین اگر قصد کنترل وضعیت سئو و بهینه‌سازی سایت خود برای موتورهای جستجو را دارید، در ابتدای کار باید این افزونه را نصب و تنظیم کنید. قابلیت ایجاد سایت‌مپ به صورت خودکار، قابلیت تغییر Meta tagها و Addons برای این افزونه از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌آید. البته افزونه‌های دیگری برای سئوی وردپرس وجود دارند که کارکرد تمامی آن یکی است اما کامل‌ترین و پرطرفدارترین افزونه سئو، افزونه Yoast SEO است. این افزونه حرفه‌ای توانسته است از میان +۵,۰۰۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴/۹ از ۵ را به خود اختصاص دهد که نشان از رضایت کاربران استفاده‌کننده از این افزونه است.

مدیریت و انتقال صفحات ۴۰۴ به صفحات دیگر وردپرس با افزونه Redirection

صفحات ۴۰۴ یکی از مضرترین صفحات سایت برای سئو و وضعیت سایت در موتور جستجو هستند که باید آنها را مدیریت و به صفحات دیگری منتقل کنید. بهترین راه‌کار برای انتقال صفحات ۴۰۴ به صفحه‌ای دیگر، انتقال آنها به صفحه‌اصلی یا مطالب مرتبط سایت است! البته مرتبط بودن با مطالب سایت از نظر آدرس‌دهی است که معمولا نظر کاربران دقیقا همان آدرس مشابه مطالب است. افزونه Redirection به شما در زمینه مدیریت و انتقال صفحات ۴۰۴ کمک زیادی می‌کند و از جمله مزایای آن، انتقال صفحات به صورت ریدایرکت ۳۰۱ است که علاوه بر مفید بودن آن برای کاربر، برای سئوی سایت نیز بسیار مفید است. مشکلات صفحات ۴۰۴ هنگامی ظاهر می‌شود که شما نوع لینک‌ها یا پیوند‌های داخلی سایت خود را تغییر داده باشید که در اینصورت کاربران شما دائما با صفحات ۴۰۴ مواجه می‌شوند؛ این افزونه در چنین مواقعی کمک زیادی به سایت شما و کابران سایت می‌کند. این افزونه توانسته است از میان +۹۰۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴/۲ از ۵ را به خود اختصاص دهد.

آنالیز رفتار کاربران و ترافیک سایت در وردپرس با افزونه Google Analytics

یکی از سرویس‌های بسیار حرفه‌ای و کاربردی گوگل، سرویس Google Analytics که کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید رفتار کاربران سایت خود را بررسی کنید. در مدیریت یک سایت دانستن اطلاعات مفیدی از کاربران و ترافیک ورودی سایت بسیار مهم است تا بتوانید یک استراتژی حرفه‌ای برای سایت خود پیاده‌سازی کنید. افزونه گوگل آنالیتیکس  نیز چنین عملکردی دارد و چنین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌هد تا راحت‌تر بتوانید سایت خود را مدیریت کنید. از دیگر ویژگی‌های این افزونه جمع‌آوری اطلاعات کاربران نظیر IP، شهر و کشور، تشخیص صفحات ۴۰۴ بازدید شده و … است. همچنین این افزونه توانسته است از میان +۱,۰۰۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۳/۹ را به خود اختصاص دهد.

نمایش مطالب مرتبط در وردپرس با افزونه Yet Another Related Posts Plugin (YARPP)

در سئوی سایت فاکتورهای زیادی وجود دارند که برخی از آنها اهمیت بیشتری دارند و برخی دیگر تنها کی مزیت برای سئوی سایت شما محسوب می‌شوند. اگر از افزونه Jetpack استفاده می‌کنید دیگر نیازی به استفاده از افزونه‌های دیگر نخواهید داشت اما اگر از آن استفاده نمی‌کنید می‌توانید با استفاده از افزونه یا توابع وردپرس چنین امری را پیاده‌سازی کنید. یکی از افزونه‌های بسیار مفید و کاربردی برای اجرار چنین بخشی در سایت افزونه Yet Another Related Posts Plugin (YARPP) که کمک زیادی به شما می‌کند. با استفاده از این افزونه می‌توانید مطالب مرتبط را بر اساس دسته‌بندی یا برچسب‌ها نمایش دهید. این افزونه توانسته است از میان +۲۰۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴ از ۵ را به خود اختصاص دهد.

بررسی لینک‌های شکسته سایت‌های وردپرسی با افزونه Broken Link Checker

وجود صفحات مخرب در سایت‌های مختلف می‌تواند باعث کاهش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو نظیر گوگل شود! حال اگر تعداد این صفحات بیشتر از حد معمول شود، ممکن است سایت شما توسط گوگل جریمه شود و رتبه سایت خود را طور کلی از دست بدهید. بررسی لینک‌های شکسته سایت به صورت دستی و تکی نیز امری ساده نیست و نمی‌توان چنین کاری را انجام داد؛ وجود افزونه‌های مختلف در این زمینه به شما کمک می‌کنند تا بتوانید لینک‌های مخرب سایت خود را پیدا کنید و آنها را منتقل یا لینک آنها را تصحیح کنید. یکی از افزونه‌های کاربردی که می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند، افزونه Broken Link Checker که با بررسی لینک‌های شکسته سایت می‌تواند مانع کاهش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو شود. جالب است بدانید این افزونه علاوه بر آدرس صفحات و برگه‌ها، تصاویر شما را نیز بررسی می‌کند و در صورت برخورد مشکل در بارگذاری تصاویر به شما اطلاع می‌دهد تا لینک تصویر را اصلاح کنید. این افزونه توانسته است از میان +۵۰۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴/۲ از ۵ را به خود اختصاص دهد.

نتیجه‌گیری: یکی از دلایل محبوبیت سیستم مدیریت محتوا وردپرس وجود افزونه‌های متعدد برای مدیریت سایت است. در این مقاله به بررسی افزونه‌هایی که شما برای ارتقا رتبه سایت وردپرسی خود در موتورهای جستجو به آنها احتیاج خواهید داشت پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *