سئو و بهینه‌سازی یکی از مهم‌ترین فرآیندهای سایت است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید رتبه سایت خود را در میان نتایج جستجو افزایش دهید؛ طراحی یک سایت و سئوی آن دو مبحث جدانشدنی هستند که طراحی یک سایت بدون سئو کاملا بی‌فایده است! در واقع هنگامی که شما یک سایت را راه‌اندازی می‌کنید، باید سایت و خدمات خود را به کاربران معرفی کنید و بهترین روش معرفی سایت و محصولات خود به کاربران نمایش آن در میان نتایج جستجو است. سئو یک دنیای بی‌پایان است و هرچقدر در آن بیشتر تلاش کنید، متوجه نیاز بیشتر خود به آن می‌شوید؛ این نیاز به گونه‌ای است که پس از مدتی فعالیت متوجه خواهید شد پایانی ندارد و تا زمانی که سایت شما وجود داشته باشد، فعالیت‌های سئو نیز وجود دارند.

الگوریتم‌های سئو مهم‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف در نتایج جستجو است و اگر بخواهید به نتایج خوبی دست پیدا‌ کنید، در مرحله اول باید سئو داخلی سایت خود را انجام دهید! پس از سئوی داخلی که شامل تنظیم تگ‌های سایت، بهینه‌سازی قالب و کدنویسی، افزایش سرعت بارگذاری سایت و… می‌شود، الگوریتم‌های گوگل نقش مهمی دارند که برخی از آنها سئوی خارجی و برخی دیگر محتوای سایت شما را شامل می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌هایی که گوگل به آن اهمیت زیادی می‌دهد و دلیل آن نیز مفید بودن محتوای سایت‌ها برای کاربران است، الگوریتم مرغ مگس‌خوار یا الگوریتم Hummingbird است که در رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. ارائه این الگوریتم گوگل به چند سال قبل یعنی سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد و دلیل آن سوءاستفاده بسیاری از وبمستران برای افزایش رتبه خود در موتورهای جستجو بود!

در مطلب قبلی اهمیت الگوریتم پاندا را مورد بررسی قرار دادیم ، در این مطلب به بررسی کامل الگوریتم مرغ مگس‌خوار خواهیم پرداخت تا بتوانید با آشنایی کامل با آن، سایت خود را به صدر نتایج جستجو گوگل منتقل کنید.

گذشته‌ی گوگل و نتایج نامنظم جستجوی‌های کاربران

در گذشته که الگوریتم‌های موتورهای جستجو به پیچیدگی امروز نبود، بسیاری از کاربران هنگامی که چیزی که در گوگل سرچ می‌کردند با محتوای نامربوط مواجه می‌شدند! اگر امروز شما چیزی را در گوگل جستجو کنید، دقیقا به همان محتوای موردنظر خود دست خواهید یافت اما در گذشته این مورد چیزی بود که باعث خستگی کاربران می‌شد. در گذشته هنگامی که شما چیزی را در گوگل جستجو می‌کردید، وارد صفحاتی می‌شدید که هیچ خبری از محتوای مدنظر شما وجود نداشت و علاوه بر آن با تبلیغاتی بی‌پایان روبرو می‌شدید که بسیار آزاردهنده بود!

در واقع در چنین سایت‌هایی شما کافی بود یک کلیک ساده انجام دهید تا حجم بسیار زیادی از پنجره‌های تبلیغاتی پاپ‌آپ برای شما باز شوند! هزاران لینک و کلمه‌کلیدی اسپم وجود داشت که تمامی آنها برای افزایش غیرقانونی رتبه سایت در نتایج گوگل بود! در واقع در الگوریتم‌های اولیه گوگل، این موتور جستجو بر اساس تراکم کلمه کلیدی اقدام به رتبه‌بندی سایت‌ها می‌کرد که در همین میان بسیاری از سایت‌ها با ریختن کلمات کلیدی اسپم در بخشی از سایت به رتبه‌های بسیار خوب دست پیدا می‌کردند.

این مسئله مشکلاتی را بوجود می‌آورد که اولین آن آزار کاربران و در مرحله بعدی دیده نشدن سایت‌های با محتوای باکیفیت در نتایج جستجو بود. گوگل باتوجه به این وضعیت تصمیم در آپدیت الگوریتم‌های خود گرفت و در آن فاکتورهای بسیار پیچیده‌تری را که به نفع کاربران است، قرار داد. الگوریتم Hummingbird گوگل از مهم‌ترین الگوریتم‌هایی است که به بررسی کیفیت محتوا می‌پردازد و در صورت استفاده از روش‌های غیرقانونی برای افزایش رتبه محتوای خود در نتایج جستجو، با کابران برخورد می‌کند و آن سایت را جریمه خواهد کرد.

پیش از آنکه گوگل به ارائه الگوریتم مرغ مگس‌خوار بپردازد، دو الگوریتم دیگر با نام‌های الگوریتم پاندا و پنگوئن ارائه کرد که این الگوریتم‌ها هریک وظیفه مشخص خود را دارند. تمامی این الگوریتم‌ها در رتبه‌بندی سایت تاثیر دارند اما تنها الگوریتمی که به بررسی کیفیت محتوای سایت برای رتبه‌بندی آنها می‌پردازد، الگوریتم مرغ مگس‌خوار است که در ادامه به بررسی نحوه عملکرد این الگوریتم خواهیم پرداخت.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird) گوگل

باگذشت زمان گوگل به اهمیت کیفیت محتوا پی برد و به دنبال راه‌حلی برای حفظ کیفیت محتوای مطالب بود! مهم‌ترین چیزی که باعث ایجاد الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل شد، پیدا شدن یک راه‌حل مناسب برای بررسی کیفیت محتوای سایت‌ها بود که این راه‌حل پی‌بردن به معنا و ارتباط میان کلمات مورد استفاده در یک محتوا است. در واقع گوگل به این موضوع پی برد که هنگام تولید محتوای حرفه‌ای و کاربردی ، کلمات نقش بسیار مهمی دارند و با پی بردن به ارتباط میان کلمات به راحتی می‌توان محتوای باکیفیت سایت‌های خوب را در صدر نتایج گوگل نمایش داد.

این روش به ضرر سایت‌هایی است که می‌خواهند برای افزایش رتبه سایت خود دست به استفاده مکرر و غیرمنقطی از کلمات کلیدی موردنظر خود بزنند! در واقع گوگل با الگوریتم Hummingbird می‌خواهد از تولید محتوای غیرمنطقی که تنها هدف آنها افزایش رتبه سایت در موتور جستجو است، جلوگیری کند.

الگوریتم‌های گوگل اهمیت بسیار زیادی دارند و رعایت آنها تنها راه‌حل رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل است. صفحه‌اول گوگل تنها جای ده سایت را شامل می‌شود که اهمیت لینک اول تا لینک دهم و کلیک‌خور آنها بسیار متفاوت است! بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، بیش از یک‌سوم کلیک‌های صفحه اول گوگل مربوط به اولین لینک آن است و بقیه لینک‌ها به مراتب اهمیت کمتری نسبت به لینک اول دارند! حال فرض کنید شما فروشنده یک محصول باشید؛ اگر لینک اول را از دست بدهید، قطعا فروش شما افت زیادی می‌کند. در این مقاله به بررسی برخی از موارد مربوط به الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل آن خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *